El Mosso Jordi Fàbregas explica a la ràdio algunes de les estafes més habituals amb les que es troben al seu dia a dia

Els Mossos d’Esquadra fa molts mesos que porten alertant a través de les seves xarxes socials de la quantitat d’estafes que s’estan produint actualment. Algunes seguint vells costums i d’altres digitalitzades. Per això, la visita del mosso d’esquadra Jordi Fàbregas al programa ‘Som 30 mil’ de la Marina FM va servir per preguntar-li en què consisteixen i com podem evitar-les.

Una de les més comunes és l’anomenada ‘estafa del retrovisor’. En ella, els farsants simulen un accident i demanen que els hi donis diners per reparar el retrovisor de manera fàcil i ràpida sense haver de passar per l’assegurança. En aquest cas, el Jordi ens recomana que “no fem cas si ens diuen que hem punxat o s’ha trencat algun element del cotxe, i que sempre que puguem ens quedem amb la descripció de la persona, per traslladar-la posteriorment a la policia.

L’estafa del ‘fals operari’, una de les més comunes

Un altre de les estafes amb les quals han hagut de lidiar els agents és l’anomenada ‘del fals operari’, on les víctimes són sobretot població de la tercera edat. En aquest cas, un desconegut es fa passar per un encarregat de manteniment que ve a casa a revisar alguna instal·lació i aprofita una distracció per sostreure objectes personals. Per això s’ha de tenir molta cura en aquests casos.

De fet, el mateix Mosso ens comenta que pel que fa als operaris de gas o llum, l’empresa sempre ha d’enviar una notificació per carta per dir que es farà la revisió. Per això, si es presenten sense avisar i truquen la porta, el més prudent és no obrir-la mai, i encara menys si estem sols. “Davant el dubte, hem d’actuar amb cautela. Si veiem que l’estafador no se’n va, tenim l’opció d’avisar a la policia”.

Aquestes estafes, segons comenta l’entrevistat, són habituals i s’han popularitzat a causa del confinament. “Com que no existeix tant de contacte pel carrer, els lladres i estafadors s’aprofiten d’aquesta manera.

Increment de les estafes digitals

El confinament i la pandèmia ha accelerat el pas cap al teletreball i les tasques en línia. I de la mateixa manera, si els estafadors no aconsegueixen els seus objectius al carrer, ho intenten a través de les xarxes. En aquest sentit, el Mosso d’Esquadra ens comenta que s’ha incrementat l’enviament de correus massius catalogats com programari maliciós.

L’objectiu d’aquests mails és estafar als receptors demanant-li dades personals com els comptes corrents o les contrasenyes, inclús aconseguint entrar al teu ordinador i així poder robar documents o imatges. “També ens trobem molts casos de correus que et diuen que t’han tocat bitcoins i que per aconseguir-los, has d’adreçar-te a un correu. Llavors ja t’han estafat. Hi ha molta gent que hi cau”

Un altre dels casos més comuns és quan t’envien un correu dient que tenen imatges teves compromeses amb contingut sexual. El Jordi insisteix en el fet que “mai s’ha de contestar i no caure en el parany. Són correus massius. Si contesten el 3% de les persones, els estafadors ja aconsegueixen un benefici molt gran”.

El millor consell és ignorar-los

Davant l’aflorament d’aquests correus, el Jordi ens ho deixa clar: “No hem de contestar mai aquests correus, i encara menys donar dades personals. El que hem de fer automàticament després de rebre qualsevol missatge sospitós és esborrar-lo i eliminar-lo de la paperera”.

A part d’això, el Jordi ens comenta que el més convenient és anar canviant la contrasenya periòdicament. Per altra banda, també insisteix en el fet que “no hem de posar la mateixa contrasenya a tots els comptes, ja que si ho fem, li donem moltes facilitats als estafadors”.

Pel que fa a la compra en línia, l’agent ens comenta que ens hem d’assegurar que sigui una web segura i una empresa coneguda. Ens aconsella que mirem opinions a Internet, i que si tenim dubtes millor ser prudent i no accedir-hi.

Aquestes estafes són difícils de rastrejar

Per últim, el Jordi explica que aquestes estafes són denunciables, però amb matisos. “Si algú rep el correu maliciós pot denunciar, però poca cosa es pot fer. És molt difícil treballar si no s’ha consumat el delicte. No obstant això, si finalment és produeix una estafa, llavors si s’aconsella denunciar”.

De fet, el procés és tan complex per culpa de la naturalesa de l’estafa. Per als agents, l’actuació es complica perquè no pots fer un seguiment. “Nosaltres no sabem si aquest correu massiu ve de Singapur o Tòquio. No és el mateix que si el tenim situat a L’Hospitalet. Per això és tan important ser prudents.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.