
Al Prat Vermell hi ha insatisfacció per la mobilitat i per la manca de serveis propers: escoles, centres sanitaris, equipaments esportius, comerços… Tot és encara per arribar, ja que el barri és de nova creació. Malgrat això, fins ara la tranquil·litat d’haver aconseguit un habitatge i el fet de viure en un entorn amb calma i natura, sumats a les expectatives de les millores futures – l’alcalde Jaume Collboni les ha tornat a publicitar en una trobada recent amb periodistes – havia generat una sensació de confiança entre el veïnat, tant entre els que ja hi eren com entre bona part dels qui comencen a arribar d’entre els 28.000 nous residents previstos.
No obstant això, ha irromput un tema que amenaça de trencar aquest equilibri: el preu de la factura d’un innovador servei energètic, “molt per sobre de la mitjana de qualsevol altra companyia”, segons han denunciat fins ara cinc comunitats de veïns, amb qui La Marina ha contrastat els preus de les seves factures. La preocupació veïnal s’ha convertit en irritació en comprovar que la tarifa base del servei podria ser “fins a tres vegades” més cara que la d’altres operadors. I, per acabar-ho d’adobar, no tenen cap alternativa, ja que no poden escollir operador. En ser un projecte pioner que pretén establir un model d’energies netes, la normativa municipal i europea estableix triar el millor sistema disponible a la zona.
Injustícia, indefensió, impotència… són alguns dels adjectius amb què els mateixos veïns defineixen la seva situació. Davant d’aquesta realitat, han presentat una queixa formal a l’Ajuntament per posar de manifest el que ells consideren un problema. Ja han recollit 150 signatures i continuen sumant-ne més. Han intentat trobar respostes a diferents instàncies: al Punt d’Assessorament energètic de la Marina, no disposaven de cap informació sobre el sistema,; a l’Oficina Municipal d’Informació a les persones Consumidores (OMIC), estudien com abordar el cas.
Queixa col·lectiva a l’Ajuntament:
Més de 150 veïns denuncien que la “nova promesa del barri més eficient” s’està convertint en un perjudici econòmic
Al gener, el Districte de Sants-Montjuïc va rebre el grup de veïns. A la trobada hi van assistir tècnics de l’Ajuntament, el gerent i l’equip d’Ecoenergies, així com representants de cinc blocs: Londres, Berlín, Lisboa, La Chalmeta, i un de Cal Cisó. El de Vila Bonafranca no va poder ser-hi.
“L’empresa va dedicar més temps a vendre el seu projecte que a respondre les nostres preguntes concretes: Per què la tarifa és tan cara? Com es calcula? Qui l’estableix i qui la regula? Baixaran els preus quan la resta de blocs estiguin habitats? Quant durarà el període d’implementació? On podem adreçar-nos per defensar els nostres drets o denunciar que se’ns ha imposat un model que ens perjudica econòmicament? Cap satisfacció, ja que volíem que l’Ajuntament ens escoltés primer”, responen preguntats per la seva impressió sobre la reunió.
La informació rellevant que van rebre, asseguren, va ser que l’ens regulador és el grup Tersa, una companyia pública que opera a l’àrea metropolitana de Barcelona i que està especialitzada en la gestió de serveis ambientals relacionats amb l’economia circular. Però lluny d’aportar tranquil·litat, això ha aprofundit la seva sensació d’indefensió.
Resposta d’Ecoenergies:
L’empresa es compromet a reunir-se amb el veïnat, millorar la informació al Punt d’Assessorament Energètic i estudiar possibles reduccions en els costos de manteniment.
El testimoni de Vanessa Bexiga i l’Octavio Morante
Vanessa Bexiga, de 41 anys, enginyera, viu al Prat Vermell des del març, tot i que ja feia cinc anys que residia al barri, al carrer Alts Forns. A casa seva hi viuen dues persones. Octavio Morante, de 31 anys, és bioinformàtic i es va instal·lar al barri l’abril del 2024, després de viure a l’Eixample. Tots dos són veïns dels edificis de la promotora AQ Acentor, situats al carrer del Foc i comparteixen una mateixa experiència amb el nou sistema energètic del barri.
Aquest sistema, que proporciona climatització i aigua calenta, és l’única opció per accedir al servei energètic que tenen els residents. Tant Vanessa com Octavio es van donar d’alta i van començar a utilitzar-lo. Durant els primers mesos, de març a maig, diu la Vanessa, només vam consumir aigua calenta, sense fer ús de la climatització. Però ja en la primera factura van saltar les alarmes, expliquen:
“Només per escalfar l’aigua vaig pagar 58 euros, i això sense comptar la factura de l’aigua, que va a banda”, explica Vanessa. “Abans, al meu pis del carrer Alts Forns, pagava uns 30 euros al mes en gas, incloent-hi l’aigua calenta i la cuina. Ara, només per l’aigua calenta, pago gairebé el doble i la cuina l’he de pagar a part.”
Davant d’aquesta situació, va trucar a la companyia per a queixar-se. La resposta que va rebre no la va convèncer: “Em van dir que era un sistema nou i que encara havia de millorar… però no van donar cap solució concreta.” Amb les properes factures va insistir-hi: “No és un sistema econòmic, és ecològic”, li van replicar. “Ningú entén com es fixen els preus”, es queixa la veïna.
Amb l’arribada de l’estiu, asseguren que la situació encara es va agreujar més. Octavio explica: “Si a l’hivern ja ens semblava car, amb la calor tot va petar. Jo només feia servir l’aire condicionat entre una i dues hores al dia per refrescar la casa, i la factura em va pujar a 110 euros per aquest servei. Però hi ha veïns que han arribat a pagar fins a 300 euros.”
El contrast amb les tarifes d’altres companyies és sorprenent, exclamen: “Amb la meva anterior energètica, per la climatització pagava 9 euros al mes de tarifa base. Aquí és de 28,25 euros.”, mostra i subratlla la seva factura la Vanessa.
També destaca la diferència entre el kWh elèctric i el kWh tèrmic, un aspecte que considera clau per entendre els costos del sistema. “Amb un sistema d’aerotèrmia, que ara és obligatori en els edificis nous, per cada kWh elèctric consumit es poden generar entre 4 i 5 kWh tèrmics. Això vol dir que el sistema que ens han imposat no només és car, sinó que a la pràctica podria ser molt menys eficient del que diuen”. A més, assenyala una altre recel: “quan analitzem en detall els conceptes de la factura desconfiem que ens estiguin cobrant dues vegades el fred.”
L’informe i la queixa presentades a l’Ajuntament, amb casos comparatius entre operadores, i que inclouen fórmules i precisions tècniques, resum el malestar que tenen en la següent frase: “La nueva promesa del barrio más eficiente se está convirtiendo un grave perjuicio económico para los vecinos.” I s’ha de tenir en compte que de tot el parc habitatges previstos, uns 12 mil, el 50% seran de protecció social.
Mediació del Districte:
La regidora Raquel Gil assegura que es treballa per millorar preus i transparència, tot i admetre que les tarifes són més altes per les exigències de sostenibilitat
La resposta de l’operadora d’Ecoenergies.
No obstant les factures dels veïns d’aquestes comunitats, Ecoenergies assegura que la mitjana mensual dels últims 12 mesos per a un veí que utilitza el servei d’aigua calenta i calefacció és d’uns 37€/mes, IVA inclòs. Defensa també que el veïnat en situació de vulnerabilitat es beneficia d’un bo social tèrmic. Segons la informació publicada al portal de l’Ajuntament de Barcelona a la secció lesmevesajudes, les quanties del bo social tèrmic oscil·len entre 158,35 i 797,22 euros segons la zona climàtica i el grau de vulnerabilitat. Una ajuda gestionada pel Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico.
Pel que fa als criteris que defineixen el cost de la factura, l’empresa argumenta que es compon d’ una part fixa, revisada anualment segons l’IPC; una part variable segons el consum de calor per aigua calenta i calefacció, ajustada segons la variació del preu del gas natural; i en els habitatges amb servei de climatització, una altra part variable en funció del consum de fred, amb tarifes que es revisen mensualment segons el preu de l’electricitat.
L’empresa destaca que les seves tarifes estan lligades a l’evolució del mercat energètic, que serveix de referent per establir els preus, i que això podria suposar una reducció de costos en els propers mesos. També assegura que publica regularment les seves tarifes a la seva pàgina web. La companyia assegura que treballen per a respondre a totes les reclamacions i demanen poder explicar-se, primer, davant el veïnat.
Del cost del manteniment de la xarxa del servei
El preu pel veïnat de tot aquest sistema innovador es divideix en tres conceptes: 1) tarifes, 2) manteniment del sistema comunitari (subestació de l’edifici) i 3) manteniment del mòdul individual. I és una altra de les preocupacions del veïnat, ja que hi ha una comunitat, la de Lisboa, en concret, que ha arribat a pagar fins a 14 mil euros anuals en el manteniment del sistema comunitari. Hi ha contrast amb altra comunitat que no arriba als 600 euros anuals. Ecoenergies assegura que està analitzant aquests costos amb les comunitats afectades i les empreses de manteniment per trobar maneres de reduir-los en les que han tingut afectacions.
“El seu servei només arriba fins a la vorera, i les incidències dins l’edifici les hem d’assumir nosaltres. La meva sensació és que és un abús, perquè com que no tenim alternativa, tampoc es preocupen gaire per atendre les queixes.”, diu la Vanessa.
Davant d’aquesta irritació i les nombroses queixes veïnals l’empresa defensa haver lliurat manuals d’ús als nous residents, però admet que no han estat suficients per aclarir el funcionament del sistema ni les millors pràctiques per optimitzar-ne l’ús.
Per això, han impulsat diverses iniciatives: millorar la informació disponible al Punt d’Assessorament Energètic del barri, analitzar amb les comunitats els costos de manteniment per estudiar possibles reduccions i organitzar reunions presencials i atendre les queixes del veïnat. El gerent ja va exposar aquestes mesures en l’última reunió amb els veïns i l’Ajuntament. I tot i així, mentre les despeses dels veïns no es redueixin, serà difícil que la seva preocupació disminueixi.
La Marina ha contrastat amb altres grups de veïns i veïnes dels nouvinguts, i encara que hi ha factures més barates entre aquells que afirmen reduir al màxim el consum, que ronden entre els 40 i els 60 euros, tothom consultat coincideix: paguem més car que amb el servei que teníem abans d’arribar al Prat Vermell.
Consultada al respecte, la regidora del Districte, Raquel Gil, va explicar al programa Sintonia amb els barris de La Marina FM que estan mediant amb l’empresa per impulsar les millores que reclama el veïnat, especialment pel que fa al preu i a la manca d’informació. També va reconèixer que les tarifes són més altes que les d’altres operadores, ja que els requisits de sostenibilitat dels edificis nous són més exigents, va assegurar l’autoritat.
Desconfiança veïnal:
Els afectats temen que la mediació prioritzi l’interès institucional per sobre del veïnal, en ser tots els actors implicats ens municipals.
Sobre l’operador energètic Ecoenergies
Ecoenergies Barcelona és una empresa participada per l’Ajuntament de Barcelona (17,5%), Veolia i Copisa. La seva xarxa subministra calor i fred a una àrea de 15 milions de m², que inclou la Marina del Prat Vermell, el Port, la Zona Franca, el recinte firal Fira-Gran Via i part de l’Hospitalet de Llobregat.
Segons l’Ajuntament, aquest sistema permet evitar l’emissió de 23.000 tones de CO₂ anuals, l’equivalent a retirar uns 40.000 vehicles de la circulació cada dia. L’empresa pública TERSA, participada per l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB, és l’organisme regulador de la concessió; i aquesta s’hauria fet valorant les opcions més eficients disponibles a la zona.

altra opció. Font: Ajuntament de Barcelona
FACUA adverteix de la manca de transparència en les tarifes
L’Associació de Consumidors i Usuaris en Acció de Catalunya (FACUA) ha analitzat el cas a partir de les queixes veïnals i la revisió d’un contracte i diverses factures dels afectats. Tot i que legalment no es pot considerar un monopoli, FACUA assenyala que, a la pràctica, el veïnat no té cap altra alternativa, ja que només hi ha un operador a la zona.
En relació amb els contractes i tarifes del servei de subministrament d’Ecoenergies, l’associació alerta: “creiem que les condicions contractuals –especialment pel que fa a les tarifes– no són prou clares i hi ha una manca de transparència, cosa que pot donar lloc a criteris arbitraris. Tot i ser un mercat lliure, els preus han de basar-se en criteris objectius de càlcul i actualització”.
Així, FACUA considera que el contracte d’Ecoenergies no especifica amb prou detall com es determinen les tarifes. Davant d’això, insta els afectats a exigir que l’Ajuntament intervingui per modificar les condicions actuals i, com a alternativa, valorar la instal·lació de calderes elèctriques i prescindir del servei.