El Port de Barcelona suma 63M€ de resultat net i assoleix una xifra rècord de negoci en l’exercici 2024

El Port de Barcelona ha tancat l’any 2024 amb una xifra de negoci de 200 milions d’euros (+6%), una quantitat històrica que supera el rècord de 189 milions d’euros assolit l’any 2023. Aquests 200 milions d’euros han estat generats principalment per les taxes de concessió (94 M€), les més estables perquè tenen un component immobiliari; i les taxes d’utilització (95 M€), relacionades amb els tràfics i l’activitat portuària.

En aquest darrer cas, i com en anys anteriors, dos tipus de tràfic han aportat més del 50% del total: l’activitat relacionada amb el tràfic de contenidors, que hi contribueix amb un 36% i incrementa un +2% en pes relatiu respecte de l’any anterior; i els granels líquids, que representen el 15%.

La contenció de les despeses i la millora dels ingressos han portat un resultat d’explotació de 50 milions d’euros (14%) que juntament amb la contribució dels bons resultats financers, fruit de la conjuntura alcista dels tipus d’interès i dels dividends de les empreses participades, han permès tancar l’exercici amb un resultat final que creix un 26% i se situa en 63 milions d’euros.

El balanç econòmic de la celebració de la Copa Amèrica (ingressos menys despeses) en el període 2022-2024 ha estat de -3,5M€. Tot i això, la valoració del Port respecte a la celebració de l’esdeveniment esportiu és “molt positiva en tant que ha generat un llegat perdurable per a la ciutat amb la renovació, adequació i obertura als ciutadans de diferents espais i, reputacionalment, impulsat pel treball comercial desenvolupat des de la Comunitat Portuària”, ha afirmat el president del Port, José Alberto Carbonell.

D’esquerra a dreta, Àlex García, director general del Port de Barcelona; José Alberto Carbonell, president, i Miriam Alaminos, subdirectora general i responsable d’Econòmic-Financer

“Els resultats econòmics assolits pel Port de Barcelona l’any 2024 suposen un important reforç del nostre múscul financer i ens permeten encarar en molt bona forma el nou cicle inversor que ara encetem, amb la previsió de licitar obres per més de 332,5 milions d’euros aquest any”, ha indicat Carbonell.

“El Port de Barcelona és el primer port de l’estat econòmicament i com a tal, amb 13,2 milions d’euros, és un any més el principal contribuent al sistema general de ports mitjançat els diferents instruments de solidaritat que preveu la Llei de Ports: el 4% dels ingressos per taxes pel sosteniment de Puertos del Estado, el 4% del cash flow pel Fons de Solidaritat Interpotuaria i l’1% del cash flow per dotar el Fons 4.0 de promoció de la innovació, que gestiona Puertos del Estado”, ha explicat Miriam Alaminos, subdirectora general i responsable d’Econòmic-Financer.

Tràfics de 2024

Respecte al tràfic de mercaderies, el Port de Barcelona ha mogut 69,7 milions de tones durant el darrer any, amb un increment del 8,9%. Han tingut resultats positius totes les tipologies de tràfic: contenidors, granels líquids i sòlids, passatgers, i les unitats de transport intermodal (UTI), mentre que el tràfic de vehicles és l’únic que retrocedeix respecte de l’exercici 2023.

Respecte al tràfic de creuers, s’han assolit els 3,6 milions de passatgers (2,6%), amb un increment del 7,4% en el nombre de creueristes que tenen a Barcelona com a port base -els que més valor aporten a l’economia catalana- i un descens del 3,3% dels creueristes en trànsit.

Els automòbils nous, que han sumat 682.082 unitats (-13,7%), han retrocedit durant tot el 2024 respecte als excel·lents resultats obtinguts l’exercici anterior, reflectint la situació del mercat espanyol i europeu de vehicles. “Cal destacar que el Port de Barcelona està rebent de forma creixent vehicles nous transportats en contenidors i v-racks, un tràfic que prové majoritàriament de la Xina i que ja representa el 8,5% del total.

Sumant aquest darrer tràfic, el nombre de vehicles nous puja fins a 739.992 unitats i la davallada respecte a 2023 quedaria en un 9,4%”, exposa el director general del Port de Barcelona, Àlex Garcia.

La causa, segons el president del port, ha estat la frenada de la demanda de cotxe elèctric i l’augment dels aranzels que la UE ha imposat als cotxes xinesos.

El president del port ha destacat la incertesa que pot provocar la guerra comercial encetada per l’administració Trump als Estats Units. Aquest país és el segon punt de destinació de les exportacions del port (un 7%) en quota i el tercer per les importacions (5%) de les descàrregues. La por a la guerra comercial ha accelerat l’activitat dels exportadors catalans i la sortida de mercaderies del port cap als Estats Units ha augmentat un 30% al gener. Però, “és difícil treure conclusions sobre què passarà”, ha destacat Carbonell.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.