Els centres educatius de la Marina es reforcen amb projectes artístics

Anna Fàbrega

Dansa, música, teatre, ràdio, cinema o cultura popular irrompen en les aules

Alejandro Flores

De què serveix la ciència i la tecnologia si no contribueixen a fer un món més humà i més just per a tothom? Com sabran els joves d’avui que a la vida hi ha molts camins?, com els descobriran o els inventaran, si fos el cas?, amb quines eines?, com expressaran el pensament, la sensibilitat i l’estima cap a les persones i l’entorn natural en un context de guerra i d’un capitalisme salvatge?

Totes aquestes preguntes preocupen i ocupen a famílies, persones educadores i professionals. Potser no formulades teòricament, però sí en el dia a dia. Malgrat el malestar de la comunitat educativa amb les institucions per anys de retallades i promeses de millores que mai no arriben i que els docents han expressat al carrer aquest curs, la feina d’ensenyar i acompanyar la canalla no s’atura als centres educatius. I a més, s’intenta donar resposta a la complexitat que genera una desigualtat cada vegada més gran.

Amb aquest objectiu, les escoles de la Marina han tornat a implementar projectes artístics dins les seves aules: Percussió, cinema, teatre, dansa, música, ràdio… Els dies 8 i 10 de juny, diferents projectes van fer una mostra del treball realitzat durant tot el curs amb la idea de compartir una jornada conjunta i obrir la feina al barri i convidar a les famílies a participar.

Entitats com ara El Graner amb projectes de dansa, l’Associació de Mitjans de Comunicació Local amb la ràdio, La Inefable amb les aules de teatre, l’ABAQ amb projectes audiovisuals i cinematogràfics, La Bàscula amb la música i la Marina Viva amb la creació d’un conte que té com a personatge una dona amb nom de Marina.

Els centres educatius que han participat han estat l’IES Montjuïc i el Domènech i Montaner, de secundària, i les escoles Enric Granados, Seat, Bàrkeno, el Polvorí, Can Clos, Pau Vila i Ramón Casas. Reivindiquen el treball des de la comunitat i el fet de recuperar el valor de serveis pròxims. Totes destaquen la col·laboració entre els centres d’ensenyament i els equipaments culturals i artístics de la Marina per enfortir la xarxa de barri i incidir mútuament en els objectius compartits.

“És una oportunitat que potencia les arts i la cultura a l’institut. Ens ajuda a crear teixit cultural i fer vincles amb els veïns i veïnes del barri”, explica l’Imma Solé, de l’institut Montjuïc. Hi coincideix en Lluis Mur, director de l’escola Pau Vila que afegeix que “ha estat un encert compartir projectes amb entitats de la Marina i una oportunitat per apropar el món artístic a la nostra escola.”

La María Nevot, de l’Escola Enric Granados, afegeix que el projecte ha servit als centres educatius com a inspiració, i considera que “aquest tipus d’inversions culturals són les que atorguen sentit i cohesió social a la Marina”.

A més a més, el projecte té la idea de facilitar altres eines als docents i els centres educatius per a l’aprenentatge dins de l’aula, fer servir tallers alternatius per ensenyar competències mitjançant altres disciplines. “S’ha utilitzat la música per aprofundir en temes com el gènere, l’antimasclisme, la interculturalitat i la memòria del barri”, assegura l’Oriol Nieto, de La Bàscula.

En la mateixa línia detallen la Magdalena Garzón i la Sonia Fernández, d’El Graner. “Volem que els infants tinguin una aproximació al llenguatge artístic des de l’experiència, tot inserint la pràctica artística dins les aules, perquè entenem que el barri som la comunitat de famílies, els docents i els artistes.”

Tanmateix, els equipaments de proximitat i les entitats posen l’èmfasi en el paper d’agent educador dels artistes i els professionals d’altres camps que hi participen, alhora que es reforça la figura del docent com la persona referent i qui més vincles manté amb l’alumnat.

L’Stephan, del taller de teatre de La Inefable, ressalta també la importància de compartir espais comuns entre entitats i centres del barri que tenen com a objectiu comú implementar l’art a les aules. No obstant això, proposa obrir l’espai d’experiment artístic a altres grups més enllà dels centres educatius.

I un apunt important en què també coincideixen els participants és en la necessitat de donar continuïtat als projectes. “Cal apostar per implementar-los de manera sostinguda en el temps, perquè tothom és conscient que l’impacte de projectes socials s’aconsegueix amb intervencions duradores, posant recursos i donant reconeixement a la feina de persones que treballen als barris”, comenta la Yohany L. Ayala, presidenta de l’Associació de Mitjans de Comunicació Local, reivindicant la tasca dinamitzadora i de cohesió social que realitzen les entitats durant tot l’any des de la proximitat.

Jordi Martí, regidor del Pla de Barris de l’Ajuntament, dins les jornades finals del projecte assegurava: “Els barris on hem intervingut potser no han millorat els indicadors, però hem evitat que empitjorin i en un context com el que hem viscut cal posar en valor aquesta aportació”. Tot seguit argumentava la necessitat de polítiques públiques que democratitzin l’accés a la cultura.

El projecte de Caixa d’Eines, que s’emmarca dins del Pla de Barris, ha consolidat un curs més la col·laboració entre les entitats de la Marina i els seus centres educatius. Un curs en què els alumnes de les escoles i instituts del barri han col·laborat amb diferents perfils professionals i del món de la cultura que plegats han implementat diverses disciplines artístiques als calendaris acadèmics.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.