- El Pla suposa una inversió de prop de 90 milions d’euros i permetrà reduir en un 50% les emissions de CO2 de l’operativa portuària fins al 2030.
- Mercè Conesa, assegura que és “una excel·lent notícia que Red Eléctrica hagi confirmat la construcció de la Subestació Ronda Litoral amb una connexió per al Port de Barcelona, el que ens permetrà desenvolupar el Pla d’Electrificació dels nostres molls”.
La Comunitat Portuària de Barcelona va donar fa uns dies un important pas endavant per afavorir la Formació Professional (FP) de qualitat i l’atracció de talent al món portuari i logístic. El Port de Barcelona, El Port de Barcelona ha començat a desplegar el seu Pla d’Electrificació de Molls, aprovat recentment. Es tracta d’un dels grans projectes impulsats per la infraestructura portuària per a reduir en un 50% les emissions de CO2 de l’operativa portuària des d’ara i fins al 2030 i esdevenir un port neutre en carboni abans del 2050. El Port de Barcelona invertirà en aquest Pla prop de 90 milions d’euros, fent possible que els vaixells es connectin a la xarxa elèctrica general un cop atracats a moll, utilitzant energia neta amb certificació d’origen 100% renovable.
El Pla d’Electrificació de Molls del Port de Barcelona està plenament alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides i una de les claus per al seu èxit és aconseguir la connexió directa del Port a la xarxa elèctrica de gran capacitat, per poder donar resposta a la demanda d’electricitat prevista per part dels vaixells.
La confirmació, ahir dimarts, per part de Red Eléctrica, de l’inici de la construcció de la nova Subestació Ronda Litoral ha estat un magnífic anunci per al Port de Barcelona. La seva presidenta, Mercè Conesa, ha assegurat que “és una excel·lent notícia que Red Eléctrica hagi confirmat la construcció de la Subestació Ronda Litoral amb una connexió per al Port de Barcelona, el que ens permetrà desenvolupar el Pla d’Electrificació dels nostres molls”. La nova subestació de 220 kV estarà ubicada molt a prop del Moll Príncep d’Espanya, en la banda sud de la Ronda Litoral.
Des de la Subestació Ronda Litoral anunciada per Red Eléctrica s’alimentarà una nova subestació al Port de Barcelona a través d’un cable subterrani d’alta tensió, fent possible el desenvolupament d’una xarxa de mitja tensió al recinte portuari per atendre les noves necessitats de consum elèctric.
L’electrificació dels principals molls del Port de Barcelona permetrà eliminar unes 100.000 tones anuals de gasos d’efecte hivernacle (GEH) o CO2, així com la reducció significativa d’emissions d’altres partícules que afecten a la qualitat de l’aire, com són els NOx, SOx i les partícules (PM).
Es tracta, doncs, d’un projecte que referma l’aposta per la sostenibilitat del Port de Barcelona, tant en el seu vessant mediambiental com social, complint el seu compromís de millora continua de la qualitat de l’aire, tant de la ciutat de Barcelona com de l’àrea metropolitana: l’eliminació de 100.000 tones anuals de CO2 és l’equivalent a eliminar les emissions anuals de més de 46.700 habitants de la ciutat de Barcelona (segons dades del Pla Clima de l’Ajuntament de Barcelona, cada habitant de la ciutat emet anualment 2,14 tones de CO2).
FOTO: Esquema del projecte futur d’electrificació de molls del Port de Barcelona.