El darrer trimestre (juliol-setembre) ha estat el més positiu de la història del Port de Barcelona amb un creixement del 36,8% en el moviment de contenidors i del 31,2% en tràfic total. Aquests resultats suposen una acceleració de l’increment d’activitat que s’ha registrat durant tot l’any, amb creixements de dos dígits en diferents indicadors de càrrega.
Pel que respecta a les xifres de tràfic acumulat, durant els 9 primers mesos de l’any, el Port de Barcelona ha crescut un 31% en el tràfic de contenidors, un resultat que en termes absoluts es tradueix en més de 2,2 milions de TEU (un TEU equival a un contenidor de 20 peus), molt a prop del que el recinte portuari va moure en tot l’any anterior.
Tots els apartats de l’activitat de contenidors han tingut una evolució positiva, encara que destaca l’excel·lent resultat del transbordament (contenidors que son descarregats per tornar-se a embarcar cap a la seva destinació final), que ha pujat un 129,8%. El comerç exterior manté el seu ritme de creixement, amb un increment del 9,3% en el cas de les importacions (434.146 TEU) i del 3,5% en el cas de les exportacions (523.326 TEU).
Impuls dels mercats asiàtics
Per mercats, els països asiàtics son els que es mostren més dinàmics i encapçalen els principals increments en els intercanvis comercials amb el Port de Barcelona: la Xina (+9,6%), la Unió dels Emirats Àrabs (+11,3%), Corea del Sud (+14,2%), l’Índia (+13%), el Japó (+10%) i Vietnam (+6,2%).
L’excel·lent evolució de la càrrega contenitzada, a més del bon comportament dels líquids a granel i de la càrrega rodada, han impulsat el tràfic total del Port (que inclou totes les modalitats de càrrega) fins als 45,3 milions de tones, amb un increment del 22,4% respecte al mateix període de l’any anterior.
Així, fins al mes de setembre el Port ha registrat 10,65 milions de tones de líquids a granel, amb un increment del 19%. Destaca l’evolució del gas natural, que amb 2,8 milions de tones ha crescut un 59%; de la gasolina, que s’incrementa un 25% i dels productes químics, que avancen un 24,4%.
Pel que fa a la càrrega rodada, durant els 9 primers mesos de l’any el Port de Barcelona ha transportat 302.963 unitats de transport intermodal (UTI, equivalents a un camió, plataforma o remolc), una xifra que suposa un increment del 6% respecte al mateix període de l’any passat. Aquest apartat inclou la càrrega de les autopistes del mar, les línies que connecten Barcelona amb diverses destinacions d’Itàlia i del nord d’Àfrica. Fins al mes de setembre, aquests serveis han registrat un total de 107.017 UTI, amb un increment del 7,6%. Un resultat que comporta el desviament d’una xifra idèntica de camions de les carreteres al mode marítim, més eficient en termes econòmics i mediambientals.
Respecte als passatgers, durant els 9 primers mesos de l’any el Port de Barcelona ha rebut més de 3,2 milions de viatgers, tant de ferris com de creueristes, amb un increment del 2,7%. Els usuaris de ferris (amb les Illes Balears, Itàlia o el nord d’Àfrica) han crescut un 11,4%, amb més d’1,2 milions de persones. La xifra de creueristes s’ha situat en 2 milions de passatgers, amb un lleuger descens de l’1,9% respecte al mateix període de l’any passat.