Aigües de Barcelona subministra el servei a més 3 milions de persones de Barcelona i l’àrea metropolitana. En el context de la sequera i l’escassetat d’aquest recurs tant necessari, la companyia ha tancat el seu pla d’acció social 2021-2023 i en desplega un de nou per continuar donant resposta a les persones i les famílies amb dificultats per pagar la seva factura, a més de diversos programes i iniciatives socials. Què impulsa aquestes accions i quins són els resultats? Conversem amb Felipe Campos, conseller delegat d’Aigües de Barcelona.
Parlem del programa ONA. La idea ha estat combinar la cobertura de les necessitats bàsiques de la persona amb un programa específic de millora de l’ocupabilitat. Com ha anat?
És evident que nosaltres tenim la responsabilitat de cuidar i mimar un recurs tan essencial per la vida com és l’aigua, un compromís que té la companyia amb cada barri. Però en totes les ciutats de l’àrea metropolitana hi ha moltes famílies que malauradament estan en una situació de clara vulnerabilitat. El programa Ona pretén apoderar aquestes persones.
Nosaltres garantim que per qui estigui vinculat a la tarifa social, en una situació de desigualtat, l’aigua no li sigui un problema. Però l’ONA vol donar un pas més. Es planteja com fer que aquella persona millori la seva situació.
Per això hem generat diversos programes d’ocupabilitat i les acompanyem en un itinerari formatiu, i també a nivell emocional. Per exemple, en moltes ocasions, la formació d’aquests cursos es fa als vespres. Si una família monoparental no té xarxa de suport no podrà deixar el seu fill a ningú; el programa busca una alternativa de lleure educatiu i li finança perquè aquella persona, aquella mare, principalment parlem de la dona, es pugui continuar formant.
I el més important, és que quan acaba aquest procés treballem acompanyant-les en la inserció laboral, el 59% de les persones que entren, en acabar-lo troben una feina i el 97% de les persones han acabat tot el programa. A prop de 500 persones se n’han beneficiat en sis municipis.
Encara hi ha molta gent que s’acull a la tarifa social. Quines són les dades?
El 2012 vam dissenyar el Fons de Solidaritat, una de les experiències pioneres de la companyia per posar la persona al centre de tota l’acció. I ho vam fer amb el que a mi m’agrada dir el Mètode Aigües de Barcelona, que és aquesta relació de proximitat i de confiança amb els municipis on estem presents. Resultat d’aquesta feina, després, a l’àrea metropolitana de Barcelona es va constituir el concepte de tarifa social i hem signats protocol de pobresa energètica amb 23 municipis. Ara hi estan adherides 60.987 famílies, és un 11% més respecte al 2020. És una dada que ens posa de manifest que, malgrat la feina que fem entre tots, estem davant d’una situació complicada i difícil per moltes famílies.
Un altre col·lectiu que està sent especialment castigat són el joves. La companyia atorga beques a joves talents per formar-se acadèmicament i que tenen famílies sense recursos. Com se’ls tria i amb quines condicions?
Tenir més de 4.500 quilòmetres de canonades repartits per tota l’àrea metropolitana ens fa estar presents i a prop de la gent. Aquesta proximitat ens fa tenir ulls i complicitats amb entitats i associacions diverses. El projecte és un acord de col·laboració amb la Confederació d’Associacions de Veïns de Catalunya, amb la CONFAVC, i amb els instituts de l’àrea metropolitana; joves que acadèmicament són brillants, i tenen una capacitat de projectar un futur diferent, però també una situació familiar molt complicada. Ho fem en la línia STEM (acrònim en anglès per referir-se als àmbits tecnològic, enginyeria, matemàtiques i ciències ambientals).
I si no fos per aquest programa, segurament deixarien d’estudiar. Fem un acompanyament econòmic en els estudis però també en les despeses associades a la vida universitària. Ara mateix han participat del programa Beques Joves Talents 34 joves, dels quals 11 ja s’han graduat i 7 ja tenen una feina. Per tant, és un programa del que estem orgullosos i que estem intentant fer créixer per poder arribar a més joves.
La dinàmica empeny cap a la digitalització en tots els sectors, però amb tanta velocitat hi ha gent que s’està quedant enrere. Heu impulsat una iniciativa de digitalització al barri de la Florida de l’Hospitalet del Llobregat que ha estat premiada. Expliqui breument l’experiència.
Aquest projecte està reconegut pels premis GoODS de la Red Española de Pacto Mundial i la Fundació Rafael del Pino, vam anar a Madrid a recollir-lo. És un projecte de col·laboració publicoprivat, en el qual la Diputació, l’Ajuntament de l’Hospitalet i Aigües de Barcelona vam co-dissenyar, co-crear, dins del nostre projecte Territori Social, una iniciativa dins del programa Digitalitza’t de L’H6.0.
Els joves que han abandonat els estudis reben una formació d’Aigües de Barcelona i són ells mateixos els que expliquen a la gent gran com fer del mòbil un instrument útil al seu dia a dia. Així s’intenta apropar les noves tecnologies als col·lectius més grans. És un espai que ha atès més de 8.400 persones. Una altra iniciativa que ens permet estar aprop de la gent gran és l’oficina mòbil, una paradeta on la gent gran i qualsevol ciutadà o ciutadana pot fer el tràmit que vulgui sense la necessitat de desplaçar-se del seu municipi.
Tot això respon al Pla d’acció social d’Aigües de Barcelona. Què l’impulsa?
Nosaltres fem l’acció social directament des de la companyia i hi ha poques empreses que tinguin en el cor aquest compromís social cap als seus clients i cap als ciutadans de l’àrea metropolitana.
Hem fet més de 118 iniciatives, hem col·laborat amb onze municipis, amb la Diputació de Barcelona i amb la ciutadania. Hi ha més de 5.000 històries en les quals hem incidit, en programes propis o amb aliança, tenim acords amb més de 38 entitats del tercer sector, repartides per tota l’àrea metropolitana, amb les quals totes les persones tenim el mateix compromís amb l’ocupació com un element clau en la transformació de la vida de la gent.
On es posa l’èmfasi ara, quins són els objectius del nou Pla?
Tenim un pla d’acció social ambiciós, i amb una vocació de servei i ara ens reptem a nosaltres mateixos per aconseguir, en primera instància, que molta gent que està en una situació de vulnerabilitat tingui l’oportunitat de sortir-se’n, que pugui incorporar-se al món laboral.
Volem contribuir a la col·laboració entre entitats, generar espais de diàleg, fòrums de participació entre aquestes entitats i Aigües de Barcelona, volem que si hi ha situacions de vulnerabilitat que tenen a veure amb l’aigua, a través d’acords amb entitats, millorar les infraestructures dintre de les llars.
La ciutadania reclama una acció social responsable del sector privat. Com a conseller delegat d’Aigües de Barcelona, la companyia més important que brinda el servei a l’àrea metropolitana, està satisfet de la feina feta en el camp social?
Ho estem fent de la mà de l’Administració pública i som conscients que els reptes són grans, que el context global és molt complicat, que les estadístiques són difícils i que tenim un índex de pobresa infantil que no ens el podem permetre. Davant de tot això no ens quedem observant, o en una tarifa social, ens comprometem i volem arribar més enllà i ho fem amb passos decidits.
Hi ha més de 1.100 persones treballadores que cada dia s’aixequen per fer possible que aquesta companyia pugui proveir més de 3 milions de persones i als quals els agraeixo tota la feina i l’esforç en termes de digitalització, innovació i de sostenibilitat, tot i que ara ens ha ocupat l’acció social de la companyia.
3fz1zu