La demanda de serveis socials arriba a xifres històriques tot i la inversió de l’Ajuntament

Gràfics: Ajuntament de Barcelona
Text: Alex Giménez

La Renda Familiar Disponible (RFD), un índex que mesura la distribució territorial de la renda a partir d’un seguit de variables socioeconòmiques, ha crescut al districte de Sants-Montjuïc durant els darrers quatre anys. Tanmateix, La Marina del Prat Vermell n’és l’únic barri on hi ha disminuït, i a hores d’ara és el segon més pobre de Barcelona, després de Ciutat Meridiana.

Evolució Renda Familiar Disponible (RFD)

Segons recull al balanç d’execució de les línies d’actuació del districte de Sants-Montjuïc a l’informe de mandat entre 2016 i 2019, aquest baix nivell de renda té a veure directament amb la taxa d’atur. Malgrat la reducció d’un 32,4% de l’atur al districte durant l’últim mandat, només el Poble Sec supera La Marina de Port en nombre d’aturats.

La combinació d’altes xifres d’atur i baix nivell de renda familiar ha empès fins a 10.900 persones cap als Serveis Socials per ser ateses al 2018, el major nombre de tota la història, i l’import total de les ajudes ha passat de 2 a 3 milions d’euros al llarg del mateix període.

Al llarg d’aquests 4 anys, el Pla de Barris i la plataforma Barcelona Activa han engegat fins a 5 projectes adreçats als col·lectius més desafavorits, com ara els joves sense formació i les dones.

Evolució Taxa d’atur

Pel que fa al barri de La Marina, el Pla de Barris descriu les prioritats per intervenir-hi. Al 2018 es van engegar 44 accions concretes (un 60% de les previstes fins a mitjans del 2020) en matèria de drets socials, educació, activitat econòmica i ecologia urbana, com la construcció dels locals del Carrer Química per les entitats, el skate parc, els ascensor al Carrer Polvorí o d’altres de caire socials com el suport fet a les escoles amb el projecte escoles enquirides.

Pel que fa a pobresa energètica, l’Ajuntament ha obert dos nous punts d’assessorament energètic on més de 200 persones han estat ateses només al primer trimestre del 2018, i ha destinat 2 milions anuals d’euros al programa “Energia, la justa”, que han permès abaixar d’un 30% el nombre de persones en risc de vulnerabilitat energètica a tot el districte, segons es despren de l’informe.

En quant a la vivenda, el preu del lloguer a Barcelona s’ha apujat fins a rècords històrics, tot i que el informe no detalla dades. Del 30% de pisos de lloguer al districte, només l’1,82% són considerats “lloguers assequibles”.

I les situacions de risc de pèrdua de la vivenda al districte que el Servei d’Intervenció en la Pèrdua d’Habitatge i Ocupació (SIPHO) va detectar al 2018, situen La Marina de Port com a segon barri amb més gran nombre d’expedients.

Situacions de risc de pèrdua de l’habitatge a Sants-Montjuïc

Per això, l’Ajuntament ha projectat edificar en 2020 dues noves promocions públiques d’habitatge als sectors 8 i 10 de La Marina del Prat Vermell, que augmentaran en 320 vivendes el parc públic de lloguer social.

A més, ha apujat un 140% la inversió (de 1,45 a 3,7 milions d’euros) en ajudes per a la rehabilitació d’infravivendes, i un 64% (de 884 a 1.389 milions) les ajudes per evitar la pèrdua de la vivenda habitual per impagament, entre el 2015 i el 2018).

També ha crescut el nombre de beques menjador (tot i que menys que la demanda), i el seu import s’ha duplicat (de 3 a 6 euros l’àpat).

Evolució beques menjador

Pel que fa a l’ecologia urbana, el Programa d’Actuació Municipal (PAM) ha apostat per combatre la contaminació de l’aire a la ciutat, mitjançant la transició ecològica i la millora del transport públic. Així, s’han creat horts urbans i 7 nous kilòmetres de carril bici, a més de renovat el programa Bicing per fer créixer el nombre d’usuaris per primera vegada després de 9 anys.

Reivindicat des de fa gairebé 40 anys, el metro ha arribat al barri de La Marina en aquest mandat. Són dues les estacions obertes al Passeig de la Zona Franca, i fins a 7 de pendents  però amb el túnel ja fet (al carrer Motors, en La Marina del Prat Vermell, i fins a l’extrem del polígon industrial).

L’Ajuntament ha restablert el servei diumenges i festius de les línies d’autobusos del barri, i n’ha obert de noves per connectar La Marina amb Pedralbes (la V5) i amb Sant Joan de Déu (V1).

Aquestes mesures i d’altres de caire urbanístic i cultural formen part del Programa d’Actuació de Districte (PAD), el grau d’execució del qual a Sants-Montjuïc és del 92%: 269 projectes acabats, 41 encara en curs d’acompliment i només 1 no s’ha engegat.

Resum del grau mitjà de execució global del PAD, i del seus 4 eixos

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada