El Port de Barcelona invertirà 110 milions d’euros en el projecte Nexigen per millorar la qualitat de l’aire

  • L’any 2030, el Port tindrà electrificats els molls Adossat i Prat i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i del moll de Costa.
  • Gràcies al projecte Nexigen, el Port de Barcelona reduirà un 38% les tones de NOx i CO2 emeses pels vaixells durant la seva estada a port.

El Port de Barcelona posa en marxa Nexigen, un projecte per descarbonitzar l’activitat portuària i millorar la qualitat de l’aire on invertirà 110 milions d’euros.  D’aquests, 90 milions d’euros corresponen a les inversions en els sistemes OPS (onshore power supply) per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica general un cop estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificació d’origen 100% renovable. Els 20 milions d’euros addicionals són necessaris per desplegar la xarxa que inclou la Subestació Port, la connexió en alta tensió a la Subestació Ronda Litoral de Red Eléctrica i el desplegament de la xarxa de mitja tensió per tot el recinte portuari.

L’objectiu és que el 2030 el Port de Barcelona tingui electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el moll Prat, i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa, eliminant 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l’activitat portuària. Això vol dir “reduir el 38% del NOx i del CO2 emesos pels vaixells durant la seva estada a moll i eliminar el 22% de les emissions de NOx i CO2 de tota l’activitat portuària”, ha avançat el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, en la presentació del projecte Nexigen. A llarg termini, l’electrificació dels molls del Port de Barcelona serà una peça clau per assolir l’objectiu de ser un port climàticament neutre el 2050.

L’efectivitat que el projecte tindrà per reduir les emissions portuàries està garantida i permet assegurar als responsables del Port de Barcelona que es tracta d’una “acció climàtica per contribuir a un millor planeta, amb més benestar per a la gent i més respecte pel medi natural”, certifica el president del Port Damià Calvet. “Tenim perfectament calculades les emissions dels vaixells durant la seva estada a port i, per tant, amb el Pla d’Electrificació de Molls farem una acció directa per a eliminar-les”, corrobora Ana Arévalo.

Les elevades inversions i la complexitat que comporta un projecte com Nexigen fan necessària la col·laboració dels ports amb altres actors a escala internacional. Així, en l’àmbit de la descarbonització de l’activitat portuària, el Port de Barcelona participa en dos projectes importants: EALING que aporta finançament per a estudis i anàlisi de les infraestructures de connexió elèctrica de vaixell a moll (OPS) fins al procés de la licitació; i  el projecte PIONEERS que té com a objectiu desenvolupar solucions concretes per reduir les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle als ports, tot preservant la seva competitivitat.

“Amb Nexigen ens preparem per al futur i permetrà al Port de Barcelona estar a la primera divisió de la descarbonització de l’activitat portuària, marítima i logística”, ha emfatitzat Calvet aquest matí per finalitzar la presentació del projecte Nexigen.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.