SARA TORREMOCHA|
El Consell de Barri de la Marina de Port i la Marina del Prat Vermell, d’aquest 10 d’abril, ha estat, sense dubte, de gran tensió i ha abordat, com a tema exclusiu, la demanda de millores del transport públic del veïnat. El gran malestar popular per la mobilitat ha anat consolidat un moviment veïnal durant mesos i així ho han mostrat molts ciutadans davant del regidor del districte, Jordi Martí, del director de serveis centrals de TMB, Josep Mensión, i del sotsdirector general d’infraestructures de transports terrestres, David Prat.
La taula ha comptat també amb el Francesc Boix, en la seva funció de vicepresident del Consell del barri de la Marina de Port, i amb el Jordi Cortés, el seu homòleg en el Consell del barri de la Marina del Prat Vermell. A part d’aquest càrrec, ambdos representen alhora la AVV del Plus Ultra i d’Eduard Aunós, dels que són presidents respectivament.
Divergències per l’ordre del dia
L’atmosfera de tensió s’ha fet latent des de l’inici a la Sala Pepita Casanellas. Ràpidament membres de l’Assemblea del 15 M La Marina- ZF han demanat al regidor un canvi de l’ordre del dia, per tal d’abordar, en primer terme, el tema del transport públic i fer-ho sentint els veïns i després els representants de les autoritats presents. Martí s’ha negat, al·legant que el seguiment de l’acte ja venia estipulat prèviament i no el podia trencar. La negativa del polític no ha persuadit als membres de l’Assemblea, que han presentat una votació popular per escollir l’ordre del dia, on han participat bastants assistents, però sense aconseguir el canvi.
Metro i línies d’autobusos com a protagonistes
No obstant això, a la pràctica, quasi el total de les quatre hores que ha durat el Consell de Barri s’ha destinat a tractar el retard de l’arribada del metro a la Marina i el funcionament dels autobusos. A més, abans de la intervenció de les autoritats, l’Esther Pérez, també de l’assemblea, ha exposat el compromís de mínims que van elaborar ahir arrel de les manifestacions de cada dimecres i on es sintetitzen les seves demandes.
Abans de donar el torn de paraula a Josep Mensión, de TMB, Jordí Martí ha assegurat que “si a La Marina hi ha un dèficit de transports, també hi ha un dèficit important a TMB, ja que passa per una situació complicada econòmicament”.
El directiu de TMB ha explicat que el canvi de la línia 9 per l’H14, que s’inclou dins de l’aplicació de la xarxa octogonal, suposa una millora en les prestacions del barri, una afirmació que ha obtingut continues xiulades i queixes per part dels veïns. La Núria Marín, per exemple assegura que ” el V3 està creat pels grans directius, mentre que el 109 va sempre ple i no passa a la freqüència establerta”. A més, els ha retret: “la propaganda de tenir cura del medi ambient és falsa: vosaltres ens obligueu a agafar el cotxe amb el preu de les T10 i amb les lamentables condicions dels autobusos”. La Núria demana que es renovin les parades, perquè estan en un estat deficient, moltes trencades i amb els bancs massa baixos.
Però la gran demanda veïnal és, sense dubte, l’arribada del metro a La Marina. David Prat, com sotsdirector general d’infraestructures de transports terrestres de la Generalitat, ha assegurat que els trams de la línia 9 que corresponen a l’aeroport i a la Marina són els més avançats i, per tant, són els que tenen prioritat. Això sí, primer la de l’aeroport, perquè queda menys perquè estigui acabada. Davant de l’explicació, bona part dels veïns han mostrat la seva indignació per la promesa d’un metro que encara trigarà, declarant que la frase “de no hi ha diners” no té cabuda perquè s’inverteix capital en altres coses i sentenciant que “no hi ha voluntat política de millorar la Marina”.
El regidor del districte de Sants Montjuïc, Jordi Martí, per la seva part, assegura que estan contínuament treballant per aconseguir les millores a la Marina, en especial en el terreny de mobilitat.