La Bòbila: L’altra transformació urbana del barri

Passegem pel carrer dels Ferrocarrils Catalans, ens dirigim al barri de Can Clos. A la nostra dreta anem deixant enrere un edifici amb unes finestres ben peculiars, “El Convento”. Tot seguit apareix un altre edifici d’un color que amb els anys ha derivat al salmó, “La pantera rosa”, junts conformen la peculiar arquitectura del barri de la Vinya.

Una visió curiosa que contrasta amb el que trobem a la nostra esquerra. Un talús ple de malesa coronat per una tanca metàl·lica dona pas a una zona arranjada amb una rampa que sembla endinsar-se cap al no-res. Si continuem avançant torna el talús i la brossa, una caseta amb un cartell de Pàrquing obert 24h despunta damunt del petit turó.

Rodegem ara els terrenys de la masia de Can Mestres, darrere la tanca els voluntaris cuiden l’hort d’on volen treure els animals. Arribem a Can Clos, un primer carreró s’enfila a la nostra esquerra (carrer de les Diligències), hi trobem el local de l’Associació de Veïns i Veïnes de Can Clos, on des de fa uns mesos recullen roba i material per a nens i nenes que entreguen a famílies amb dificultats econòmiques.

Al fons del carrer un edifici mig ensorrat és l’antiga fàbrica de la Bòbila, en desús des de voltants dels 70. “És ple de rates i paneroles, i va ser durant un temps un abocador”, ens explica la Rosalia, de l’Associació. Darrere, unes escales connecten amb el carrer dels Ferrocarrils Catalans, un pas estret i poc amable que ben pocs s’animen a agafar. “Portem temps reclamant l’obertura d’un pas des Can Clos cap a la resta de la Marina”, explica la Rosalia. Sembla que d’aquí a un parell d’anys això canviarà per fi.

Al maig del 2020, l’Ajuntament va aprovar el “Pla de reparcel·lació dels entorns del mas de Can Clos” (pla projectat el 2012). Un plec de 220 pàgines en què es contempla la creació d’un nou vial de vianants entre Can Clos (carrer de les Diligències) i la resta de la Marina (Carrer de Ferrocarrils Catalans), a més de la construcció de diverses promocions d’habitatge privat.

Al desembre començaran les obres de quatre promocions privades als terrenys de l’antiga fàbrica

Un any i mig després d’aquest canvi sembla que la Bòbila com a punt de concentració d’immundícia arriba al seu final. El regidor Marc Serra anunciava a l’últim Consell de Barri que els propietaris de la parcel·la on se situa la Bòbila (família Piulachs) començaran aquest mes de desembre les obres de construcció de 220 habitatges (amb un 20% de protecció oficial, tal com marca la normativa municipal).

El talús que comentàvem abans desapareixerà per donar pas a quatre blocs de pisos (espais marcats amb la referència 18 al mapa). Tres dels quals seran tant habitatge privat com de protecció oficial, i tindran una alçada de set plantes. Un dels tres, tindrà al costat un viari, un camí estret, per facilitar l’entrada al pàrquing (figura 5b). El quart, estarà tocant al carrer de Ferrocarrils Catalans i tindrà una alçada de cinc plantes.

La zona marcada en verd al mapa (6b) serà un “parc urbà” que permetrà obrir un altre pas entre Can Clos i el carrer de Ferrocarrils Catalans, exceptuant els terrenys que pertanyen a la masia de Can Mestres, que no es tocaran.

El projecte de reparcel·lació també contempla la creació més endavant d’un equipament de nova creació (figura 7b al mapa), del qual encara no se’n sap res. Ni què serà ni quan es farà.

De cara al 2023, a aquesta transformació cal sumar-li també l’estrena de les noves instal·lacions de la fundació de futbol Damm al camp de Golf Montjuïc, en desús i bastant deteriorades des de fa anys.

Així, aquesta zona que ha estat durant anys un mal de cap per al veïnat es transformarà per complet. Tot i que roman pendent, per exemple, la remodelació del camp de futbol del Polvorí.

Des de l’Associació de Veïns de Can Clos ho valoren positivament. “És una cosa que es demanava des de feia temps i ajudarà que el barri estigui més connectat amb la resta de la Marina, per aquesta part estem molt contents”.

Tot i això, tant des de Can Clos, com des de l’Associació de Veïns de la Vinya creuen que s’hauria d’haver informat més als veïns abans d’aprovar i anunciar el projecte. “Ens hagués agradat que hi hagués més habitatge de protecció oficial per la gent del barri, o que per fer les obres es contracti gent de la zona”, comenten la Rosalia Fernández i en Abdó Florencio, de la coordinadora de veïns i comerciants li fa costat.

Des de la Vinya qüestionen les formes: “ens van presentar el projecte directament al Consell de Barri i nosaltres no hem pogut participar. Ens hagués agradat poder dir la nostra perquè els veïns s’haguessin pogut beneficiar d’alguna manera més concreta i en coordinació amb les associacions veïnals”.

Sigui com sigui, és evident que al desembre, amb l’inici de les obres, començarà un canvi total de la zona. Un canvi que se suma als molts que estan succeint arreu del barri i que fan que aquest estigui en constant creixement i transformació. Recordant-nos que la Marina és un dels pocs esculls al creixement que queden a la ciutat i, per tant, una zona amb molt de potencial. Cal estar vigilant perquè aquesta transformació no s’emporti el caràcter propi de La Marina i representi una oportunitat per a tothom

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.