Alumnes de dues escoles del barri es converteixen en petits reporters

― I quan no jugaves al futbol, què feies? Se sent la pregunta. I un hipotètic Lionel Messi convidat a La Marina FM contesta: jugava a la playstation.

A continuació la Maria Sabater rediviva (la primera dona que va parlar a la ràdio a tot Espanya l’any 1924) explica la seva experiència en aquest potent mitjà de comunicació.

– Estaves nerviosa la primera vegada que vas parlar per la ràdio?, li pregunta la Meredy Fernández, estudiant de cinquè de l’escola Seat i que fa de presentadora al seu grup.

―I tant! replica la cèlebre entrevistada.

Segur que la resposta dona confiança els menuts, nerviosos davant del seu primer repte radiofònic. Per la major part, és la primera vegada que es comuniquen realment a través d’un mitjà. Després de gairebé cinc mesos fent un taller de ràdio, han de posar- hi en pràctica tot el que n’han après.

És així com des del novembre passat tres grups d’infants, prop de 80 estudiants de les escoles SEAT i Enric Granados, han après les característiques de la ràdio. “Els hem ensenyat a treballar una notícia, una entrevista, una falca publicitària o a presentar una cançó, a més tècniques per parlar en públic, amb el mètode cooperatiu”, explica la Maria del Mar Alegret, tallerista del projecte.

L’enregistrament dels programes són el final d’un taller que ha impartit l’Associació de Mitjans de Comunicació (AMCL, de la qual forma part La Marina FM) en el marc del projecte Caixa d’eines que impulsa el Pla de Barris de La Marina. Han estat 12 sessions d’una hora i mitja cada setmana.

Era la primera ocasió que els estudis de ràdio entraven a la seva escola i que els infants han pogut tocar els equips amb les seves mans, i tastar l’ambient durant un assaig real i alhora preparar bé els seus guions. A continuació, el repte majúscul era l’enregistrament final dels seus programes als estudis de la FM.

“Malgrat tenir-ho tot molt assajat, ens ha costat una mica i, al final ho hem aconseguit”, expressava l’Oscar Rico, estudiant de la SEAT, en acabar el seu torn a l’estudi de l’emissora local. “El que més m’ha agradat treballar ha estat la falca publicitària, perquè vam aprofitar que era a prop el meu aniversari per inventar-nos l’anunci d’una botiga del joc Fornite a La Marina on em regalaven una samarreta”. era l’opinió d’en Marc, estudiant de l’escola SEAT, entrevistat al programa matinal de La Marina FM.

“Jo era l’única nena al grup i els nois em van animar a ser-ne la presentadora”, afegeix la Carlota, companya d’en Marc a “La tribu SEAT”, nom triat per referir-se a si mateixos i a la seva classe, i picada d’ullet que provoca un somriure de complicitat entre els companys.

D’altres noms escollits pels seus programes fan servir els termes Marina (Àgora marinera, Info La Marina, Hola Marina, Marina Colorida…) o SEAT (Ràdio SEAT, Seat Express, Cadena Seat). D’altres van ser els Súper reporters, Benvinguda ràdio, Alguna pregunta més, Diversió dels infants… fins a un total de 16 títols.

A l’hora de triar les notícies alguns van optar per l’actualitat del barri en el moment de treballar-ho: l’arribada del metro a La Marina, la inundació de l’escola SEAT… D’altres, per la lliure imaginació: un avió que al seu pas per La Marina deixa caure llaminadures o unes pizzes màgiques…

Els personatges entrevistats al programes també són variadíssims i de tots els àmbits: En Paco Candel, l’Antonio Machado, La Shakira, en Messi, en Michael Jackson o la mateixa Ada Colau. Però també va haver-hi de més propers, com ara l’Anna Pous, directora de l’escola Enric Granados o la Mariló, veïna propietària d’una de les últimes botigues antigues de roba al barri.

“Des del primer moment que ens vam proposar el taller ens va semblar molt interessant perquè era una manera diferent de fer que els infants treballessin temes com ara la llengua, i en veiessin la seva utilitat”, explica la Inma León, tutora de sisè de l’escola Enric Granados. “Parlar correctament, fer servir diferents tipus de llenguatge en funció del moment i treballar-ho de la mà de professionals i amb els equips necessaris ha estat molt positiu”, reblava.

“Ha estat una oportunitat per nosaltres. Tothom, menuts i mestres, n’ha après alguna cosa. Per exemple, la importància d’aprendre a treballar en equip. A l’escola sempre ho parlem i ho incentivem però és mitjançant els projectes reals quan ells se n’adonen que si tots els membres del grup no hi col·laboren la feina no surt endavant”. “I d’alguna manera ens ha servit per altres tipus de projectes que treballem a l’aula”, afirma la Iolanda, tutora de cinquè b de l’Escola SEAT.

I des del vessant tècnic subratllen: “Valorem molt positivament el desenvolupament del projecte, ja que està donant passos cap a la connexió entre les diferents escoles i els seus diversos projectes educatius, que ara poden convergir, compartir i enriquir-se mútuament”. “És un projecte que hauria de créixer, juntament amb la resta de projectes artístics, per assolir diversos objectius relacionats tant amb l’educació integral dels infants com amb l’acostament d’una igualtat d’oportunitats”, és la apreciació de la Xitlali Hernández, Cap del pla de Barri a La Marina.

Tot plegat és la primera part d’un projecte que té com a continuació realitzar debats interescolars amb totes les escoles de primària i secundària. La cloenda de la primera part es farà el 16 de març a les 11.30 hores, a la Plaça Marina on els infants i les seves famílies participaran d’un programa que s’emetrà en directe. I a partir del dissabte 23 de març a les 9.45 del matí es podrà sentir una selecció d’alguns dels programes infantils produïts durant el taller. “La gent que els vulgui sentir el que ha de fer és no separar-se del dial de La Marina FM, 102.5” acaba en Hugo, membre de La Tribu Seat.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada