A l’Escola Can Clos, els alumnes de 6è han viscut una experiència tan especial com emotiva: han esdevingut contacontes per als infants d’I2 de l’Escola Bressol Niu d’Infants. Amb llibres, titelles, disfresses i molta il·lusió, han omplert d’històries i somriures les estances dels més petits.
Aquesta activitat s’emmarca dins del projecte Modelatge 0-6, que busca apropar les diferents etapes educatives a través de propostes compartides entre l’escola bressol i l’escola de primària al llarg del curs.
L’objectiu és doble: d’una banda, despertar el gust per la lectura des de ben petits; de l’altra, oferir als més grans una oportunitat per desenvolupar competències comunicatives, socials i emocionals. Adaptar el llenguatge, modular el to i connectar amb el públic més menut no és fàcil: cal empatia, paciència i molta atenció.
Després de dies de preparació i nervis, els nens i nenes de 6è han escollit contes adaptats a l’edat dels infants, i els han preparat amb molta cura: entonació, gestos, suports visuals… tot pensat per captivar l’atenció dels petits. I ho han aconseguit: asseguts, amb els ulls ben oberts i el somriure fàcil, els infants d’I2 han escoltat fascinats cada història.
Per als narradors, ha estat una vivència molt enriquidora: “M’ha agradat molt explicar el conte perquè els petits escoltaven amb molta atenció i reien amb les parts divertides. Al principi estava una mica nerviós, però després em vaig sentir molt bé, com si fos una mestra”, compartien alumnes de 6è.
Des del Cicle Superior, una mestra ho resumeix així: “És molt bonic veure com es responsabilitzen i connecten amb els infants. Quan els més grans assumeixen rols de guia, l’aprenentatge esdevé profund i significatiu. I per als petits, ells són un referent proper i captivador”.
També des de l’escola bressol han valorat molt positivament la proposta, destacant com aquest tipus d’interaccions afavoreixen la socialització i l’aprenentatge dels més menuts.
Activitats com aquesta tenen un gran valor educatiu i humà: creen vincles, promouen la col·laboració entre etapes i fomenten el respecte mutu. En definitiva, fan escola.
Els grans han après a ser referents. Els petits, que els llibres són màgics quan te’ls explica algú amb el cor.
No sabem quin serà el pròxim conte, però aquest primer capítol ha deixat una gran història compartida.