Text: Yaiza Sánchez
Després de l’estiu més estrany de les últimes dècades, s’engega el compte enrere per l’inici de curs. Les aules tornaran a ser freqüentades per l’alumnat i el professorat, fet que destil·la un clima d’incertesa davant de l’augment de casos de la Covid-19 i els possibles contagis que poden desencadenar-se en un espai com són els centres educatius.
Per tal d’evitar-hi brots i rebrots, la Generalitat de Catalunya ha proporcionat a les escoles un seguit de mesures de protecció que els centres hauran d’aplicar de forma estricte i responsable, entre les quals l’ús obligatori de mascaretes als més grans de dotze anys (i de 6 quan les circumstàncies ho requereixin), un control diari de la temperatura de la canalla o reduir la ràtio a 20 alumnes als grups de segon cicle d’infantil i primària.
Tanmateix, el govern català ha rebut crítiques que li acusen d’una insuficient dotació de recursos materials i humans per fer possible una tornada a les escoles amb seguretat. El mateix Conseller d’Educació Josep Bargalló ha reconegut que un 30% dels grups d’alumnes a les escoles públiques incompleixen les ràtios, en declaracions a Rac1.
Veiem, però, com estan abordant aquest retorn escolar al barri. Per la directora de l’Escola Seat, la Júlia Beltrán, la informació ha arribat molt tard als centres tot i que la Generalitat ha tingut força temps per fer un protocol d’actuació més concret. Beltrán reconeix que la situació no té precedents, la qual cosa obliga tothom a adaptar contínuament els plans fets. Així i tot, la directora assegura que des del centre es prenen decisions de forma raonada i que actuaran “amb tots els mitjans que tenim, i intentarem que els nens i nenes estiguin el millor possible”.
Per la seva part, la directora de l’Escola Bàrkeno, la Isabel Castelló, comparteix amb Beltrán la novetat de la situació a la qual s’enfronten, i que comporta una certa indecisió. “A vegades les mesures ens han semblat una mica contradictòries, però ens quedem amb les últimes i amb aquestes tirem endavant”, confirma Castelló. Com també assegura la Cristina Pujolar, mestre de la mateixa escola, la manera en què afronten el nou curs escolar és amb “molta feina, treball en equip i confiança”.
Tot i que ara les escoles tenen instruccions precises i han treballat prèviament per oferir un ambient el més òptim possible a l’alumnat, el professorat i les famílies, és inevitable que la incertesa sigui protagonista en l’obertura dels centres educatius. “Vetllarem per la seguretat dels i les alumnes per davant de tot, però és innegable que haurem d’anar adaptant-nos contínuament”, afirmen des de l’Escola Ramon Casas.
La directora de l’Escola El Polvorí, la Marta Torrent, tenint present l’escenari ple de dubtes, afirma que obriran les portes del centre amb optimisme. “Som conscients que la situació és difícil i que suposa un gran repte, però estem adaptant els protocols i prenent noves mesures més estrictes. Volem afrontar-ho amb il·lusió, ja que en aquests moments és fonamental el suport del centre cap a les famílies”, afirma Torrent.
Una de les situacions més difícils a la qual les escoles hauran de fer front (i que més preocupa als pares i mares) és què succeeix si es dona un cas positiu de coronavirus als centres. Tal i com informen les escoles, se seguirà el protocol proporcionat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
En cas que hi hagi un cas confirmat de coronavirus, tot l’alumnat del grup estable i el o la docent es posarà en quarantena catorze dies, malgrat que els resultats de la resta donin negatiu. Però mentre el cas sigui només sospitós, es confinarà a casa només la persona afectada i la resta s’hi sumarà si es confirma el positiu.
El conseller d’Educació, Josep Bargalló ha insistit que la intenció del govern català és no tancar els centres. Només en cas de confinament total tancarien les escoles; així i tot, la Generalitat de Catalunya farà el possible per mantenir els centres educatius oberts, amb l’objectiu d’atendre als alumnes les famílies dels quals treballin en serveis essencials. Tanmateix, i com han anunciat els representants de la Generalitat, si hi ha dos casos positius de coronavirus en dues aules diferents seria decisió de les autoritats sanitàries el possible tancament de l’escola. Aquest sobretot és el punt on encara no hi ha decisions preses ni exemples de situacions concretes per la variabilitat de casos que poden haver-hi, però per això mateix és el que punt que més incertesa genera.
Quan es pregunta als centres educatius si és possible una tornada a les escoles segura, la resposta és unànime: i tant!, sempre que s’actuï amb serenitat i responsabilitat des de totes les bandes. “Es farà tot el possible perquè hi hagi un entorn segur pels alumnes i un clima de treball, confiança i normalitat per l’alumnat”, explica la Marta Torrent, directora de l’Escola El Polvorí.
Amb les dades de risc de contagi a la mà, és evident que entrem en una època nova i complexa, en què els i les educadores han d’estar a l’aguait per tal d’evitar propagacions del coronavirus. Però, des dels centres escolars de La Marina se segueixen les recomanacions sanitàries dictades pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya al peu de la lletra, i s’insisteix que es treballarà per la seguretat dels i les alumnes i el seu dret a l’educació. Com recomana la comunitat educativa: confiança i responsabilitat de tothom, governants primers; serenitat i feina dia a dia, les claus perquè el curs escolar sigui òptim i segur.
Tot i el retard de les mesures de seguretat apostem per la presencialitat”, l’opinió de pares i mares.
La sensació d’incertesa que s’ha estès en les famílies envers l’obertura de les escoles, és present també a les AMPAs dels centres educatius de La Marina. Com explica Montse Sotoca, presidenta de l’AMPA de l’Escola Ramon Casas, s’han rebut mesures de precaució per aplicar al dia a dia en les escoles, però admet que cada centre ha hagut de decidir per si mateix com procedir en alguns aspectes concrets i segons les seves circumstàncies particulars.
A més, destaca que, a gairebé dues setmanes de l’obertura, encara hi ha qüestions a valorar. “Hi ha molts temes que poden sorgir i que no estan previstos. Ja al març s’augurava una nova onada de coronavirus a l’octubre, però tot i això encara queda molta feina per fer”, raona Sotoca.
Reconeix que, en cas que les classes fossin telemàtiques hi hauria una millor organització aquesta segona vegada, però assegura que els pares i mares tenen clar que el més beneficiós per la canalla és anar a l’escola. “Els nens i nenes necessiten relacionar-se i tenir una rutina. Apostem per la presencialitat”, referma la presidenta.