Agències de viatges vs crisi: una croada per viure

Les agències noten com el sector turístic es va recuperant de la davallada que patia des de l’any 2009

La crisi econòmica ha provocat el tancament de 1.000 agències de viatges des del 2009, incapaces de fer front a les seves despeses, llançant amb això a prop de 5.000 professionals a l’atur. Les agències de viatges es nodreixen del pressupost que en cada llar es destina a l’oci, pressupost que sol ser el primer en retallar en època de crisi.

Com si ja no n’hi hagués prou amb Internet, l’eliminació de les comissions sobre bitllets aeris i la reducció dels percentatges que cobren sobre paquets de vacances, les agències de viatges espanyoles s’han enfrontat en els últims anys a una crisi del turisme mundial sense parangó en dècades; una caiguda dels viatges aeris que només al juny del 2013, segons la IATA, va suposar una reducció del 9,2% del benefici del sector.

Al 2009 ja s’augurava aquesta situació. A aquest any, Francisco Carnerero, president d’ACAV, i Paul de Villiers, director general d’Amadeus Espanya, van elaborar el primer estudi estratègic de les agències de viatges espanyoles. Informe que recull, per primera vegada a Espanya, una anàlisi quantitativa i qualitativa del sector de les agències de viatges. Segons aquest informe, al juny del 2009 hi havia a Espanya un total de 8.174 punts de venda, 980 menys que els d’un any abans.

L'agència Nautalia Viatges al Passeig de la Zona Franca 145 // Iris Vieiros
L’agència Nautalia Viatges al Passeig de la Zona Franca 145 // Iris Vieiros

Ara, al 2014, la situació sembla que comença a millorar. I és que el turisme a Espanya està vivint una època de creixement accelerat recuperant-se, d’aquesta manera, de la gran davallada patida des del 2009. El sector va llençar coets a finals del passat curs i amb raó: el nombre de visitants va arribar gairebé als 60 milions, un rècord històric. Així mateix, també han augmentat les pernoctacions hoteleres, tant pel que fa als residents espanyols com als turistes internacionals, registrant un increment interanual del 5,5% al febrer del 2014. A més, segons les dades d’Eurostat, Espanya és el país on els turistes estrangers han passat més temps al 2013. Però d’aquesta afirmació els turistes espanyols només en representen el 35% del total que han passat les vacances a Espanya.

L’Institut d’Estudis Turístics (IET) del Ministeri d’Indústria, ha publicat la dada de quants espanyols viatgen cada mes, sigui quina sigui la destinació i el motiu del viatge. De la seva enquesta Familitur, de moviments turístics dels espanyols, es desprèn que al 2007 els nacionals van realitzar 158 milions de viatges, xifra que roman constant fins el 2014. Llavors, durant els sis anys de crisi, el turisme a Espanya va caure només un 2%, xifra pràcticament insignificant.

I a què es deu això? Doncs a que la gent continua viatjant tot i la crisi però es gasta menys. Així ho demostren les múltiples enquestes d’ocupació hotelera (INE): al 2007 el nombre de pernoctacions hoteleres de residents a Espanya va ser de 117 milions; del 2009 al 2011 es va estabilitzar al voltant dels 112 milions; i al 2012 i 2013 va baixar a 102 i 100 milions respectivament.

Les principals víctimes d’aquesta situació no en són altres que les agències de viatges, que opten per tancar les seves portes en no rebre clients o no poder suportar els costos dels seus serveis amb el poc producte que venen.

Sense anar molt lluny, al barri de la Marina actualment només hi ha dues agències a peu de carrer i una altra als grans magatzems Gran Via 2. Aquest és el cas de Carrefour Viatges. La Melanie, una de les seves treballadores, es reafirma en que “tot i la crisi la gent continua viatjant”. A més, ha afegit que aquest estiu a Carrefour Viatges “han augmentat les vendes respecte el passat” però que ara la gent “busca millor preu que abans i redueix els dies d’estada”. Així mateix, ha assegurat que algunes destinacions han patit més la caiguda que d’altres, com per exemple Egipte, Tunísia, Israel o Jordània, a arrel dels conflictes socials i polítics que s’estan donant en aquestes zones. “D’Egipte només hem venut un viatge aquest estiu, i en canvi abans era una de les destinacions més sol•licitades”, ha afirmat. A més en aquesta agència el nombre de viatges nacionals ha augmentat, ja que així moltes famílies “s’estalvien els bitllets aeris”.

D’altra banda, la Sandra, de Nautalia Viatges al Passeig de la Zona Franca 145, ha explicat que la gent segueix viatjant perquè ho necessita: “A tothom li va bé desconnectar i tornar a la realitat amb més força i energia renovada”. Pel que fa a les destinacions més afectades per la crisi, a Nautalia succeeix el mateix que a Carrefour Viatges, i és que Egipte torna a ser la destinació amb més reducció de demanda. Però tot i la inestabilitat actual dels països àrabs, la Sandra ha assegurat que el Marroc i Tunísia continuen sent dels més sol•licitats, almenys en aquesta agència. Pel que fa el turisme local, tant per Catalunya com per la resta de la Península, “a la Zona Franca té un pes molt important”, sobretot el turisme d’estiu per les costes.

Però, tot i així, quina és la clau per sobreviure? Segons Javier Bellido, director de Odigeo, “la solució és haver realitzat una migració important cap als canals low cost“.

Sembla que la situació de les agències de viatges tradicionals va vent en popa i les ofertes en són una bona aposta de futur. Tot i així, les agències han de seguir fomentant allò que millor saben fer: oferir una completa informació sobre les destinacions i actuar amb rapidesa en possibles incidències del viatger.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada