Fins al curs passat, a l’Institut-Escola Enric Granados tot eren bones notícies. Després de molts anys de reivindicacions, aquest setembre el centre del barri de la Marina ha començat a funcionar amb el model d’una sola línia que garanteix que l’alumnat pugui fer tot el recorregut educatiu, des de P3 fins a 4t d’ESO, sense haver de marxar a altres instituts. Les famílies ho havien rebut amb alegria: “És un projecte més acollidor i amb continuïtat educativa, una aposta positiva pel barri”, resumeixen des de lAssociació de Mares i Pares d’Alumnes, L’AMPA, actualment coneguda també com AFA, Associació de Famílies d’Alumnes).
Però la sorpresa d’aquest inici de curs ha estat amarga. El Consorci d’Educació de Barcelona ha decidit retirar la figura de la Tècnica d’Integració Social (TIS) que fins ara donava suport a jornada completa (37,5 hores) al centre. Això vol dir que l’Enric Granados arrenca com a institut-escola amb menys recursos humans dels que tenia fins ara.
Mobilització de les famílies
Davant d’aquesta situació, l’AFA s’ha organitzat i ha començat a recollir signatures per reclamar que es restitueixi la plaça. Han adreçat una sol·licitud formal al Consorci en què expressen la seva preocupació i reclamen que la TIS o bé una educadora social torni a formar part de l’equip amb dedicació completa. “És una decisió absolutament inassumible i, més encara, en un barri com el nostre”, denuncia Denisse Silva, presidenta de l’Associació de Familiars d’Alumnes (AFA).
Segons expliquen, la figura de la TIS era clau per atendre les necessitats socials i emocionals dels infants i per donar suport a les famílies en situació de vulnerabilitat. “En infantil, de 18 famílies, 8 viuen situacions molt complicades. Parlem de precarietat, de pares i mares que no parlen castellà, i encara menys català, i de moltes àvies a càrrec dels infants sense competències digitals”, apunta Vera Vázquez, mare d’un alumne de sisè.
Sense aquesta professional, afegeixen, moltes famílies es quedaran sense acompanyament per fer tràmits essencials com les beques de menjador, i el centre perdrà una peça bàsica en la prevenció de conflictes, l’atenció emocional i la coordinació amb serveis socials i sanitaris.
Un model educatiu posat en valor
La notícia ha caigut com un gerro d’aigua freda en una comunitat educativa que fins ara vivia amb il·lusió la transformació en institut-escola. “El nostre fill va entrar amb tres anys i acabarà l’ESO al mateix centre. Això dona continuïtat, cohesió i un suport emocional que altres instituts no poden oferir”, explica Chus García, mare d’un alumne d’onze anys.
Aquest model evita que els nois i noies de la Marina hagin de dispersar-se en altres instituts, on sovint es barregen alumnes de diversos centres de primària amb nivells i metodologies diferents, cosa que fa més difícil l’adaptació. Per a les famílies, l’Enric Granados és una aposta guanyadora. “Havíem sortit molt contents perquè representava més recursos i més oportunitats pel barri, però ens trobem que ara ens treuen un recurs essencial”, lamenten.
Una figura clau en altres territoris
Les famílies recorden que a comunitats com Andalusia s’ha fet una aposta per la incorporació d’aquest perfil professional als centres educatius. “Aquí, en canvi, se suprimeix justament en un barri amb molta vulnerabilitat. No té cap sentit. És un error”, reclama Vera Vásquez.
La pèrdua d’aquesta figura, afegeixen, no només afecta la qualitat educativa sinó també la cohesió social del barri. “Ens estan traient recursos destinats directament a l’usuari, a les famílies i als infants”, subratllen des de l’AFA.
Un problema generalitzat
El cas de l’Enric Granados s’emmarca en un context més ampli. A tot Catalunya, 85 escoles i instituts d’alta complexitat han comptat amb educadors i integradors socials gràcies a un pla finançat parcialment amb fons europeus. El programa, però, va acabar el 31 d’agost i la seva continuïtat encara no està garantida.
Segons el Col·legi d’Educadors i Educadores Socials de Catalunya (CEESC), el Departament d’Educació es va comprometre al gener a prorrogar el pla dos anys més, però l’aprovació oficial no arriba i la incertesa plana sobre les professionals i les comunitats educatives.

Crida final
Per tot això, les famílies de l’Institut-Escola Enric Granados reclamen al Consorci d’Educació que reconsideri la decisió i restableixi la figura de TIS o educadora social amb jornada completa. “Ens juguem molt més que una plaça: parlem de l’acompanyament i el benestar dels nostres fills i filles, i del futur del barri”, conclouen.
Punts de recollida de signatures:
- Jessy-K-fé (c/ Alts Forns, 74 bis)
- Papereria-Estanc Lage (c/ Alts Forns, 72)
- CAI La Marina (c/ Foc, 93-97)
- Casal de Barri La Vinya (c/ Alts Forns, 87)