El Districte de Sants-Montjuïc publica un Pla de Xoc per impulsar l’activitat comercial

Alejandro Flores i Andrea Bello

La pandèmia de la Covid-19 ha estat una de les causes de la destrucció de milers de llocs de treball arreu de l’Estat espanyol. Al Districte de Sants Montjuïc, on el comerç suposa el 25% de l’activitat econòmica, els efectes s’han notat en la reducció de la contractació laboral i l’augment de l’atur. És per aquesta raó, que el Districte de Sants-Montjuïc ha llançat avui al Plenari un programa d’ajuts per impulsar el petit comerç i minimitzar els efectes econòmics de la pandèmia.

El pla de xoc ha estat impulsat pels partits del govern de districte, però la proposta ha estat consensuada amb els partits de l’oposició, els quals han proposat esmenes i modificacions per millorar-lo. Tot i que tots els partits van estar d’acord amb la necessitat d’aquestes mesures, des de l’oposició, i així ho van manifestar sobretot Ciutadans i Junts per Catalunya, demanen que se’ls faciliti un pressupost desglossat per aquest pla i que així les mesures no es quedin en paper mullat.

El pla aborda dos eixos fonamentals: l’ajuda econòmica als petits comerciants i autònoms, i la formació i creació de noves xarxes de distribució per al comerç de proximitat. El petit comerç ha estat el més afectat per la crisi econòmica, i és per aquesta raó que des de l’Ajuntament s’ha impulsat un ajut de lloguer de 600€ per als propietaris de locals comercials que han vist rebaixat entre un 25 i un 50% els seus ingressos, i una dotació de 1.200€ si les pèrdues superen el 50%. Pel que fa als autònoms, es preveu unes ajudes de 300€ per a les persones més afectades, és a dir, les que hagin perdut el 75% de les seves vendes o que s’hagin vist obligades a tancar el negoci.

De moment el pla concret no ha estat comunicat a l’Associació de Comerciants de La Marina, tot i això, la Laura Gulibert ens comenta que algunes de les mesures que estan ara en marxa son insuficients “un lloguer ja et costa uns mil euros i si a sobre has de pagar els impostos i el material no et dona per res”. Per sort, aquí a la Marina les vendes han disminuït poc, perquè com afirma la Laura “la gent fa molt de barri”, així la caiguda ha suposat d’un 5 a un 7% de les vendes entre els associats, i només una botiga ha hagut de tancar. Ara el tancament de nou de la restauració suposa un rebés.

“Si veig que la solució al que està passant passa per tancar el bar, estaré molt orgullós per haver-me sacrificat durant aquests últims mesos, però crec que així no es solucionen les coses”, comentava el Mauricio Valdés, propietari del Restaurant Casa Patry.  La Laura Gulibert ens comenta que la restauració esta molt decebuda, a més “avui es notava menys gent al carrer i als establiments, per tant, el tancament dels bars afecta col·lateralment als altres comerços”. Aquesta última setmana rebíem la notícia que el Govern de la Generalitat tancaria els bars i restaurants fins a finals del mes d’octubre, deixant en una situació d’alerta màxima els petits establiments de restauració. “El consum de la gent ha canviat: o té pocs diners o vol estalviar el que li queda. Ara la gent compra els productes més barats”, lamenta la Elena Freire, del Celler La Marina.

Actualment, el comerç online ha agafat cada cop més protagonisme. En aquest sentit, i segons indica el nou Pla de Xoc del Districte, es vol incentivar la formació en la digitalització del comerç de proximitat, establint uns cursos i sessions informatives per a què petites empreses i autònoms puguin adaptar els seus negocis a l’àmbit digital. Aquests plans inclouen la cerca de noves estratègies de comunicació i màrqueting, la utilització de canals de venda online, i la digitalització dels processos de gestió de l’empresa.

El Pla de Xoc preveu la creació de noves iniciatives de distribució. L’Institut Municipal de Mercats de Barcelona està treballant en la creació d’unes microplataformes de distribució d’aliments a domicili, que té com a objectiu facilitar la compra de productes frescs des de casa. A més, el Districte està dissenyant el que denominen ‘Botigues Tester’, petits establiments pilots arrendats per un temps limitat i que permetran comprovar la viabilitat dels nous negocis que s’obrin a Sants-Montjuïc.

El petit comerç porta arrossegant una crisi econòmica des de molt abans de la pandèmia de la Covid-19. El boom de les grans plataformes comercials i la normalització de les compres online a baix preu han tocat un sector en situació de vulnerabilitat. És per aquesta raó, que el petit comerç demana accions polítiques i econòmiques concretes i dinamitzar entre els veïns i veïnes el comerç de barri.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.