No es pot rebre informació. El temps actual a La Marina 0°C, No es pot rebre informació.

Professionals de la salut de primer nivell al barri

Professionals de la salut de primer nivell al barri

Dues metgesses i l’equip del Cap la Marina guardonats amb el premi a la Excel·lència pel col·legi oficial de metges de Barcelona

El Cap la Marina també va rebre altres tres reconeixements l’any 2016.

Aquest any ha estat poc normal, diu el Metge Josep M Cots, especialista en medicina de família, professor de la facultat i director del CAP la Marina que des del 2008 treballa al barri. Ens explica que a l’equip de metges i professionals del centre que dirigeix, el CAP la Marina, va rebre quatre reconeixements i premis el 2016: El Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (CoMB) va guardonar a tot l’equip de la Marina amb el premi a l’excel·lència professional.

Aquests premis es concedeixen anualment, a criteri del jurat constituït per metges i metgesses de reconegut prestigi. En paraules del president del CoMB, Jaume Padrós “els metges i els equips guardonats representen el compromís amb l’excel·lència, amb els valors de la professió i, sobretot, amb els pacients”. La Doctora Isabel Duaso, metgessa d’aquest centre i Marian de la Poza, del CAP Dr. Carles Ribas (entrevista a la contra) també van ser guardonades amb aquest premi.

D’altra banda el departament de salut de la Generalitat de Catalunya en el marc de la jornada dels 25 anys del Servei del Sistema Nacional de la Salut de Catalunya, els va atorgar el premi a la millor experiència pel projecte d’Atenció compartida de càncer de mamà amb el Clínic.

 Aquest és un projecte on els pacients fan la primera fase del tractament a l’hospital clínic, i després es comparteix amb el metge de família. Això, en afegia Cots, dóna una major seguretat al pacient que ja no ha de desplaçar-se. El centre també compta amb l’aparell per a fer les ecografies, d’entre altres avantatges.

Un altre assoliment del centre va ser aconseguir el certificat d’acreditació del nivell de qualitat i competència en relació amb els estàndards aprovats per acord del govern de la Generalitat i que expedeix el Departament de Salut de la Generalitat. Aquest certificat equivaldria a una certificació ISO i per aconseguir-lo s’han de tenir en compte diversos indicadors. Cots destaca entre ells el temps d’espera d’atenció a la consulta. Al CAP la Marina és d’un màxim de 48 hores.

El quart és el certificat del Sistema de Gestió Ambiental de l’Institut Català de la Salut. Hi ha pocs centres que el tinguin i certifica la bona gestió ambiental. Es té en compte la utilització del paper, l’aigua i electricitat, d’entre altres.

Per aprofundir una mica més parlem amb el Metge Josep Cots.

DSC01950

A nivell general la sanitat pateix sobre tot per les retallades, com s’ho fan?

Sobre tot, gestionant les persones que hi treballem, que s’hi sentin a gust amb la seva feina.

Expliqui’ns com és una setmana normal al CAP.

Abans he d’explicar unes característiques d’aquest centre, la primera és que és centre universitari. Hi ha alumnes de la facultat de medicina del Clínic i també tenim residents en medicina de família, per tant som més persones i s’ha de fer coses per a ells. Això fa bullir l’olla i és bo. Cada dia tenim sessió de 2 a 3 de la tarda  l’equip mèdic i el d’infermeria  per separat i dos cops al mes ens reunim tots junts. Som tot un equip, no hi ha torns de matí i de tarda, per això és el moment que tenim per fer-ho

Com a equip, quina ha estat la cosa més complicada de gestionar en els anys que porta aquí?

Normalment són les persones el més difícil de gestionar, perquè  la part clínica, si els metges son bons, es gestiona sola. Organitzar detalls com saber la qualitat de vida professional (QVP) de les persones. El primer no és la part econòmica sinó com se senten a la feina, que tinguin una bona cadira i que quan arribin tinguin una consulta disponible i tot funcioni bé. En definitiva que es pugui treballar bé.

Ens pot posar un exemple d’alguna situació que s’hagin trobat?

Som un centre petit:  12 metges, 12 infermeres, 11 administratius, 3 o 4 resident, 2 o tres estudiants, una odontòloga, 2 auxiliars, una treballadora social i dues senyores que netegen. Hi poden treballar 50 persones. Però hi ha un detall, som més persones que consultes ( 17)  i això feia que quan arribaves no sabies on posar-te; la solució va ser tant fàcil com crear una espècie de semàfor vermell i verd per a cada consulta. Amb aquest detall es va acabar tot el problema; amb una mirada ho tens clar. A nivell exterior també es fan moltes coses amb el barri. Des de l’administració ens demanen resultats i nosaltres ho hem de gestionar, cada vegada demanen més coses i anem fent, motivant les persones.

En aquets moment, quines son les principals malalties que detecten al centre?

Cada any es fa un informe de salut comunitària i en aquest moment, al barri, el reflex és la proporció de persones que necessiten millorar el benestar social i econòmic. A nivell de salut clínica és correcte.

Quina visió te la relació entre els professionals de la salut i els responsables polítics?

El metge sempre ha de demanar més per als seus pacients, i el polític ha d’entendre que com més recursos tinguem, millor per a tots.

El més important és que els polítics i l’administració s’acostin al que fem els metges per veure com ho podem millorar. Els recursos son els que tenim i els polítics haurien de conèixer la situació, amb més comunicació de totes les parts.

És partidari de mantenir la gestió de la salut cent per cent pública?

Si, per suposat, crec que com a sistema sanitari és el millor que hi ha, pública, gratuïta i per a tothom, perquè això evita problemes a posteriori

 

Com a professional de la salut, què és el que més li preocupa del sistema sanitari ara mateix?

Que nosaltres tinguem totes les eines per poder atendre les persones, que tinguem tots els recursos dins del centre i que quan necessitem recursos externs els trobem en tempos i forma adequada, Això beneficia no només al usuari sinó també al professional. Els recursos has de saber on els poses. Per això és important l’aproximació entre nosaltres i l’administració.

Redacció

Redacció

Mitjans de comunicació dels barris de la Marina. Segueix-nos a La Marina FM (102.5), el diari La Marina, La Marina Digital, La Marina APP i a les xarxes socials.


Publicacions relacionades

Cada minut compta, a moure el cos!

Aquestes malalties representen el 47% de la malaltia mundial i 60% del total de morts al món. El nostre objectiu

El CAP Doctor Carles Ribas realitza una setmana dedicada a deixar el tabac

Des del dijous 25 fins dimecres 31 de maig, el Centre d’Atenció Primària Doctor Carles Ribas ha programat una setmana

“Quan treballes fent un programa amb els telèfons oberts, al final no et sorprens de res, és el millor d’aquesta professió

MIQUEL VERA LIGERO | Mario Salguero té 21 anys, i porta mens d’un any a l’emissora, però té una experiència

Cap comentari

Escriu un comentari
Cap comentari, de moment! Pots ser el primer a comentar això!

Escriu un comentari

El teu correu electrònic no es mostrarà.
Els camps obligatoris estan marcats*