- Una pantalla de 244 metres protegeix acústicament i visual les zones de nidificació d’aquestes aus del pas dels combois ferroviaris.
El Port de Barcelona ha construït una pantalla acústica i visual per a protegir les zones de nidificació de gavina d’Audouin -anomenada també gavina corsa- i de corb marí establertes en l’illa del Molí, situada a prop de la desembocadura del riu Llobregat. Avui s’ha presentat aquesta nova infraestructura, amb la presència del president del Port de Barcelona, Damià Calvet; i del primer tinent d’alcalde d’urbanisme del Prat de Llobregat, Juan Pedro Pérez.
L’obra, que està subjecta als Mecanismes de Recuperació i Resiliència de la Unió Europea, està inclosa en la Delimitació d’Espais i Usos Portuaris (DEUP) ampliat del Port de Barcelona que incorpora les obres associades als accessos ferroviaris. És a dir, és una actuació que forma part del futur complex ferroviari del Port de Barcelona, que inclou els nous accessos viaris i ferroviaris i la Terminal Logística i Intermodal.
La pantalla està formada per plaques de formigó prefabricades, de 4,9 metres d’alçada i un gruix d’entre 25 i 65 centímetres, que s’han col·locat sobre una fonamentació en U que es recolza en micropilots de 10 metres de profunditat, a la mota de protecció del marge esquerra del darrer tram del riu Llobregat. El formigó de les plaques està colorit i amb un relleu que conforma les paraules “Riu Llobregat”. La pantalla, de 244 metres de llargada, ha estat projectada per l’estudi Jansana, de la Villa, De Paauw Arquitectes i construïda per l’UTE Protección Acústica (Dragados-Geocisa) per un import de 1.177.117 euros, sense IVA.
L’objectiu de la pantalla és protegir les colònies de gavina corsa i de corb marí que s’estableixen a l’illa del Molí i l’usen per a zona de nidificació segura del soroll i l’impacte visual que provocarà el pas regular de combois ferroviaris un cop s’hagin executat les obres dels nous accessos. La construcció de la pantalla s’ha realitzat simultàniament a una actuació de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) en aquest mateix espai: l’acumulació de sediments aportats pel riu havia convertit l’illa en una península i l’ACA ha procedit a la seva retirada per tal que les aus tornin a percebre-la com una zona segura per a la nidificació.
El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha destacat en la seva intervenció que aquesta obra “és un exemple més de la cura amb què el Port està realitzant totes les obres i actuacions en el territori i demostra que el creixement de l’activitat logística és compatible amb la preservació del medi natural i la biodiversitat”.
Calvet ha recordat que el Port “està desenvolupant una clara estratègia ambiental que aposta per la descarbonització de l’activitat marítima i portuària, amb projectes com l’electrificació dels molls, la generació d’energies renovables i la mobilitat sostenible”. En aquest context, ha afegit que “el nostre objectiu és esdevenir un port amb més capacitat i, alhora, un port més eficient i més sostenible i els nous accessos ferroviaris i les noves terminals intermodals ens permetran assolir aquest objectiu”.