Jesús Martínez [FAVB]
La xarxa de bus serà més eficaç i més competitiva. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que recorre a les xemeneies gaudinianes per promocionar-se en la seva web, va inaugurar a finals del 2012, la nova xarxa d’autobusos en l’àrea metropolitana de la ciutat. “Però això és una estafa. Segons TMB, amb la nova xarxa es millora el servei, però és mentida, es treuen autobusos (cotxes, en l’argot). Per exemple, m’ho invento; si abans a la línia 57 i a la línia 157 hi havia un total de 15 cotxes, ara, amb la D20 (Passeig Marítim-Ernest Lluch), que substitueix a aquestes dos, es redueixen els vehicles i n’hi ha 10 de cotxes”, denuncia un dels conductors suplents de TMB, que prefereix quedar en l’anonimat, pel que l’anomenarem Kiko.
Les altres línies que s’han posat en marxa són les següents: H12 (Gornal-Besòs/Verneda), que substitueix la 56, H6 (Zona Universitària-Fabra i Puig), que substitueix la 74, V7 (Plaça Espanya-Sarrià), que substitueix la 30, i V21 (Passeig Marítim-Montbau), que substitueix la 10. En Kiko, de làbils maneres, sorneguer i flegmàtic – entre salaç i home probe, pare de família honrat-, és “conductor suplent” des de fa 14 anys, i se sulfura quan s’adona de l’ ”emmascarament” que, al seu judici, està portant a terme l’Ajuntament de Barcelona, entre d’altres. “La reestructuració de línies, en realitat, és una reducció de serveis”.
“Es retallen serveis perquè es retallen línies i es treuen cotxes. No pots que s’hagi d’estar esperant mitja hora un dissabte per agafar el 21”.
A més, segons en Kio, amb menys vehicles es prescindeix de personal: “Cada autobús té tres conductors: un pel matí, un per la tarda i un per la nit. I amb aquesta nova distribució deixa de treballar una pila de gent”. Però és curiós, ahir mateix em van trucar de la cotxera perquè faltava gent”, s’adona aquest home ferm i barbut, i amb un acusat sentit de la dignitat humana.
Creu que amb cada any que passa, els seus drets laborals es ressenten, i amb els seus drets, els del conjunt de la plantilla: “Jo abans estava fixe en una de les línies, però per motius “funcionals i d’operatiu”, em van canviar d’ubicació, fa un parell d’anys. Ara estic a la cotxera de la Zona Franca. Ja veus que anem cap enrere i no cap endavant”, considera.
Per la mateixa raó que parla de si mateix, parla de la societat: en el context de la crisi econòmica, qualsevol despesa supèrflua es posa entredit: “Per què no es diu la veritat a la ciutadania sobre l’augment de les tarifes? Ara el bitllet d’autobús costa dos euros. Per què? Per què s’han doblat el número d’alts càrrecs a TMB. I clar, aquesta gent cobra un “pastón”, i d’algun lloc s’han de treure els diners” vocifera. “A TMB som un miler de treballadors, i gairebé una quarta part són gent d’aquesta, càrrecs polítics”.
Aquest reporter pregunta a TMB sobre això. La versió de la companyia contradiu amb la d’en Kiko.
“La flota d’autobusos de TMB consta de 1072 unitats. Una de les característiques del projecte de reforma de la xarxa d’autobusos, actualment en curs, és que augmenta l’eficàcia, mantenint la flota i, en general, els recursos assignats”, contesten els responsables del gabinet de premsa. “La direcció de TMB es compon d’una vintena de persones amb funcions executives, un número reduït per una empresa de casi vuit mil treballadors. En aquests últims anys el número no ha augmentat, més aviat al contrari. Formen part del consell de direcció, encara que les seves funcions executives, el President i dos responsables de l’administració propietària de TMB, l’Àrea Metropolitana de Barcelona”.
Segons en Kiko, els treballadors (tant de les categories de mecànics, conductors, oficinistes i mandats entremitjos, els revisors) veuen perillar les seves pagues dobles. I se’ls deu els endarreriments de l’IPC (Índex de Preus al Consum) del 2011.
En Kiko treu un calendari anual de dies festius i laborables. Calendari del sindicat de la unió General de Treballadors. En aquest, especifiquen dos grups de dies en vermell, dels quals s’ha d’escollir un: el Grup A (1 de gener, 1 d’abril, 20 de maig, 11 de setembre, 12 d’octubre, 6 de desembre i 26 de desembre) i el Grup B (29 de març, 1 de maig, 24 de juny, 15 d’agost, 24 de setembre, 1 de novembre i 25 de desembre). Per conveni, estan obligats a lliurar set festes oficials de les 14 que hi ha per any.
“Igualment, jo he arribat a treballar fins a 14 dies seguits, perquè ja et dic, es disminueix la plantilla i als altres ens fan atemporals, així s’estalvien diners”, assegura. Per treballar set hores un diumenge, guanya 140 euros.
“El que ens preocupa també són les agressions. La gent cada vegada està més atrapada”, s’empassa l’orgull en Kiko, que s’ha topat amb passatgers amb el geni del líder del partit ultradretà grec. Aurora Dorada, amb una fauna local que ha donat origen a situacions esperpèntiques i embogides, algunes pròpies de ser publicades a la revista National Geopraphic.
Per aquest conductor suplent, l’estratègia que segueixen els falcons de l’Administració està clara: “Es retallaran serveis, perquè es retallen línies i es treuen cotxes. No pot ser que s’hagi d’estar esperant mitja hora, un dissabte, per agafar el bus 21. No pot ser. Però té la seva lògica: com mai abans havia vist gent para un taxi.
… doncs, com és que TMB ha obert convocatòria de conductors al setembre de 2014? Després de no obrir-ne des de 2009? Serà què necessiten gent x millorar serveis?
Això és un article periodístic o una opinió? Espero que sigui lo segon perquè com es pot parlar basant-se en l’opinió d’un únic informant i, a sobre, anònim? No en té ni idea en “kiko” del que suposa la NXB. Parlar per parlar, el gran esport d’aquest país.