Estem d’estrena! El nou carril bici, finalitzat les darreres setmanes del mes d’abril, va des de la Plaça Cerdà fins al Carrer dels Motors. Es tracta de dos vies unidireccionals en ambdós sentits de la circulació que sumen un total de 3,6 km de zona transitable (1,8 km per carril). El nou carril bici del Passeig de la Zona Franca completa la xarxa de vies ciclables de la ciutat de Barcelona, que durant l’últim any ha sumat gairebé 30 km d’aquesta infraestructura.
“L’únic que crec que s’hauria de millorar del nou carril bici són els girs, perquè corres el risc de creuar-te amb un cotxe i tens poca visió. Hauria de ser un semàfor per a ciclistes i un altre per a vehicles de motor”, ens explica el Guillermo León, que circula amb bicicleta a l’altura de l’skatepark de La Marina. El Guillermo, gràcies al nou carril bici, ha pres la iniciativa de sortir a fer-hi un tomb els diumenges, i en valora positivament la construcció a un barri com La Marina. L’Andrés Rossi, que ve amb moto gairebé cada setmana per fer classes al parc de patinatge, també veu amb bons ulls la construcció del carril bici i l’aparcament de motocicletes que s’hi ha habilitat tot just al davant. “La bicicleta és el millor invent del nostre temps, i un avenç per a la ciutat”, expressava l’Andrés, que es planteja utilitzar-la més sovint. El José Asensio, malgrat els llocs d’aparcament que s’han eliminat, veu també amb bons ulls el nou carril bici, ja que evitarà que bicicletes i patins elèctrics circulin per la vorera.
Habilitar aquesta nova xarxa pedalable al Passeig de la Zona Franca ha obligat a redistribuir-ne l’espai. En concret, la filera d’aparcament en paral·lel s’ha desplaçat de manera que fa de separador entre el carril bici i la calçada, on també són els contenidors d’escombraries i altres serveis. Així doncs, s’elimina un dels carrils de circulació a cada sentit del Passeig de la Zona Franca i es substitueix pel carril bus.
Aquesta distribució ha despertat la crítica d’alguns vianants i ciclistes. El Martín, quan torna a casa amb bicicleta des del Polígon de la Zona Franca, troba complicat creuar-se amb gent que espera el bus, ho veu i fins i tot perillós. No és l’únic. Altre usuari del carril és igualment crític perquè no troba raonable haver de creuar-se amb vianants pujant al bus, quin és el sentit? Es pregunta. Des que es va començar a fer-se el carril, les xarxes socials amb perfils del veïnat treuen fum pel descontentament amb el plantejament de l’obra. En aquest sentit també es van manifestar la majoria d’intervencions dels veïns i veïnes en els espais de participació de Districte on inicialment es va explicar el projecte.
Tot i això la decisió municipal és ferma. En un comunicat de premsa, l’Ajuntament de Barcelona expressa el seu compromís d’avançar cap a un model de ciutat “més sostenible, segur i saludable”. En aquest sentit, el consistori pretén incentivar la mobilitat a peu, en transport públic o amb bicicleta, per complir l’objectiu d’emissions de CO2 que marca el Pla de Mobilitat Urbana 2024 (PMU) i la Declaració d’Emergència Climàtica. Actualment, la ciutat de Barcelona compta amb una xarxa de carrils bici que arriba a prop de 230 km, i s’anirà ampliant durant els propers anys per incentivar l’ús de vehicles no contaminants i avançar cap a una mobilitat més sostenible.