Aquest matí s’ha celebrat la reunió de la Comissió del Centenari de l’Exposició Internacional, formada per l’Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya i Fira de Barcelona. Collboni
Així, la Comissió ha estat informada dels projectes arquitectònics guanyadors encarregats de dissenyar les tres primeres grans actuacions de remodelació del recinte de Montjuïc. Les obres començaran l’any 2026, amb la intenció que finalitzin l’any 2029, coincidint amb el centenari de l’Exposició Internacional.
Les característiques dels projectes guanyadors han estat presentades avui en un acte en el qual han participat l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni; el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu; la consellera d’Economia de la Generalitat, Alícia Romero; el president del Consell d’Administració de Fira de Barcelona, Pau Relat; el director general de Fira, Constantí Serrallonga; i l’arquitecta en cap de l’Ajuntament de Barcelona, Maria Buhigas. Collboni
L’alcalde de Barcelona ha afirmat que avui és “un gran dia per la ciutat, per la Fira de Barcelona i perquè fem el primer gran pas per la reforma de l’espai Fira Montjuïc”, i ha explicat que la remodelació que s’ha presentat avui és “molt ambiciosa”. Collboni
El guanyador del primer lot, destinat a la construcció del Palau Multifuncional i la renovació de l’actual Palau de les Comunicacions, ha estat l’equip format pels arquitectes Smiljan Radić, Miquel Mariné Núñez, Beatriz Borque i Cesar Rueda Bonet amb la seva proposta Artefacto.

El Palau Multifuncional, construït en l’actual emplaçament del Palau de Congressos de Barcelona i el Palau 4, estarà format per un gran edifici de dues plantes amb un total de 20.500 m² de superfície i està dissenyat per a poder acollir tota mena d’esdeveniments. El projecte contempla la creació d’una gran passarel·la enjardinada de més de 2.000 m² que uneix els dos pavellons en la façana de l’Avinguda Maria Cristina i que serà una talaia a l’aire lliure.
Aquest primer lot també inclou l’avantprojecte arquitectònic de renovació del Palau de les Comunicacions. Collboni
El disseny triat en el segon lot, que contempla la construcció del nou Palau de Congressos de Barcelona en l’actual Palau Alfons XIII, ha estat el presentat per Forgas Architectes, Archambac (Arquitectura Sideral) i Álvaro Alejandro Fernández.

Sota el lema Umbracle, la proposta planeja un gran espai diàfan i flexible que dona protagonisme a la llum natural. El projecte pretén respectar al màxim l’estructura actual del palau dissenyat per Josep Puig i Cadafalch, tot creant un conjunt d’espais que inclouen un nou accés des de la plaça de Carles Buïgas a través d’un vestíbul i un pati-jardí de 6.670m2, una sala d’exposició de 3.132m2, un gran auditori amb capacitat per a 2.025 persones, així com múltiples sales polivalents i de reunions.
Finalment, el guanyador del tercer lot, destinat a la remodelació del Palau del Vestit per a acollir el Fira Barcelona Innovation Hub, el futur centre d’innovació permanent de la institució firal, ha estat l’equip format per Bjarke Ingels Group i MIAS Arquitectura, la proposta titulada del qual L’Avantsala de la Fira planteja la construcció d’un edifici funcional i flexible de tres plantes en forma de “Z” envoltat d’espais enjardinats oberts al públic. La façana actual de Plaça Espanya i el seu conjunt de columnes es convertiran en un pòrtic d’entrada als jardins.

La nova instal·lació combinarà els dissenys originals de Josep Puig i Cadafalch i Josep Maria Jujol amb estructures modernes pensades per a acollir espais de treball flexibles i comunicats, sales de reunions, un auditori per a més de 200 persones, i una nova façana a la Gran Via amb forma de dents de serra coronada per claraboies, que permetran la il·luminació natural de tots els espais de la planta superior.
Els treballs d’aquesta primera fase d’obres arrencaran a principis de 2026 i finalitzaran en 2029 coincidint amb la celebració del Centenari de l’Exposició Internacional del 1929. La inversió prevista és de 255 M€ dels quals 215 M€ es destinaran, a través de la societat Fira 2000, a la construcció dels nous Palau Multifuncional i Palau de Congressos, i 40M€ per a l’actuació sobre el Palau del Vestit a càrrec de Fira de Barcelona.
En una segona fase d’aquest projecte de reforma de l’espai firal, es llançarà un nou concurs arquitectònic per al projecte executiu de remodelació del Palau de les Comunicacions – Palau 1 i per al Palau de la Metal·lúrgia – Palau 8. D’aquesta manera, durant tota la remodelació es podrà mantenir l’activitat firal en el recinte.
De la remodelació de Montjuïc també han de formar part actuacions com ara la remodelació del passeig de la Zona Franca, projecte al qual es destinaran 21 milions d’euros, o la construcció de 500 habitatges de protecció oficial avinguda Reina Maria Cristina i el Paral·lel, pels quals encara no hi ha calendari establert.