JORDI GISPERT|
L’organització d’una cursa pròpia a Montjuïc és el repte més imminent d’aquesta entitat.
Després de la desaparició consecutiva de dues proves que tenien Montjuïc com a símbol o epicentre, la muntanya havia quedat orfe de curses, de pràctiques i de clubs. La Setmana Catalana de Ciclisme, desapareguda el 2005 i l’Escalada a Montjuïc, amb una darrera edició celebrada el 2007, dues proves que van durar 42 anys gràcies a l’esforç organitzatiu de l’Esport Ciclista Barcelona, són ara ja història. Del seu relleu encara no se n’ha ni parlat, però un primer intent de revitalitzar l’esport sobre les dues rodes al barri i al districte és ja des de fa dos anys una palpable realitat.
Marina Bikes va sorgir l’any 2011 de la voluntat de 4 amics que mai no havien competit, però que ja feia temps que destinaven bona part del seu oci a sortir en bicicleta. Es va registrar com a associació sense ànim de lucre, amb suport i seu social al mateix edifici de la Unió d’Entitats, al carrer Mare de Déu de Port 363, i seguint els requisits legals requerits, ha passat a consolidar-se amb el temps com un club més de l’enorme família del ciclisme català i de la seva Federació. És ara, amb un teixit de socis consolidat, que es planteja el seu primer gran repte; l’organització d’una prova de cara al proper any que recorri tota la muntanya de Montjuïc per camins de terra. Les possibilitats d’engegar el projecte però, dependran, com és lògic en un club tan petit, de les condicions econòmiques. L’acord amb la Guàrdia Urbana pel trànsit, amb l’Ajuntament per tenir-ho tot en regla, i amb voluntaris pel treball insitu és fàcilment assolible, així com un punt d’assistència mèdica d’alguna entitat que hi col·labori. El que costarà diners sí o sí són els dorsals, els xips, els habituallaments… Cal veure quants i com, però el més probable és que l’entiat necessiti una de les dues vies d’ajuda externa imprescindibles per assolir l’empresa: o bé patrocinis, o bé una subvenció de l’Ajuntament, que mai no serà senzilla en època de crisi.
L’entitat compta actualment amb uns 35 socis que paguen una quota anual de 15 euros. Com qualsevol club necessita una estructura amb junta directiva que figura, però que al cap i a la fi, com passa sempre en aquests casos, es reuneix com pot, de mitjana una vegada al mes, i treballa com pot i amb qui pot, des de casa, a la feina, a través del mòbil… No hi ha horaris ni obligacions, simplement un compromís voluntari amb l’esport que progressivament ja ha anat fent créixer la massa social, gairebé tota del barri. Ara per ara, els diners que es recapten es destinen bàsicament a la configuració d’un nou maillot que els socis reben de manera gratuïta. Enguany torna a canviar-se, perquè tots puguin vestir igual, amb una bona roba i amb una marca d’identitat. I d’altra banda, les quatre despeses de logística, i algun imprevist que pugui sorgir de la seva presència a la vida del barri, lògica i necessària d’altra banda. Marina Bikes és present en dinars, trobades d’entitats, festes populars com el carnaval, i també en la Festa Major, una celebració en què ha contribuit els darrers anys amb l’organització d’una pedalada popular pels nostres barris.
Més enllà d’això però, i com els altres clubs de la ciutat de Barcelona començant pel més antic i de més tradició, el Club Ciclista Horta, l’entitat de La Marina existeix per dinamitzar l’activitat dels seus associats i també de persones de fora. És en aquest sentit que fonamenta el seu dia a dia en sortides ciclistes. Amb el temps s’han creat dos grups, un de més nivell, i un altre per la gent que no vol fer tants quilòmetres o que no vol arribar tan tard. El primer acostuma a quedar cada diumenge a les 7 del matí a la Plaça de la Marina. El segon no ho fa tan aviat, i acostuma també a trobar-se algun dissabte. S’hi desenvolupen un grapat de rutes, tan per Collserola com per altres indrets, més enfora. Es fomenta també, d’altra banda, la participació en competicions de tota mena i pedalades populars. De moment, això sí, totes de muntanya, encara que en projecte i en esbós al document fundacional del club, es deixen totes les portes obertes a passar, quan es pugui, també a difondre i practicar el ciclisme de carretera.