Enfortir els vincles educatius i un nou programa de ràdio

Les propostes de la trobada entre escoles, instituts, bressols i l’AMCL

Directores i professores dels centres educatius de la Marina es retroben per marcar línies de futur sobre la feina conjunta amb els mitjans locals de l'AMCL. (Alejandro Flores)

Yaiza Sánchez

Reflexió, més pedagogia, feina conjunta i un nou programa de ràdio. Aquests són els protagonistes de la trobada amb les escoles i instituts de la Marina que organitza l’Associació de Mitjans de Comunicació Locals (AMCL) i que té l’objectiu d’afavorir la creació d’un espai comú i de cohesió entre els centres educatius del barri i convidar i seduir a altres veus compromeses amb l’educació a la Marina.

Reflexionar la situació actual i veure com es pot millorar l’actuació conjunta, eren l’ordre del dia. Entre les reflexions, diversos raonaments sobre el desafiament que enfronten els centres educatius a l’hora d’implicar més a les famílies en un context com l’actual. Les escoles apliquen diverses estratègies com jornades amb altres activitats, o trobades amb temaris oberts als pares i mares. No obstant això, resta molt de camí per aconseguir unes AMPA actives i el repte és gran.

“És vital que donem veu als nens i nenes amb una naturalitat absoluta per poder mostrar al barri quina és la nostra tasca. L’educació és una matèria conjunta”,

L’associació de mitjans, l’AMCL, acompanya la necessitat de transmetre i reclamar la idea que l’escola és cosa de tots/es, més enllà dels professionals i equips educatius i les famílies amb fills en edat d’escolarització. “És cabdal interpel·lar a moltes més persones”, coincidien totes les presents a la sala.

Tanmateix, roman el propòsit de deixar palesa l’ample oferta educativa de la Marina i la qualitat que té, a més de participar activament en la construcció de la percepció sobre l’escola al barri. Amb relació a això, una innovació l’ha proposat la directora de l’Escola El Polvorí, Marta Torrent, que ha posat sobre la taula la possibilitat de donar vida a un programa de ràdio amb la col·laboració transversal de tots els centres. “Crec que ens donaria una projecció i cohesió important dins del barri”, ha argumentat. Ha afegit, a més, que la iniciativa milloraria “l’expressió oral” de la mainada, una qüestió a la qual el professorat coincideix en donar prioritat. Cal, però, buscar la manera de fer fàcil la participació dels centres i uns recursos que s’han d’aconseguir.

La trobada es fa de manera anual i participen tots els centres educatius de la Marina de primària i secundària, a més d’algunes escoles bressol.

“Ho veig molt positivament, perquè serveix per mostrar allò que fan les escoles”, són les paraules amb les quals la directora de l’Escola Seat, Júlia Beltran, tot seguit, valorava el suplement de la Taula d’Infància, Adolescència i Famílies (TIAF), on els centres participen d’aquest diari (enguany durant els mesos de gener, abril, maig i juliol) per mostrar la realitat educativa de la Marina. La resta hi coincideix. La directora de l’Escola Can Clos, Yolanda Cruz, destaca “la planificació del projecte, que permet que no suposi cap esforç extra, sinó que s’integra dins del pla i les activitats dels centres”.

“A la Marina es fan molts projectes, però a vegades sembla que creixen com bolets i no queda clar l’objectiu. Aquí tenim una meta clara i una continuïtat ben necessària. És un projecte amb esperit i compromís educatiu i de barri i això s’agraeix”, expressa la Torrent.

Un altre punt que tracta l’espai és la necessitat de visibilitzar la comunitat educativa i fer-la guanyar centralitat en els debats de barri. I alhora, sensibilitzar les administracions envers les necessitats dels centres educatius. Sortien moltes idees per intentar fer feina plegats en el camp comunicatiu: i si ens obriu les portes a una assemblea d’estudiants? O venim a una reunió amb els pares i mares? O fem un dia a l’Institut? Propostes de l’equip de periodistes, Yohany L. Ayala, Alejandro Flores i Yaiza Sánchez, que busquen formes creatives d’explicar la realitat de l’educació a la Marina, un dels barris amb índexs de formació més baixos de Barcelona.

“És vital que donem veu als nens i nenes amb una naturalitat absoluta per poder mostrar al barri quina és la nostra tasca. L’educació és una matèria conjunta”, reflexionava la Noelia, integradora social de l’Escola Enric Granados. En paraules de la directora de Gegants, Mireia Català, “el futur de la canalla passa pels centres educatius, la implicació de les famílies i el compromís de les administracions”.

D’aquesta manera, es manté un espai d’accions compartides pels agents educatius del barri, on l’objectiu, tot i que els mètodes i les vies d’actuació canviïn, és el mateix: vetllar i garantir, des del camp d’actuació que a cadascú ens pertoca, pel benestar i les oportunitats que possibilitaran el bon futur de l’alumnat, ciutadans dels nostres barris.

Entre les reflexions, diversos raonaments sobre el desafiament que enfronten els centres educatius a l’hora d’implicar més a les famílies en un context com l’actual.

La trobada es fa de manera anual i participen tots els centres educatius de la Marina de primària i secundària, a més d’algunes escoles bressol. Enguany, la trobada s’ha celebrat el dimarts, 17 de gener a l’Espai Veïnal Química, seu de l’Associació i ha comptat amb la presència de docents de les escoles Seat, Can Clos, el Polvorí, Enric Granados i Ramon Casas, així com de l’Institut Domènech i Montaner i de les llars d’infants Gegants i El Cotxet. Igualment, s’hi ha sumat Neus Tormo, del Consorci d’Educació de Barcelona.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.