Els canvis en l’atenció als CAPs per evitar contagis han estat ben rebuts pels pacients.

El centre Les Hortes de Poble Sec ha superat les 20.500 atencions no presencials en el període de pandèmia

Interior del CAP Les Hortes. Foto: Isabel Solís

Yohany Limpias Ayala

Un veí qualsevol del barri veu el seu metge de capçalera com una persona molt propera. Un fet ben valorat i que a vegades facilita els canvis. Com en el cas dels nous protocols que la sanitat primària ha hagut d’adoptar per evitar riscos als pacients, mantenint la distància física necessària que tan poc agrada a una societat com la nostre, xerraire i que gaudeix de la proximitat en el tracte social.

Els canvis busquen adequar el model d’atenció altament presencial a un context d’epidèmia com l’actual, mitjançant  l’atenció telefònica i l’ús d’eines digitals. “Va arribar un moment que vam aturar les atencions presencials. Vam avisar a tots els pacients, sobretot els més grans, que havien de venir proveïts de mesures de seguretat, i llavors comencem els controls telefònics” explica la Mariam de la Poza, directora del CAP Dr. Carles Ribas.

Les emergències sempre han estat obertes i mai no es van col·lapsar, perquè moltes metgesses i metges han pogut atendre els pacients per telèfon. Com s’ho ha pres la gent? Preguntem. En general molt bé, respon la Mariam. 

“Al principi a la gent gran potser li va costar una mica però els ha agradat el fet que els truquem sovint per fer-los seguiment, en els casos de les patologies cròniques. I entre els joves, agraeixen el fet de no haver de venir al centre només per saber el resultat d’alguna anàlisi”. Des de l’Institut Català de la Salut (ICS) s’ha fet una tasca important per adaptar tots els sistemes, segueix la Mariam. “Hem pogut fer receptes electròniques, i això ha evitat moltes visites presencials. A més a més tenim un programa de seguiment als pacients amb coronavirus”.

En el cas que es requereixi, l’atenció presencial s’optimitza al màxim i es fan totes les proves juntes per evitar de fer tornar les persones. Des de fa algunes setmanes es fan proves de PCR al centre així que ara qualsevol que cregui tenir símptomes pot demanar cita. 

El CAP Les Hortes  ha evitat visites a l’hospital a 7 de cada 10 pacients atesos

Porta entrada al CAP Les Hortes. Foto: Isabel Solís

Un estudi dut a terme pel CAP Les Hortes del barri del Poble Sec de Barcelona ha servit perquè pacients del centre avaluïn l’atenció rebuda aquests dies, en plena pandèmia a la ciutat. El centre ha detectat fins a 544 possibles casos de COVID19, dels quals 71 amb diagnòstic de pneumònia. Des del CAP s’han prescrit 220 aïllaments domiciliaris i més de 550 baixes laborals.

Els i les professionals han demanat de respondre un qüestionari a les persones que han contactat amb el CAP les últimes 8 setmanes, cosa que els hi ha permès saber que el 14,5% del casos va rebre un diagnòstic o sospita de COVID19 i que un altre 15% de persones va ser avaluat pel centre i tot seguit atès d’urgències, bé al CUAP (Centre d’Urgències d’Atenció Primària) més pròxim al domicili (4 persones de 5), o bé a un hospital de referència (1 persona de 5). 

Però una de les principals conclusions que es deriven de l’enquesta de satisfacció és que el 69% dels pacients consideren que l’atenció del CAP els ha evitat una o diverses visites als serveis d’urgències d’un hospital. D’aquesta dada, el CAP Les Hortes conclou que l’atenció primària ha tingut un paper clau a l’hora de reduir el risc de col·lapse o saturació amb l’arribada de pacients a les urgències hospitalàries del territori. Cal dir que un 9,2% del total d’atencions comptabilitzades en aquest estudi referien motius d’urgència respiratòria.

De  totes les  visites  estudiades, se sap que  el  74%  han estat  de  tipus  telefònic (infermeria o medicina de família), de forma que han contribuït a evitar desplaçaments i possibles contagis, i un 20% s’han canalitzat per mitjans telemàtics. Així doncs, s’han reduït al 6% les visites domiciliàries per atendre a 997 persones confinades.

Les 111 persones ateses pel CAP Les Hortes que han respost l’enquesta de valoració hi han contactat entre 1 o 2 vegades en la majoria de casos, mentre que un 28% ho han fet fins a 4 cops en les últimes setmanes. Aquests pacients valoren les adaptacions d’horari impulsades pel centre, de manera que el 98% declara haver rebut l’atenció necessària, tal com esperava.

També manifesten en un 94% que la tasca de la Primària en la crisi de la COVID19 és “imprescindible o bastant important”, són partidàries de no tancar aquests recursos en situació de pandèmia, i en la seva majoria no consideren que la ciutadania faci mal ús de les visites sanitàries urgents. En conjunt, una de cada tres persones que ha respost el qüestionari hi ha afegit comentaris i aportacions de tipus qualitatiu. 

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.