Èxit d’assistència a la 6a Jornada Internacional de Mitjans de Proximitat a La Pedrera

Ahir, 21 de novembre, La Pedrera es va convertir en el punt de trobada internacional dels mitjans de proximitat gràcies a la 6a Jornada Internacional de Mitjans d’Informació i Comunicació, on van assistir-hi més de 300 editors, periodistes, dircoms, experts en publicitat, professors universitaris i altres professionals vinculats amb els mitjans de proximitat, impresos i digitals.

La inauguració de la Jornada va tenir lloc a les 9.30h amb la benvinguda per part de Ramon Grau, president de l’AMIC (Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació), entitat organitzadora de l’esdeveniment. El Sr. Grau va explicar que “l’AMIC, que celebra el seu 20è aniversari, ha complert sobradament amb els objectius de la seva fundació però sobretot, està preparada per ajudar a superar els nous reptes. Pensar en gran ens ha fet arribar fins aquí”, i va donar pas al parlament de les autoritats assistents: Miquel Gamisans, secretari de comunicació del govern i mitjans de comunicació de la Generalitat de Catalunya; Águeda Bañón, cap de comunicació de l’Ajuntament de Barcelona; i la presidenta de la Diputació de Barcelona, Mercè Conesa.

Damian Radclliffe, analista digital, va ser el primer ponent de la Jornada amb la seva presentació “Oportunitat per a la premsa de proximitat: l’experiència dels EUA” on va destacar que els mitjans locals tenen una funció democràtica i són importants per ajudar a crear una comunitat. D’altra banda, també va posar de relleu noves formes de finançament pels mitjans locals, entre les quals s’inclouen paywalls, organització d’esdeveniments, creació de aplicacions i màrqueting, crowdfounding, newsletters, etc.

Seguidament la Dra. Carmina Crusafon va fer una breu explicació sobre el projecte Aula d’Innovació i Creativitat de l’AMIC, un exercici que servirà als associats per millorar els seus resultats en diversos aspectes claus.

Després de la intervenció de la Dra. Crusafon es va fer una pausa pel cafè, on els assistents van poder aprofitar per compartir experiències, dubtes i idees. Tot seguit, Rosalía Lloret, directora de Relacions Internacionals de la Online Publishers Association Europe i assessora independent d’estratègia i transformació digital a Espanya i LATAM, va presentar la seva ponència “Disrupció i innovació en mitjans digitals”. Lloret va destacar que l’audiència actual és mòbil i que, de fet, Espanya és el país que més fa servir el mòbil per informar-se. També va parlar de la publicitat, on va insistir que s’ha de recuperar la negociació directa amb els anunciants.

Genís Roca, consultor de negoci amb focus en resultats i canvi digital, va ser el quart ponent de la Jornada amb “Xips, bits i malparits: eines, dades i ètica al futur digital”, ponència centrada en els models d’organització dels mitjans de proximitat. En aquest sentit, va explicar que “l’ideal és situar al mateix nivell continguts, tecnologia i audiència” i que les esperances del futur comunicatiu són: la confiança (a través de la transparència), la relació (mitjançant coneixement) i el servei.

“Què busquen les audiències digitals? Principals tendències internacionals del periodisme digital” va ser la següent ponència, a càrrec de Sílvia Majó-Vázquez, investigadora de la Universitat d’Oxford. La ponent va destacar que els mitjans tradicionals continuen tenint el control de les posicions més influents en l’esfera digital de notícies, però que certs mitjans nascuts a internet competeixen amb èxit amb els mitjans tradicionals. També va concloure que el consum de notícies digitals no està fragmentat, hi ha un solapament d’audiències significatiu entre la majoria de mitjans.

Pepe Cerezo, expert en noves tecnologies i la transformació digital, va parlar de “Publicitat programàtica, una oportunitat per als mitjans”. El ponent va mencionar que els reptes pels mitjans són: la lluita contra el frau, la transparència, la tecnologia, les aliances amb altres mitjans i el data dels usuaris. Així mateix, també va dir que l’equilibri entre segmentació i cobertura en publicitat es resol amb aliances, connexions i associacions com per exemple l’AMIC.

Després d’aquesta sisena ponència, els assistents van poder gaudir d’un dinar de networking, on van poder seguir expandint contactes i coneixements amb altres professionals del sector.

Ismael Nafría, periodista durant 8 anys del grup Godó i consultor especialitzat en mitjans digitals, ens va donar a conèixer les “Lliçons del The New York Times per a la premsa de proximitat” després d’haver passat un any als Estats Units estudiant el seu model de negoci. Nafría va afirmar que per aconseguir els bons resultat del The New York Times és imprescindible el treball de col·laboració entre tots els departaments del mitjà i que “conèixer el millor possible als usuaris és el punt de partida imprescindible per consolidar el negoci d’un mitjà a l’era digital”.

“Els reptes d’informar amb realitat augmentada, el projecte NUSHU” va ser la ponència d’Eva Domínguez, experta en periodisme immersiu, qui va explicar l’aplicació del seu projecte i com utilitzar noves formes de comunicar en el periodisme actual.

L’última ponència va ser a càrrec de Lars Rosenblad, periodista i director general i cofundador de Morgan Digital, qui va explicar la situació de la premsa local als països nòrdics. En aquest sentit, Rosenblad va explicar que el model del periodisme nòrdic implica un retorn als pilars bàsics de la comunicació però eliminant els criteris antics sobre les notícies. També va aventurar que el repte del periodisme de proximitat català és aconseguir que els lectors paguin pel contingut digital.

Per acabar la Jornada, també es va donar veu al món de les universitats per analitzar cap on està evolucionant el periodisme teòric, gràcies a la taula rodona formada per la Dra. Carmina Crusafon (UAB), el Dr. Andreu Casero (UJI) i el Dr. Lluís Costa (UdG).

La cloenda de l’acte va ser a càrrec del secretari general de l’AMIC, Josep Ritort, qui va agrair a tots els assistents la seva participació i va aprofitar per llegir unes paraules de la revista Mel i Sucre de Sant Joan de Mallorca, el darrer associat a l’AMIC que, curiosament, és la capçalera associada número 300.

Aquesta trobada internacional, que organitza l’Associació de Mitjans d’Informació Comunicació (AMIC), formada per 300 mitjans associats, és un esdeveniment professional que ha convertit, per sisena vegada, la ciutat de Barcelona en la veritable capital de la premsa i dels mitjans digitals de proximitat.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.