Redacció: Alejandro Giménez
Fotografies: Agustín Forteza / Josep Vicens
“Si abans hi havia camps de correu i platges, aquestes no tornaran i hem de ser capaços de reinventar una nova relació, hi ha necessitat de generar debats i consensos entre institucions i el sentir dels veïns al respecte”, així es pot resumir la conversa organitzada ahir sobre el Port de Barcelona. L’historia d’aquest polígon industrial ha estat recollida al llibre “El Port Franc i la fàbrica de Barcelona: Les edats de la Zona Franca”, que es va presentar a Biblioteca Candel.
L’exposició principal de l’acte, que va comptar amb prop d’una vuitantena d’assistents, va estar a càrrec del Marc Garcia, coescriptor del llibre i director de l’Oficina estratègica de l’àmbit del Pla del delta del Llobregat de l’Ajuntament de Barcelona.
En Marc va explicar tota l’evolució històrica de l’espai, des del segle XVII fins a la actualitat. Al principi, relatava, es van organitzar manifestacions multitudinàries reclamant la creació d’un port franc. Aquest port franc mai es va aconseguir i el lloc va esdevenir una zona industrial, donant pas així a barris com la SEAT i els primers moviments obrers. Actualment el Port a més de ser una zona industrial també ha esdevingut una zona d’ús logístic.
L’Abdó Florencio, president de la Coordinadora d’Associacions de Veïns i Comerciants de La Marina, va introduir l’acte parlant de la necessitat de generar complicitats entre institucions i veïnat.
De les reflexions també van participar la Yohany Limpias, periodista i presidenta de l’Associació de Mitjans de Comunicació Local (AMCL), que va esmentar el potencial econòmic del polígon i les possibilitats que s’obren si els veïns ho coneixen i en són conscients. “Cal repensar la riquesa que genera aquest territori i el contrast de la realitat social, quin és l’impacte econòmic als barris de la Marina”, deia. D’altra banda, el Juan Antonio Reyes, gerent de l’entitat, va fer èmfasi en tenir “visió de futur” perquè el barri i la seva gent no es quedin “enclaustrades”.
Els veïns també van opinar sobre la situació actual de La Marina en relació a la Zona Franca. “La Marina ha evolucionat a la inversa”, deia una veïna en la seva intervenció, “primer vam ser una zona industrial i després un barri; ara es quan ens estem començant a desenvolupar social i culturalment”, assegurava. D’altres, com en Julio, creuen que el mar és “irrecuperable”; o en Salva, que considera que La Marina hauria de tenir una sortida a la costa.
També hi va ser present l’Esther Pérez, consellera de barri, qui va afegir la importància que el veïnat participi de les sessions que convocarà l’Ajuntament per definir el Pla del Litoral.
Ara, molts anys desprès, les demandes del la gent són altres, i passen perquè “La Marina reinventi la seva relació amb aquesta zona i es reapropiï de l’espai”. Aquesta va ser la reflexió principal.
La conversa, organitzada per l’Associació de Mitjans de Comunicació Local (AMCL), conjuntament la Coordinadora veïnal i de Comerciants, la Federació de d’Associacions Gitanes de Catalunya (FAGIC) i l’Oficina Estratègica de l’Àmbit del Pla del delta del Llobregat de l’Ajuntament de Barcelona, busca generar debats que contribueixen a posicionar els barris de la Marina com actors actius del seu desenvolupament.