El mes de juliol de l’any passat es va inaugurar el carril bici que enllaça la Marina, des del carrer Motors, amb el polígon industrial de la Zona Franca. Amb l’arribada d’aquest carril es va planejar la construcció de dos nous dins els barris de la Marina, un pel Passeig de la Zona Franca i un altre que anés des del carrer de Mineria fins al carrer del Foc, passant pel carrer de l’Energia.
Per una banda, el vial per bicicletes que es volia ubicar a Passeig de la Zona Franca, i que s’hauria d’haver finalitzat durant el passat mes de febrer, no s’ha pogut construir perquè no s’havia previst que les arrels de les palmeres que decoren el mig del passeig ocupen més espai del que es pensava. Es pretenia estrènyer els carrils dels cotxes i la mitgera de palmeres per poder guanyar espai per la construcció del vial ciclista, però la mida dels bulbs dels arbres han impedit que les obres puguin tirar endavant. Això ha comportat que l’Ajuntament reubiqui el carril bici i, per tant, que no hi hagi data d’inauguració d’aquest carril. L’associació dels Amics per la Bici, pendent dels plans municipals en aquest sentit, va declarar a Betevé que consideraven que es tracta d’un problema greu de planificació i creuen que s’haurien d’haver fet els estudis pertinents abans de presentar el projecte al veïnat.
Per una altra banda, el carril que va des de Mineria fins Foc tampoc té data prevista de construcció, ja que s’ha vist obstaculitzat per la reclamació de la Direcció General de Trànsit de mantenir la reserva d’aparcament que hi ha al llarg de la vorera del carrer Mineria entre Plaça Sara Bernhardt i Plaça de les Matemàtiques, segons informaven fonts de l’Ajuntament. Així doncs, el tema de carrils regulats per garantir una seguretat viària al ciclista es queda estancat als barris de la Marina, almenys de moment.
Tot i això, quina és la situació actual pels ciclistes al barri? Com es mouen les bicicletes per la Marina? Ens trobem amb Vicenç Larrotxa, vocal de Mobilitat de la Coordinadora d’Associacions de Veïns i usuari habitual de la bicicleta, a l’equipament musical de La Bàscula per començar un recorregut pel barri on ens expliqui detalladament com és circular en bicicleta per la Marina.
Comencem passejant pel carrer del Foc, on Larrotxa comenta que el principal problema del barri és la mancança de carrils habilitats pels ciclistes. Quan arribem al Passeig de la Zona Franca explica detalladament quins són els plans per construir el carril bici, que al cap dels dies va resultar inviable per les arrels de les palmeres.
Aprofitant que passem per davant d’una estació de Bicing, li preguntem al vocal de la Coordinadora si ell n’és usuari. Em respon que sí, i que el Bicing és un tema a part a la Marina, i es repta a si mateix a ensenyar-nos totes les estacions que hi ha al barri, perquè així puguem comprovar que són escasses. En primer lloc ens remarca que els veïns de Can Clos i el Polvorí són els més afectats, ja que per disposar de bicicletes s’han de desplaçar fins al Passeig de la Zona Franca o fins Mare de Déu de Port, fet que no els resulta còmode. Vam continuar caminant per Alts Forns fins a arribar a l’estació de bicing del carrer Energia. Allà ens explica que el principal problema de les estacions d’aquestes bicicletes al barri són la poca capacitat que tenen, argumentant que en hores punta les estacions es buiden i costa trobar-hi un vehicle, i que en hores no punta passa totalment al contrari, el que costa és trobar estacions amb places lliures per poder aparcar la bicicleta.
Un servei deficient:
El Bicing a la Marina té prop de 8 parades, en hores punta costa trobar-hi bicicletes disponibles i en hores no punta costa trobar-hi lloc per aparcar-les. |
Els nous carrils bici sense data d’inauguració
Els dos nous trajectes que s’havien anunciat per aquest any han topat amb dificultats tècniques i encara no hi ha data per a la seva posada en marxa. |
Com estar informat sobre el tema
Les queixes, reclamacions o suggereixes per millorar qualsevol tipus de transport al barri es fan a Taula de Mobilitat, prevista per a mitjans d’abril. |
Seguim caminant per la carretera del Prat, fins arribar al carrer Mineria. Allà girem cap a Mare de Déu de Port, ja que diu que ens vol ensenyar una estació que es va col·locar recentment. L’estació de bicing de la que ens parla està a Mare de Déu de Port amb Alts Forns, i ens explica que aquesta estació abans estava ubicada un carrer més enllà, a Foc, però la van haver de treure d’allà a causa de la incorporació de la parada de bus de la nova línia V5 que passa pel barri.
Tot i que es va canviar el lloc de l’estació de bicicletes, Larrotxa fa èmfasi a la mala ubicació d’aquesta, i no només té un motiu per queixar-se. Primer de tot ens explica que és una zona molt perillosa pels vianants que volen agafar o deixar un bicicle, ja que Alts Forns és un dels carrers més transitats de tot el barri. L’estació és molt estreta i causa una sensació d’inseguretat quan els vehicles motoritzats passen tan a prop. La calçada també és estreta i amb la incorporació de l’estacionament el carrer es col·lapsa més i, per tant sembla més caòtic. Després ens comenta que el segon problema més important que té la parada és el moment en que els de manteniment han de col·locar i recollir les bicicletes. Els tècnics venen amb un camió per poder transportar les bicicletes, però la mida del carrer fa que els transportistes només tinguin dues opcions: posar el camió a Alts Forns, aturant el trànsit durant una bona estona, o aparcar el camió bastant lluny de l’estació i haver de fer viatges per col·locar les bicicletes. Normalment els de manteniment opten per la segona opció, ja que és la menys destorba els veïns, però sí la que suposa una feina extra.
El vocal de la Coordinadora va insistir en mostrar-nos zones a prop de Mare de Déu de Port amb Alts Forns que, segons ell, fossin més accessibles o que destorbessin menys per poder ubicar una estació de bicing. Un dels exemples que ofereix és la vorera davant d’on es troba ara mateix la parada de bicicletes, que és molt més ampla que l’actual i hi ha espai de sobres perquè el camió de manteniment pugui col·locar-se per treure i posar els vehicles.
Per molt que el Bicing fos un tema recurrent al llarg de l’excursió, un altre tema a destacar és la falta de carrils bici al barri, com ja hem comentat al principi. Larrotxa ens explica que, encara que la Marina és un barri on sí que hi ha bastants carrers de zona 30, on els bicicles tenen prioritat, gairebé no hi ha carrils bicis regulats on s’asseguri una seguretat viària al ciclista. Segons el vocal, la construcció dels dos carrils bicis planejats hagués fet progressar molt la mobilitat sostenible i no contaminant al barri. Ara per ara, s’ha d’esperar a que es trobi una solució als problemes del carril bici del Passeig de la Zona Franca, i que es doni la data de construcció del vial ciclista que enllaça el carrer Mineria amb el carrer del Foc. Fonts de l’Ajuntament, consultades per la Marina manifesten que s’informarà de tots els detalls en la propera Taula de Mobilitat, que es convocarà durant el mes d’abril.