La COVID ha vingut per quedar-se. Portem ja dos anys treballant intensament per gestionar una crisi de la qual encara no veiem el final. Aquest fet ha dificultat, irremeiablement, el correcte seguiment dels pacients amb patologies cròniques de la nostra comunitat.
Segons les dades del Ministeri de Sanitat, publicades recentment les complicacions derivades de descompensacions de malalties cròniques han sofert un augment considerable comparativament amb els anys previs a la situació de pandèmia. Innegablement, les limitacions d’accés als centres sanitaris durant la gestió de crisi sanitària han implicat un menor seguiment i control d’aquesta patologia crònica. Malgrat això, des dels centres de salut hem posat tota la nostra intenció en continuar oferint un seguiment telefònic o telemàtic al pacient crònic , limitant la presencialitat només a les urgències i a aquells pacients més fràgils que requerien un control més acurat.
És hora de tornar a recuperar la normalitat als nostres centres de salut. Ja ho estem fent. Una nova normalitat, que ha d’incloure la gestió de la COVID, però tornant a potenciar dos dels grans pilars de l’Atenció Primària: la promoció de la salut (individual, familiar i comunitària),i la prevenció de la malaltia.
Per poder fer-ho, necessitem suport. Suport per part de les institucions, que han d’apostar fort per un model que ha demostrat que funciona si se’l cuida. No només parlem de pressupostos, parlem de sobrecàrrega en funcions i de limitació en el temps que podem dedicar a l’atenció al pacient.
Necessitem més personal a tots els nivells, no només metges. Específicament personal administratiu ben format i amb més competències, que alliberi de les tasques burocràtiques als metges i resoldre les demandes de la ciutadania. Tanmateix, necessitem més personal d’infermeria, que assumeix un paper cabdal en la cura i el control de les malalties cròniques i l’educació sanitària.
També necessitem suport per part de la població, respectant els professionals que els atenen, a qualsevol nivell assistencial, i confiant en ells. Han augmentat molt les agressions verbals, sobretot al personal administratiu, primera línia d’atenció al ciutadà. Si més no, també sentim el suport de la immensa majoria de la població, i confiem que junts tornem a gaudir de l’Atenció Primària que ens mereixem.
Angel Casado (Infermer – CAP La Marina)
José Miguel Baena (Metge de Família – CAP La Marina)