Esquerra proposa aprofundir més al procés participatiu que transformarà el passeig de la Zona Franca

Sessió de mobilitat celebrada a la Sala Pepita Casanellas. (Alejandro Flores).

Pau Llopis

Des de novembre i fins aquest mes han tingut lloc diverses reunions convocades pel del districte de Sants-Montjuïc, en les quals els veïns del barri de la Marina van debatre entorn de remodelació del passeig de la Zona Franca, l’epicentre i el nucli de moltes de les activitats veïnals, culturals i comercials del barri.

Després de realitzar vàries d’aquestes sessions, Rosa Suriñach i Frígola, regidora d’Esquerra Republicana a l’Ajuntament de Barcelona, va presentar a la Comissió de Mobilitat i Urbanisme una proposta que constava dels següents punts:

  • Un procés participatiu dins el termini i en la forma escaient d’acord amb l’escala i la importància del passeig.
  • Un estudi acurat de mobilitat de la zona, que inclogui el mateix passeig, els carrers dels barris de la Marina del Port i de la Marina del Prat Vermell i que contempli la variació del trànsit existent segons dies i franges horàries.
  • Una anàlisi i redacció de la proposta que tingui en compte la relació del passeig amb la muntanya de Montjuïc, la possible pacificació dels carrers adjacents, el paper del passeig com a eix vertebrador del barri, la possibilitat de connectar la Zona Franca amb el mar i la seva relació amb el Morrot, aconseguir la continuïtat amb la rambla del Badal, la connexió amb Can Batlló i la Bordeta, i la millora i racionalització de la xarxa d’autobusos públics.

Les principals demandes es refereixen a la implementació d’un procés participatiu més ampli i que tingui en compte les opinions i peticions del major nombre possible de veïns i veïnes del barri, a més a més de fer incís en la reiterada reclama de millorar la connexió de la zona amb les ubicacions de la vora, com poden ser el mar, Montjuïc, el Morrot i el Badal. En definitiva, “és que és necessari que aquest projecte presenti unes garanties de qualitat que s’adeqüin a la rellevància i pes del passeig en el conjunt de la Zona Franca”, deia la portaveu.

La previsió de calendari situa el a inicis del 2024 l’inici del procés de licitació d’obres.

Consultat al respecte, durant una entrevista al Sintonia amb els barris, de la Marina FM, el regidor del Districte de Sants-Montjuïc, Marc Serra comentava: “Hi ha un balanç positiu de les trobades, s’ha obert el debat, amb rigor i documentació, aconseguint un equilibri entre la visió de professionals i el veïnat”. De la mateixa manera, també considera que mitjançant aquestes reunions “s’ha aconseguit obrir el debat i que estigui madur, però que tot i així,  algunes de les reformes proposades no són tan senzilles i els veïns han de ser conscients de les “conseqüències i impacte” d’aquestes transformacions”.

En ser preguntat sobre quins són els passos a seguir després que s’hagi celebrat aquests procés, Serra va esmentar un treball tècnic que està desenvolupant un despatx d’arquitectes, el qual té “l’encàrrec de fer els dibuixos dels diferents models que hi ha sobre la taula”, es treballa amb la previsió que estigui disponible al març.

Així, a partir del proper curs s’encarregaria l’avantprojecte, resultat d’un concurs de despatxos d’arquitectes. El guanyador lideraria la nova fase de participació veïnal per decidir quin és el model que més s’adequa a “les necessitats del barri i de la ciutat”. L’objectiu seria triar un model definitiu, per després procedir a la redacció del projecte executiu, el qual inclouria la calendarització de l’obra, el pressupost, i l’impacte en l’entorn. Tot això es preveu que estigui tancat per principis de l’any 2024, moment en el qual es podria licitar i començar l’obra.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.