Per justícia, primer el Metro a la Marina

sergi sarri
Sergi Sarri Conseller – Portaveu GM Convergència al Districte de Sants-Montjuïc

Els veïns dels barris de la Marina fa massa temps que esperen el Metro. Concretament fa més de trenta anys. Des de Convergència hem treballat des de diferents administracions durant molts anys per a fer-ho possible. Avui, per fi, i encara immersos en una crisi econòmica agònica que ha forçat el redimensionament de molts projectes de país, veiem un horitzó tangible a la finalització del Metro a la Marina abans dels dos propers anys.

El Conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va afirmar que es posarien tots els esforços per a fer arribar el Metro a la Marina el més aviat possible, el 2017 si tot va bé. Un esforç que la Generalitat no pot fer sola degut a la pràcticament nul·la capacitat d’inversió que pateix degut a un dèficit fiscal galopant i a un incompliment reiterat del model de finançament pactat i vigent amb l’Estat espanyol del tot insuficient des de la caiguda dels ingressos impositius.

La Generalitat necessita de l’ajuda i el compromís de l’Ajuntament de Barcelona per a tirar endavant aquesta necessària infraestructura per a la millora de la qualitat de vida dels veïns i veïnes de la Marina. I l’Ajuntament de Barcelona ha d’aprofitar aquests anys de superàvit pressupostari per a fer un pas endavant i invertir en una infraestructura productiva com és el Metro a la Marina que serà la palanca de canvi d’un creixement econòmic significatiu al barri a mig termini.El Metro a la Marina, per justícia i dignitat, és i ha de ser la prioritat número 1 en transport públic a Barcelona.

En aquest sentit, en aquests últims dos mesos s’han aprovat dues iniciatives cabdals per a fer-ho possible. La primera de la mà de Convergència, a la comissió d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament. El suport de tots els grups municipals a la proposició va forçar al govern de Barcelona en Comú a acceptar-la també: “La Comissió d’Economia i Hisenda acorda fer la dotació pressupostària municipal pel 2016 per import suficient, i que com a mínim ascendeixi a 50 milions d’euros, per cobrir el compromís de l’aportació municipal per finançar la L9 i L10 a la totalitat del tram a la Marina i a la Zona Franca i acordar amb la Generalitat de Catalunya el reconeixement i calendarització del deute corresponent.”[*Veure el peu d’article]

D’aquesta manera Convergència amb el suport del conjunt dels grups municipals a la oposició forçava al govern d’Ada Colau a co-finançar amb la Generalitat el Metro a la Marina per a què sigui una realitat. I concretaven un mínim de 50M€ a l’any 2016. Lamentablement, sembla que Barcelona en Comú no complirà l’acord pactat i amb la modificació de crèdit que pretén aprovar a finals d’abril ha pactat una rebaixa d’aquest acord amb una inversió pel Metro de 15M€ el 2016 i 29M€ entre el 2017 i el 2018. Per tant, ni s’arriba als 50M€ en tres anys (!) quan havíem aprovat un esforç de mínim 50M€ en un any. I alhora, implícitament, l’Ajuntament mateix allarga el termini de posada en funcionament del Metro que la Generalitat volia escurçar programant inversions fins al 2018.

El Metro a la Marina, per justícia i dignitat, és i ha de ser la prioritat número 1 en transport públic a Barcelona.

Cal dir que des del govern del Districte de Sants-Montjuïc del govern Trias, vam dir públicament des del febrer del 2012 amb total transparència i honestedat, i després d’haver parlat i apretat a la Generalitat, que no podríem veure el Metro a la Marina abans del 2018 si tot anava bé. Se’ns va acusar de no estar al costat de la gent i ometre la demanda ciutadana des de persones vinculades a Barcelona en Comú. És trist i miserable veure com des del govern de Barcelona en Comú al districte gent que criticava la nostra acció digui i faci ara el que nosaltres dèiem i fèiem fa 4 anys.

Convergència va liderar les negociacions amb la Generalitat davant el consistori, com havia de ser al governar la ciutat. I va proposar invertir directament, com ara es pretén fer, amb diners de l’Ajuntament la infraestructura del Metro a la Marina. Tots els grups polítics i persones properes a Barcelona en Comú, més enllà d’ICV, van desqualificar i bloquejar una proposta que deien que només servia per seguir finançant la Generalitat. La realitat és que era una inversió finalista en què els beneficiaris eren els veïns i veïnes de la Marina. Per tant, els seus impostos no anirien a beneficiar ningú més que a ells mateixos. Els diners que Barcelona cedia a la Generalitat sempre per als barcelonins. Aquesta ha estat la màxima del govern Trias que ha permès a la ciutat seguir avançant a tota vela.

Convergència va proposar quan governava invertir directament amb diners de l’Ajuntament la infraestructura del Metro a la Marina. Tota la oposició (inclòs ICV/BeC) va desqualificar i bloquejar la iniciativa adduint que era feina de la Generalitat. Ara que no governem, BeC ho veu com la millor de les opcions possibles. Cinisme.

Sorprèn que justament quan ICV governa de la mà de Colau la opció de Convergència sigui de nou la millor opció. La que s’ha demostrat que era la més pragmàtica i possibilista per a fer realitat el Metro a la Marina. Les vergonyes i les misèries de la política es veuen reflectides en aquest gran teatre del govern Colau que redueix la coherència política a un mer joc de poltrones.

www.wikipedia.org // Mapa de la L9 i L10 del Metro al tram sud: a la Marina, la Zona Franca i l'Aeroport. El tram de la L2 és una projecció de futur.
www.wikipedia.org // Mapa de la L9 i L10 del Metro al tram sud: a la Marina, la Zona Franca i l’Aeroport. El tram de la L2 és una projecció de futur.

Seguint en el marc de les propostes aprovades per a tirar endavant el Metro a la Marina, vam donar suport total al partit Socialista a una proposició presentada en diferents districtes de la ciutat per tal de prioritzar l’arribada del Metro a la Marina a la posada en servei del Tramvia per la Diagonal. Concretament demanava: “que no es destini ni un euro del pressupost de la ciutat a la construcció del tramvia mentre el metro de la Marina no entri en funcionament i tinguin els veïns / veïnes el servei garantit en la seva totalitat.”

Una demanda legítima i justa per tal d’aclarir 10 mesos de propaganda parlant de la necessitat del tramvia per la Diagonal oblidant de nou més de trenta anys de reivindicacions veïnals a la Marina. Deu mesos en què el govern Colau ens ha refregat un cop i un altre que directament l’Ajuntament de BCN, i no pas la Generalitat, invertiria un mínim de 100M€ (ara 175M€?) per la Diagonal sense mullar-se per quina inversió farien amb el Metro a la Marina. Les ja habituals contradiccions Colau. Esperem que si finalment el PSC entra al govern de la Colau no es faci enrere i afluixi amb el que han aprovat i ajudin a accelerar l’arribada del Metro.

El govern de Barcelona en Comú de Sants-Montjuïc es va abstenir en aquesta proposició perquè no va tenir valor de votar en contra com van fer-ho a la resta de districtes on es va presentar. La proposició es va aprovar amb el suport total de Convergència i la majoria de grups de la oposició i s’hauria de complir.

De què serveix que membres del govern assisteixin a manifestacions per recolzar el Metro i s’omplin la boca d’estar al costat de les demandes veïnals si en el moment de mullar-se des de les institucions, en un Consell Plenari, on la seva veu és decisiva perquè es faci realitat ens venen amb una generositat insòlita en que els és igual si arriba abans o després que la finalització del Tramvia de la Diagonal? Que no havien quedat que la Diagonal era de luxe i per a rics i no s’hi havia d’invertir res? Que no havien atiat sense mesura la confrontació entre barris per aquest tema? I per una inversió 11 vegades inferior (!). Els hauria de fer vergonya.

Abans de veure el Metro de la L10 finalitzat, Barcelona en Comú vol invertir fins a 11 vegades més diners a la Diagonal amb un tramvia que la controvertida reforma que el govern de Convergència va fer per ampliar l’espai públic als ciutadans i dinamitzar el seu teixit comercial.

Esperem que els veïns i veïnes del Districte de Sants-Montjuïc es mantinguin ferms amb el compliment d’aquestes dues iniciatives impulsades i/o recolzades per Convergència i les reclamin: 1) Una inversió mínima de 50M€ el 2016 per a la finalització del Metro a la Marina; 2) Que no s’inverteixi cap euro al tramvia de la Diagonal fins que no estigui acabat i en funcionament el Metro a la Marina. Dues justes demandes que ens permetran veure i comprovar de debò si realment tal i com s’omplen la boca el govern Colau ha vingut a manar obeint. De moment, no ha començat amb bon peu.

Per justícia i dignitat, ni un euro pel tramvia fins que no s’acabi el metro de la Marina.

*Errata: En la pròpia comissió d’Economia i Hisenda per tal d’arribar a un acord es va forçar al GM de CiU ha no concretar cap inversió per a tirar-ho endavant:

La Comissió d’Economia i Hisenda acorda: 1.- Instar a la Generalitat de Catalunya, en el marc de les seves competències, a que presenti abans de la seva aprovació definitiva de finançament per part de l’Ajuntament, el pla de construcció de la L10 de metro, al tram de la Marina i la Zona Franca, el calendari d’execució, el número de parades que s’obriran amb el compromís adquirit, i el cost total de l’obra. 2.- En el marc els acords Generalitat – Ajuntament, i tenint en compte el necessari equilibri del pressupost municipal, dotar pressupostàriament la plurianualitat corresponent als anys 2016 i 2017 del Pressupost Municipal, per un import necessari i suficient per cobrir el compromís per finançar l’acabament de la L10 en el tram de la Marina i Zona Franca. 3.- Acordar en el marc de les relacions bilaterals Generalitat – Ajuntament dur a terme la negociació que correspongui per reconèixer i calendaritzar el retorn de les obligacions econòmiques reconegudes.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.