Innovar en urbanisme per garantir la sostenibilitat i el benestar de les persones

Una tórtora es refresca amb l'aigua d'un recipient, aprofitant les jardineres centrals del carrer Ulldecona. / Alejandro Flores.

 

El Reportatge

La construcció d’un barri partint gairebé de zero permet implementar dissenys i tecnologies pensades per garantir la sostenibilitat, els espais verds i afrontar el canvi climàtic i els seus efectes. Així, el nou desenvolupament urbà de la Marina del Prat Vermell significa una oportunitat de fer les coses diferents i plantejar-les amb una mirada actual, per abordar els reptes de futur tot atenent el reclam social de re-connectar la ciutat amb el medi ambient i revertir la situació climàtica, generant les condicions adients i óptimes per a viure-hi. 

Quan pensem en un barri verd el primer que se’ns ve al cap és un barri amb vegetació abundant. Als amples carrers de la Marina del Prat Vermell hi destaquen grans jardineres amb gespa, plantes arbustives i arbres de bones dimensions. “Aquesta vegetació ajuda sobretot a regular la temperatura. Els arbres són de fulla caduca, que a l’hivern deixen passar la llum i a l’estiu proporcionen ombra i mantenen la humitat” explica Lluís Lamich, arquitecte de l’IMU responsable dels projectes urbans d’aquesta zona. 

La transformació de les diferents illes permet guanyar 133.400 m2 de zona verda al barri, l’equivalent a 11 illes de l’Eixample. D’entre aquestes zones verdes destaca un nou parc de 23.900 m2, ubicat al centre del barri, i definit pel perímetre dels carrers Tortosa, Arnés, Serrat i Conesa, davant l’antiga fàbrica Bertrand i Serra, que en part es recuperarà com a mercat. Així, el que ara és un descampat d’asfalt, a l’estiu començarà a convertir-se en una de la zones verdes més amples del Districte de Sants-Montjuïc.

Espai verd al carrer Ulldecona. / Alejandro Flores.

La segona característica que converteix el Prat Vermell en un barri verd és el canvi de paradigma respecte la distribució de l’espai públic viari. Es redueix la presència del vehicle privat i guanyen espai el vianant i el transport sostenible. “Els carrers tenen la mateixa amplada que els de l’Eixample, però la diferència és el repartiment de l’espai: aquí la majoria està destinat al vianant i a les jardineres, no als cotxes”, segueix l’arquitecte Lamich.

A més, destaquen diversos eixos verds (vies per on només hi poden circular els vehicles d’emergència). Aquests eixos permetran relacionar les diverses zones verdes del barri – per exemple el Parc del centre amb la Plaça Falset, amb el Pg de la Zona Franca, etc.- millorant així mateix la connectivitat amb la muntanya de Montjuïc.

Tot plegat permet millorar la qualitat de l’aire i optimitzar les condicions climàtiques i acústiques, afavorint el benestar dels veïns i veïnes. Per garantir-ho, s’han instal·lat sensors de control dels nivells de contaminació que analitzen les dades en temps real i que ajudaran a plantejar futures intervencions.

La tercera característica que fa del Prat Vermell un barri sostenible és l’aprofitament del cicle de l’aigua amb el sistema urbà de drenatge sostenible (SUDS). Així, les jardineres compleixen una doble funció, també recullen i filtren l’aigua de pluja que acaba als aqüífers del subsòl, on s’emmagatzema de manera natural, evitant que l’aigua salina del mar entri a l’aqüífer subterrani. Posteriorment aquesta aigua es pot utilitzar pel reg i la neteja de carrers. “A la resta de la ciutat l’aigua de pluja acaba al clavegueram, on es barreja amb l’aigua residual dels habitatges, recarregant la xarxa, i per a utilitzar-la ha de passar per un procés de depuració” exposa Lamich.

Els estudis sobre el canvi climàtic auguren que les pluges seran cada cop més torrencials i puntuals, amb amplis períodes de sequera entre mig, així Lamich explica que “aquest sistema està pensat per fer més permeables els carrers evitant les inundacions, així com per preservar l’aigua pels períodes de sequera”.

Un altre projecte que està per engegar a la Marina del Prat Vermell és la possibilitat d’utilitzar l’aigua regenerada del riu Llobregat per fer una xarxa paral·lela a la de l’aigua potable, amb la idea d’utilitzar-la per al reg, per a la neteja viària i per a les cisternes dels habitatges.

També està prevista la construcció d’un dipòsit d’aigua anti DSU amb l’objectiu de reduir l’impacte ambiental en temps de pluja i dels episodis d’inundació.

Finalment, la quarta característica que fa del Prat Vermell un barri verd és l’adaptació de tota la infraestructura per a l’estalvi energètic, i el sistema de climatització centralitzada que reutilitza energies. Els habitatges comptaran amb una única caldera de dimensions industrials situada al polígon de la Zona Franca que distribuirà l’aigua calenta millorant l’eficiència energètica. Per al sistema d’aire fred s’aprofitarà l’energia generada pels vaixells al Port de Barcelona. Canalitzar tota aquesta energia és possible gràcies a un complex sistema de conductes que permet als veïns i veïnes connectar-se a la xarxa.

Tots aquests elements fan de la Marina del Prat Vermell un barri model pel que fa a la qualitat de l’espai públic, d’urbanització innovadora, energèticament eficient, amb una xarxa d’energies de tecnologia capdavantera i sobretot, un barri verd, responsable amb el medi ambient i que posa al centre el benestar de les persones.

Un dels escocells que es poden trobar al Prat Vermell, amb els primers arbres. / Alejandro Flores.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.