Can Clos: la realitat del barri un any després

Fa un any, l’obertura del carrer Diligències fou la clau de la polèmica de les obres d’aquest sector; els veïns declaren que alguns vehicles, també els de serveis, no utilitzen la via correctament

Si passegem pel carrer de La Pedrera del Mussol o per la plaça Alta, una cosa està clara: en dos anys el barri de Can Clos ha canviat molt. És el resultat de l’execució de les tres fases de remodelació plantejades per la Llei de Barris (2010).

Després de finalitzar la primera fase, obrint el carrer Morrot i reurbanitzant el carrer del Mig, al setembre de l’any passat es van iniciar les altres dues. La remodelació girava entorn de tres eixos: la urbanització del carrer La Pedrera del Mussol, per millorar l’accessibilitat, la remodelació de la plaça Alta de Can Clos per donarhi continuïtat a la plaça del Mig i la tercera actuació, i sense dubte la més polèmica, obertura del carrer Diligències.

Alguns veïns, com Elena Cordero o Rosa Litrán, mostraven la seva por, perquè la carretera fos atractiva pels conductors més irresponsables i pels venedors de substàncies il·legals, a més d’un perill pels nens que es reunien al parc de la plaça Alta. Però, quin ha estat l’efecte real de la remodelació? Els veïns creuen que ha estat una millora? S’han complert els temors que manifestaven aquestes dues veïnes?

“Hem de reconèixer que ha millorat molt l’aparença del barri, les remodelacions eren necessàries, però s’ha fallat en detalls importants, com és l’absència de bancs al carrer La Pedrera del Mussol”, assegura Manuel Collado. I destaca: “la rampa que s’ha
posat al bloc central d’aquest carrer hauria d’estar més a prop de la parada de l’autobús, s’ha fet al costat equivocat, i les dones amb el carro han de donar tota la volta”.

La carretera Diligències
Un altre veí, Ramón Moreno, sentencia: “la carretera de Diligències no serveix per a res: es va fer perquè els vehicles de serveis no haguessin de donar marxa enrere i per millorar l’accessibilitat, però aquests vehicles continuen retrocedint el camí, mentre
que la majoria de veïns utilitza la via com a doble sentit”, assegura.

A més, manifesta que hi ha veïns que estacionen a la plaça del Mig, un espai no habilitat per això, i sota hi ha un pàrquing que està suportant un pes pel qual no està preparat.

Al tram del mig del carrer Diligències hi ha un aparcament de 14 places, i els veïns que no tenen una plaça al pàrquing no troben lloc per estacionar al seu vehicle i ho fan de forma incívica. Noemí Castaño, és usuària del pàrquing i confessa que la preocupa molt aquest aparcament que, en un primer moment es va permetre com a “treva” mentre que s’executaven les obres, però que ara s’ha tornat un hàbit. “Sí a la carretera no se li està donant l’ús correcte, no hi ha trànsit, encara que físicament el barri hagi guanyat, jo no veig l’avantatge de les obres”, declara.

“Sembla que el projecte no està acabat: falten bancs, pivots i un mirall per sortir del pàrquing, mentre que les instal·lacions de la plaça Alta són molt pobres, tant les de la gent gran com el parc infantil” continua.”Quan es fa una inauguració el projecte
ha d’estar totalment acabat, perquè ara temo que aquests detallsno s’arreglaran mai”, confessa la Noemí.
A més, encara té el record del que ella considera una nefasta gestió: “jo no m’oposava a les obres, però sí a la forma com ens ho van plantejar, ens vam sentir perduts, no ens informava i quan ho van fer ens van tractar amb menyspreu” lamenta. “Ho han fet ben maco, sí, però no adaptat a les necessitats dels veïns”.

A la plaça Alta, on només hi ha uns gronxadors i dos balancins, hi ha una mare jugant amb el seu fill i no pot evitar comentar: “els nens s’avorreixen, perquè no hi ha instal·lacions per a tots i acaben anant a les de la gent gran”. I afegeix: “els més petits passen sense mirar, perquè no hi ha voreres, i els cotxes els poden arrossegar: és necessari que el paviment de la vorera estigui a un nivell diferent del de la carretera i que hi hagi guals per reduir la velocitat dels cotxes”.

Davant d’aquestes crítiques, l’actual president de l’Associació de Veïns de Can Clos, Guillermo Sáez, assegura que “la valoració de les obres és molt positiva, però l’incivisme d’alguns veïns impedeix que les infraestructures s’utilitzin de forma correcta”.
Sáez ha comunicat ja al Districte de Sants – Montjuïc algunes mancances,com l’absència de bancs i la dolenta disposició d’altres o d’alguns pivots i ha assegurat que està transmetent totes les queixes dels veïns a l’Administració per tal de resoldre-les.

Tensió entre un sector i l’asssociació de veïns del barri

Elena Cordero, que encapçalava la candidatura Grup pel canvi a les eleccions de la presidència de l’Associació de Veïns de Can Clos, exigeix a Guillermo Sáez, com a president de l’associació, i al seu antecessor en el càrrec, Pedro Valverde, que es posi en coneixement als veïns de l’estat de la comptabilitat de l’entitat i que tingui lloc el traspàs de poder de forma pública, perquè els socis puguin ratificar la presidència de l’AA.VV en mans de Saéz. Ho fa de la mà dels seus companys del projecte, José Asensio, Maria Ángeles Badenas i Juana Amaya.

Davant d’aquestes exigències, Sáez assegura: “la meva responsabilitat és gestionar la comptabilitat de l’associació a partir del moment que arribo a la presidència de l’entitat, el passat 2 de setembre, no abans”. I continua “si volen conèixer l’estat dels comptes dels quatre anys, anteriors s’han d’adreçar a Pedro Valverde com el meu antecessor”, perquè jo no tinc coneixement de les dades. “Temo que la tensió amb aquest sector dels veïns, m’impedeixi desenvolupar els projectes que tinc pensats pel barri, com a president de l’associació”, confessa.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.