El Port de Barcelona rep el Premi EMAS per la seva gestió ambiental

L’organització ha reconegut l’esforç per reduir l’impacte ambiental i la descarbonització de l’activitat portuària amb iniciatives com l’ús de combustibles més nets i l’electrificació dels molls

FOTO: El cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila; i els tècnics de Medi Ambient, David González i Daniel Ruiz, durant el lliurament del Premi EMAS.

El Port de Barcelona ha rebut el Premi EMAS (Eco-Management and Audit Scheme) 2019, en la categoria d’organització pública de mida mitjana o gran. El cap de Medi Ambient del Port de Barcelona, Jordi Vila, acompanyat pels tècnics del departament de Medi Ambient, David González i Daniel Ruiz, va recollir el guardó en la gala celebrada ahir al Museu Guggenheim de Bilbao.

Els Premis EMAS, organitzats per la Comissió Europea i un Fòrum d’Organismes Competents en aspectes mediambientals i que s’atorguen bianualment, tenen l’objectiu de reconèixer les organitzacions certificades amb aquests sistema de gestió ambiental que han destacat per la seva excel·lència i són una eina per a promocionar i compartir les millors pràctiques de gestió ambiental.

Millora contínua de la qualitat de l’aire

En el lliurament del Premi, l’organització va destacar l’aposta decidida en la millora ambiental de l’activitat portuària i, en especial, per les accions definides en el Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire del Port de Barcelona, en marxa des del 2016. Especialment, s’han reconegut les polítiques actives de promoció de nous combustibles més nets dins la logística portuària i, en particular, del gas natural liquat, tant per a vaixells com per a camions i maquinària de terminal.Actualment, el Port de Barcelona disposa d’infraestructura adequada i suficient per a proveir aquest combustible més net als vaixells, camions i maquinària de terminal, té una regulació clara que garanteix la seguretat de les operacions i incentiva als vaixells que utilitzen aquest combustible amb descomptes en les taxes superiors als què fixa la Llei de Ports.

Electrificació dels molls

Per demostrar la seva viabilitat com a combustible alternatiu en diferents segments de mobilitat, el Port de Barcelona ha liderat i lidera diversos projectes pilot d’introducció de nous combustibles, entre els quals es troben els projectes amb finançament europeu Core LNGas hive, Cleanport o RePort. Aquestes iniciatives han portat a utilitzar altres combustibles de zero emissions, com l’hidrogen o combustibles rics en hidrogen, que permetran accelerar el procés cap a la descarbonització de l’activitat portuària.

Aquesta descarbonització s’aconseguirà també amb la reducció de les emissions dels vaixells atracats gràcies al projecte d’electrificació dels molls que està desenvolupant el Port de Barcelona, que possibilitarà que els vaixells es connectin a l’electricitat del moll i no tinguin en marxa els motors auxiliars durant la seva estada a port.

El Port de Barcelona ha competit pel Premi EMAS en la categoria d’organització pública de mida mitjana o gran amb diverses companyies i institucions europees, entre les quals destaquen el Banc Europeu d’Inversions, l’Agència Flamenca de Mediambient o la Universitat de Bremen (Alemanya), entre d’altres.

Sistema de gestió ambiental

El Port de Barcelona té implantat, des de 2014 i amb la participació de la seva Comunitat Portuària, un sistema de gestió ambiental reconegut pel segell EMAS i certificat per l’ISO 14.001 i per l’esquema PERS (Port Environmental Review System) que és un estàndard ambiental específic per a ports atorgat per l’ESPO (European Sea Ports Organisation). Aquest sistema fa que Barcelona sigui un dels pocs ports europeus que té el seu sistema de gestió ambiental reconegut pels tres estàndards internacionals.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada