Víctor Recacha / Imatge: Alejandro Flores
L’impacte econòmic del brot de coronavirus ha arribat a la indústria de la Zona Franca, on treballen bona part dels veïns de La Marina. El sector automobilístic ha quedat tocat per l’emergència sanitària, que ha impactat les cadenes d’abastiment de les plantes de producció.
És el cas de Seat i Nissan, que han acordat amb els sindicats uns expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) que en conjunt deixaran temporalment al carrer unes 17.800 persones a tot Catalunya. Una decisió que afecta també els treballadors de les respectives plantes a la Zona Franca.
A Seat, els acomiadaments afectaran a tota la plantilla, uns 14.800 treballadors a tot el territori.
Segons la legislació vigent, un ERTO implica la sortida temporal dels treballadors de la empresa, que passen a cobrar una prestació d’atur fins que tornen als seus llocs de treball.
Pel que fa a Nissan, són 2.357 les persones que perdran la feina temporalment a la planta de la Zona Franca.
Però l’ERTO es notarà també als centres de Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixach. Afectarà 3.000 persones de les 3.300 en plantilla a Catalunya. Tots els treballadors de Nissan Iberia no afectats pels acomiadaments estan treballant en remot, segons ha informat la companyia.
Fa algunes setmanes, l’empresa japonesa va tirar pel dret i va anunciar que presentava l’ERTO per causa de força major sense acord amb els sindicats. El comitè d’empresa considerava insuficient el 80% del salari que oferia la direcció. Però finalment, es va acordar una compensació del 85%.
Just abans de la crisi del coronavirus el president del comitè d’empresa, Juan Carlos Vicente, alertava en una entrevista a La Xarxa que el futur de Nissan a la Zona Franca ja era delicat. “La situació és molt crítica”, denunciava ja en aquell moment. Segons Vicente, des de la direcció “no ens van dir ni que tingués futur ni que no”.
En la mateixa línia, Enrique Saludas, president del sindicat majoritari a la planta, SIGEN-USOC, mostrava en declaracions a La Marina fa uns mesos alarma per la gran incertesa entorn el futur del centre.
El Govern va reunir-se amb el comitè d’empresa de Nissan el passat 3 de març per tractar la continuïtat de la planta de la Zona Franca. En acabar la reunió, la consellera d’Empresa, Àngels Chacón, va mostrar-se amoïnada. “Ens preocupa la situació local de Nissan tenint en compte que un 20% de les empreses catalanes del sector de l’automoció són proveïdors seus”, va dir. Segons Chacón, la Generalitat i el Ministeri d’Indústria tenen un pla per atraure la fabricació de nous d’automòbils a Catalunya.
Abans de l’emergència de salut pública, la producció a la planta amb prou feines arribava al 30% de la seva capacitat. Tanmateix, s’estava a l’espera que la direcció de la marca hi assignés un nou model el proper juny per reactivar la històrica fàbrica de Barcelona. Aquesta esperança es veu ara amenaçada pel tancament temporal, que se suma als riscos que comporta la crisi del Brexit.
La de la Zona Franca és la segona fàbrica més gran de Nissan a Europa, després de la de Sunderland, a Anglaterra, ara també paralitzada per l’epidèmia. Segons la BBC, el president de Nissan Europe, Gianluca de Ficchy, va advertir que una separació del Regne Unit i la Unió Europea sense acord comercial posaria “en risc” les operacions de l’empresa a tot Europa i les faria insostenibles. Un escenari que amenaça a Sunderland tant com a Barcelona.
Seat perd 14.800 treballadors
Tot i que l’ERTO de Seat, a diferència de Nissan, afecta en principi tota la plantilla, s’han pactat amb els sindicats algunes excepcions. A més, La Marina ha pogut saber que en quedarà fora el personal imprescindible fins i tot quan la producció està aturada, és a dir, vigilants, equip de manteniment i personal d’emergències —bombers i servei mèdic—.
Segons el document pactat entre la direcció de Seat i el comitè sindical, al que ha tingut accés aquest diari, “la suspensió dels contractes afectarà a totes les persones de l’empresa, sigui quina sigui la seva activitat”. Això sempre que els sigui impossible continuar les seves tasques a “conseqüència de les dificultats logístiques, productives i de les mesures governamentals o sanitàries derivades de la crisi sanitària del Covid-19”.
Segons fonts coneixedores de les negociacions, els acomiadaments temporals pactats tenien, en principi, una durada de 15 dies. Però no és cap secret que segurament s’allargaran mentre duri l’estat d’alarma. “Mentre subsisteixin les circumstàncies esmentades”, dicta el text.
Com a contrapartida al suport dels sindicats a aquest paquet d’acomiadaments temporals, la direcció de Seat s’ha compromès a complementar les prestacions d’atur i garantir un 80% dels salaris.
No obstant això, la decisió genera preocupació als treballadors de la planta de la Zona Franca, que funciona com a proveïdor i exportador cap a Alemanya. Una font dins de Seat Barcelona qualifica de “cop terrible” l’aturada de la producció a causa del virus. Sobretot ara que el nou Seat León, produït en aquesta planta, “s’estava venent com xurros”, lamenta.
Tancaments en cadena
L’epidèmia ha afectat la indústria del motor a tota Espanya. El sector depèn d’una cadena de subministraments altament complexa i internacionalitzada. Desenes de fàbriques d’automòbils han quedat aturades. Una de les darreres ha estat Renault, que ha presentat un ERTO per a 11.649 treballadors, tot i mantenir serveis mínims.
Durant el mes de març s’han presentat 80.902 ERTOs a Catalunya. Afecten a 603.105 treballadors, un 17,7% dels afiliats a la Seguretat Social.
El govern central n’ha flexibilitzat els tràmits via decret, com reclamaven les patronals.
La primera fàbrica d’automòbils d’Espanya en tancar va ser la de Nissan a la Zona Franca, el passat divendres 13 de març cap al migdia. Poques hores més tard, tancava la de Seat a Martorell. El confinament d’Igualada i la Conca d’Òdena, a la comarca de l’Anoia, per un fort brot de coronavirus havia trencat la cadena de subministraments.
Les operacions a la planta de la Zona Franca de Seat van cessar prop de les 21:45 h del dilluns següent dia 16. Segons les fonts consultades, va haver d’intervenir-hi la policia per impedir físicament l’entrada de més camions amb material.
Motius de salut pública i problemes d’abastiment han suspès tota la producció automobilística a la Zona Franca de Barcelona. I tot apunta que no tornaran a sortir-ne cotxes fins que no superem aquesta alerta sanitària. Això dependrà, és clar, d’amb quina força es desperti l’economia després d’haver entrat en una fase d’hivernació induïda per aquesta pandèmia que sacseja el món.