RAQUEL M. MARTÍNEZ|
El missatge que va sorgir de l’assemblea ciutadana va ser molt clar: la situació del transport a la Marina és insostenible.
Els veïns i veïnes de la Marina van reunir-se ahir a la tarda per parlar sobre la situació del transport públic al barri. La trobada, convocada i dirigida per l’Assemblea del 15M de la Zona Franca, va tenir lloc a la sala polivalent de la Biblioteca Francesc Candel. L’ Esther, membre de l’Assemblea, va fer una introducció als fets: la manca de metro i les molèsties que provoca la implantació de la xarxa ortogonal. Després en Ramón, treballador de TMB, va explicar la situació que es viu des de dintre de l’empresa. La sala estava plena de ciutadans indignats per aquesta situació.
El conflicte es ben clar: la Marina és l’únic barri de Barcelona que no té metro; tot i tenir les obres fetes. L’Ajuntament prioritza el tram que va fins a l’aeroport, que té un cost de 350 milions d’euros, envers els 280 que en costaria aquí. L’alcalde Trias i Santi Vila, Conseller de Territori i Sostenibilitat, donen més importància també a la connexió de tren amb Vic, que tindrà un cost de 780 milions.
Per agreujar el problema, ha entrat en lloc la nova xarxa ortogonal d’autobusos. S’ha eliminat l’autobús número 72, substituït pel V3, i s’han tret bussos de les línees 37 i 109 (un) i 9 (dos). Això provoca que la freqüència de pas s’allargui i que els autobusos vagin totalment plens. Si a més hi sumem els enllaços que comporta el canvi de recorregut dels autobusos, el resultat és que cada cop més veïns han de traslladar-se amb els seus cotxes particulars. A més a més no hi ha cap autobús que connecti el barri amb els hospitals més propers (el Clínic i Manso) per la nit, únicament funciona l’ N1, amb un recorregut similar al del 9 diürn.
En Ramón, delegat sindical de la CNT, va explicar com afecta això als treballadors. Pateixen més estrès i la seva feina és cada cop més perillosa: la gent paga la seva irritació amb els conductors, arribant inclòs al punt d’agredir-los; el que ha provocat un gran número de baixes. L’empresa defensa que no té prou personal, però es nega a fer fixes 36 treballadors de l’empresa i a retornar a les seves funcions a 50 que són en excedència. Des de el sindicat ja han demanat responsabilitats a la directiva. En Ramón explica que el transport públic està passant de ser un servei a ser un negoci, on es busca el màxim billetatge; tot i mantenir-se amb els impostos dels ciutadans.
Durant el torn de paraula diversos veïns van intervenir per expressar la seva opinió o exposar el que suposa la manca de qualitat del transport públic. Molts d’ells van coincidir en la marginació a que es veu sotmesa aquest barri respecte la resta de veïnats de Barcelona; com va senyalar una de les assistents, l’ Eva: “No podem sortir del barri i la gent no pot entrar. Som un barri de Barcelona, no annexe a Barcelona (…)”. Un altre veí, Julio Baños senyalava: “Ara estem separats de Can Tunis i el cementiri, zones amb les que sempre havíem estat comunicats”. També van sortir veus per senyalar que Barcelona s’està convertint en una ciutat per al turista, cosa que no hauria de succeir a costa de la nostra qualitat de vida.
Per acabar es van proposar diverses solucions, vist que segons els representants de l’Assemblea 15M, el regidor titlla les seves queixes d’”exagerades”. A partir d’ara, per tant, es posaran en marxa accions veïnals per a reclamar el metro i una millor xarxa de busos i per implicar tots els ciutadans de la Marina.
Està perfectament reflectit el que es va dir ahir a la reunió, ara cal que les queixes no es quedin només a la biblioteca o a les places del barri. Es reculliran signatures per presentar al districte, continuarem exigint un transport digne quan anem a les audiències públiques i si cal portarem la nostra exigència al carrer.
Si hi ha diners per fer la consulta sobre pais el 2014 (i segons ha dit el govern hi haurà els diners que calgui i més) també n’hi ha d’haver per nosaltres.