El Port de Barcelona i les terminals que operen en les seves instal·lacions han començat ja a donar passos ferms en el camí cap a la transició energètica, una estratègia en la que Port i Comunitat Portuària van de la mà. Així, durant l’any 2020 les 14 terminals del Port de Barcelona acollides a les bonificacions mediambientals van invertir més d’1,7 milions d’euros en projectes dirigits a descarbonitzar l’operativa portuària, reduir les emissions, generar energies renovables i iniciar la transformació energètica.
Com a resposta a aquestes iniciatives sostenibles, el Port de Barcelona ha bonificat a aquestes terminals amb prop de 900.000 euros en l’exercici 2020. L’any 2019, les bonificacions van sumar un total de 886.000 euros i les inversions realitzades per les terminals van ascendir a 1,6 milions d’euros.
“El Port promou que les inversions ambientals que realitzen les terminals ho siguin per a reduir les emissions d’efecte hivernacle gràcies a mesures d’estalvi o millora de l’eficiència energètica, la generació d’energia renovable mitjançant plaques fotovoltaiques o bé la promoció de l’electrificació de la mobilitat”, explica Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona.
Les bonificacions mediambientals representen entre el 15 i el 20% de la taxa d’activitat de cada terminal. Es tracta “d’unes bonificacions molt destacables a nivell qualitatiu perquè de les 14 terminals acollides està previst que el 50% inverteixin l’any 2021 en l’aprofitament de les seves cobertes per generar electricitat amb fotovoltaica, facilitant així la generació d’energia renovable“, afegeix Jordi Vila, cap de Medi Ambient del Port de Barcelona.
“Les empreses van de la mà amb el Port per aprofitar la capacitat de generació d’energies renovables i preparar-se per a la transició energètica i això és un aspecte clau per aconseguir el repte d’esdevenir un port neutre en emissions l’any 2050”, recorda Mercè Conesa.
Més de 2 milions d’euros en bonificacions a vaixells
A banda de les bonificacions mediambientals que el Port de Barcelona aplica als seus concessionaris, també hi ha tot un seguit de bonificacions ambientals dirigides als armadors que tenen com a objectiu promoure la millora dels vaixells en termes d’eficiència, utilització del gas natural i bateries elèctriques i reducció de les emissions a l’atmosfera. En aquest cas, les bonificacions anuals que aplica el Port de Barcelona sumen, de mitjana, uns 2,3 milions d’euros. “La idea d’aquestes bonificacions als armadors és atreure al nostre port els vaixells més nets i menys contaminants, contribuint així a millorar la qualitat de l’aire a tot l’entorn del Port”, apunta Jordi Vila.
El Port de Barcelona va ser el primer del sistema portuari que va començar a aplicar bonificacions a vaixells per l’ús del gas natural liquat (GNL). I en l’actualitat és l’únic port de l’Estat que aplica bonificacions als creuers per la reducció d’emissions de NOx.