L’Institut Lluís Domènech i Montaner s’obre al món amb intercanvis internacionals

Estudiants italians visitants amb professorat de l’Institut Lluís Domènech i Montaner

L’Institut Lluís Domènech i Montaner fa tres anys que aposta per la internacionalització com a eina educativa clau. Amb la voluntat d’enriquir les metodologies del professorat, millorar les competències lingüístiques i oferir experiències úniques a l’alumnat, el centre ha teixit una xarxa de col·laboracions amb escoles d’arreu d’Europa.

Un nou intercanvi amb Normandia

La gran novetat d’aquest curs és l’intercanvi amb el Collège André Malraux de Normandia. Al març, setanta alumnes francesos visitaran Barcelona. Vint d’ells participaran en activitats lectives a l’institut, mentre que els altres cinquanta gaudiran de visites culturals per la ciutat acompanyats dels estudiants del Domènech. Més endavant, els nois i noies de l’institut viatjaran a Normandia, conviuran amb famílies franceses i descobriran la cultura local a través d’activitats acadèmiques i lúdiques.

Aquest intercanvi no només reforça les competències lingüístiques dels alumnes sinó que també afavoreix el respecte per la diversitat cultural i l’adaptació a entorns nous. A més, per primera vegada, les famílies també s’implicaran en el projecte, acollint estudiants i reforçant el vincle educatiu.

Una trajectòria internacional consolidada

L’intercanvi amb Normandia se suma a altres experiències internacionals que l’institut ha desenvolupat en els darrers cursos. Durant el curs 2022-2023, el centre va rebre un grup d’estudiants i professors portuguesos que van participar en activitats conjuntes. Posteriorment, una delegació de professores finlandeses va visitar l’institut per conèixer les seves metodologies educatives. L’experiència va ser tan enriquidora que es va plantejar un futur intercanvi docent.

També es va rebre un grup d’estudiants i docents italians procedents de San Demetrio Corone, centre cultural de la minoria albanesa a Itàlia. Per a ells es van organitzar sessions especials sobre la seva història i cultura. Paral·lelament, l’institut ha acollit directors d’escoles d’Eslovènia i té previst rebre docents de França (Avignon), Sèrbia i Xipre.

Professora finlandesa intercanviant experiències amb un alumne del Domènech.

Reforçant el plurilingüisme i les competències globals

Aquests projectes busquen que l’alumnat practiqui idiomes en contextos reals i millori la seva autonomia i capacitat d’adaptació. El centre també organitza activitats en anglès dins i fora de l’aula, com presentacions i debats i, enguany, compta amb una auxiliar de conversa escocesa que permet als estudiants practicar la llengua en espais més informals, com el temps d’esbarjo.

L’objectiu és clar: que els alumnes visquin experiències que traspassin les parets de l’aula i els permetin créixer tant acadèmicament com personalment. Aquest enfocament pràctic i vivencial no només millora les competències lingüístiques, sinó que també fomenta la curiositat, la tolerància i el respecte per altres cultures, alhora que es potencia la internacionalització del centre.

 

Famílies implicades i alumnat motivat

El compromís de les famílies ha estat clau en la consolidació d’aquests projectes. El suport familiar impulsa els estudiants a participar i fa que aquestes experiències siguin encara més significatives. El resultat? Alumnes més motivats, amb una mirada oberta i unes competències globals que els preparen millor per al futur.

L’Institut Lluís Domènech i Montaner demostra així que l’educació va més enllà de les aules i que, gràcies als intercanvis internacionals, l’aprenentatge es converteix en una aventura que creua fronteres.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.