L’associació ATEC posa en servei el primer camió impulsat íntegrament per GNL
Ha començat a operar de forma regular el primer camió impulsat per gas natural liquat (GNL) al Port de Barcelona. L’Associació de Transportistes Empresaris de Contenidors (ATEC) de Barcelona ha signat un conveni amb la direcció general de Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya per a promocionar l’ús de GNL en la seva flota de camions que opera al Port. L’empresa IVECO ha cedit a ATEC un camió propulsat per GNL, demostrant que aquest combustible és una alternativa real -eficient, sostenible i competitiva- als usats fins ara. El Port de Barcelona dóna suport a aquesta iniciativa, que ajuda a estendre l’ús del gas com a combustible en el sector del transport terrestre de mercaderies.
El Port de Barcelona ha apostat per l’ús del GNL com a combustible per a la maquinària i transport terrestre i marítim en l’àmbit portuari com a solució sostenible per a la mobilitat dins el Port i per a reduir les emissions de gasos contaminants.
Les regulacions cada cop més estrictes en relació a les emissions de gasos i partícules i la voluntat de millora de la qualitat de l’aire dels entorns portuaris han propiciat que el gas natural comenci a considerar-se com a alternativa real als combustibles convencionals derivats del petroli per a la propulsió de vaixells, camions de transport de mercaderies i maquinària de terminal.
El canvi de combustible s’ha començat a produir a nivell mundial i els ports, a més, són nodes ideals per al desenvolupament d’aquest canvi, perquè en aquests conflueixen les cadenes logístiques amb diversos modes de transport.
Pel que fa al rol com a subministrador, destaca que des del 1969 al Port de Barcelona hi ha ubicada una planta d’Enagás, la més antiga d’Europa en funcionament, amb una capacitat d’emmagatzematge de 840.000 m3. Molts pocs ports a Europa i al món disposen avui dia d’instal·lacions per a GNL, de manera que això situa al de Barcelona en avantatge competitiu. Per tal de subministrar a vaixells, les empreses Enagás i Suardiaz tenen previstos projectes per braços de càrrega i tancs que permetin servir grans volums.
Implicació de les navilieres, companyies gasificadores i de transport
La implicació de les navilieres, les companyies gasificadores (Enagas) i de les empreses de transport terrestre, com les associades a ATEC, és essencial per a aconseguir la implantació del GNL. El Port treballa per a donar a conèixer els beneficis que el canvi de combustible suposarà per a la competitivitat del transport a causa del menor preu del gas natural respecte dels combustibles derivats del petroli, un benefici que repercuteix en la indústria i en d’altres activitats de serveis.
Un altre avantatge del canvi és la capacitat per atraure tràfics de companyies navilieres i armadors que tinguin flota amb gas, ja que no tots els ports podran disposar d’instal·lacions de subministrament competitives i amb volum.
La posada en servei del primer camió impulsat íntegrament per GNL per part d’ATEC s’emmarca en les diverses iniciatives i projectes pilot que han endegat els operadors i el Port de Barcelona per a contribuir a fer veure les bondats d’aquest producte com a combustible de propulsió i la seva factibilitat tècnica. El Port està convençut que a mig i llarg termini el gas natural serà un combustible prioritari en la propulsió de vaixells i de camions, que podria assolir fins a una quota significativa el 2030 per a determinats segments de mobilitat.
Entre les actuacions empreses i previstes pel Port per promoure aquest ús, destaquen les següents: Conveni amb Gas Natural Fenosa per promocionar el GNL com a combustible de mobilitat a l’entorn portuari, per a vehicles de transport terrestre i marítim; Estudi encarregat pel Port i Enagas a l’Institut Cerdà sobre l’estratègia per a la promoció del GNL en els diferents segments de mobilitat portuaris; Suport a iniciatives de gasificació de diversos operadors portuaris: les terminals BEST i TCB, Suardiaz, Balèaria-Gas Natural Fenosa, UTE-Remolcadors; Implantació, des del 2014, d’una bonificació del 40% sobre les taxes als vaixells, per a aquells que disposin de motors principals o auxiliars que funcionen amb GNL en aproximació, maniobres o durant l’estada. Aquesta bonificació se suma a la que estableix per llei Puertos del Estado per a tot el sistema portuari espanyol i que des del 2015 és del 50% de la taxa.