Juan Bibian
Amb ‘Yuli’, la directora de ‘Hola estàs, sola’ Icíar Bollaín presenta la historia del ballarí cubà Carlos Acosta, gran llegenda de la dansa i el primer ballarí negre en interpretar alguns dels papers més famosos del ballet, originàriament escrits per a blancs.
Bollaín, ens porta per un viatge temporal a través de la vida d’Acosta, anomenat artísticament Yuli.
Ell sempre ha fugit de qualsevol tipus de disciplina i educació. Els carrers d’una Habana empobrida i abandonada son la seva aula particular. El seu pare en canvi, no pensa el mateix, sap que el seu fill té un talent natural per a la dansa i per això l’obliga a assistir a la Escola Nacional de Cuba.
Davant la insistència del seu progenitor arribarà a sentir-se captivat pel mon del ball i començarà a forjar la seva pròpia llegenda. El guionista Paul Laverty, habitual de Ken Loach, torna a col·laborar amb la directora Iciar Bollaín en aquesta pel·lícula protagonitzada pel propi Carlos Acosta, qui s’interpreta a sí mateix durant l’edat adulta.
És doncs la historia de “un nen que volia ser nen”, encara que el seu pare li objectes que “l’art era la seva llar” i estava destinat a dedicar-li la seva vida. I precisament d’això parla aquest film : De l’art, del sacrifici que suposa dedicar-li la vida a ell .
Alberto Iglesias s’ha encarregat de composar la notable banda sonora que subratlla aquest bon biopic sobre aquest, per a mi desconegut fins avui, gran ballarí cubà.