Els ciutadans de Barcelona poden accedir des del 25 de juliol a un nou espai al Port Vell. Es tracta del moll Drassanes, un dels més propers al centre de la ciutat, que s’ha reurbanitzat i s’hi ha instal·lat una illa climàtica després de traslladar l’activitat portuària que acollia al moll Adossat. Així, la ciutadania ha guanyat 4.300 metres quadrats amb gairebé cent metres lineals de moll, que donaran continuïtat al moll que acull els punts d’embarcament del Bus Nàutic i de les Golondrines.
I és que amb una inversió de 1,67 milions d’euros, l’antiga terminal de ferris operada per Baleària s’ha reconvertit en un nou espai que uneix la plaça de Portal de la Pau i el moll Barcelona, facilitant la continuïtat urbanística de la Rambla fins al bell mig del Port de Barcelona. De fet, el disseny del projecte s’ha encarregat a l’arquitecte Jordi Henrich, qui ja va dissenyar la urbanització del Moll Barcelona, amb l’objectiu d’integrar l’estètica d’aquest amb la de la plaça de Portal de la Pau.
La reurbanització del moll, amb un inversió de 1,67 milions d’euros, incorpora 4.300 metres quadrats als espais oberts a la ciutadania, connectant la plaça de Portal de la Pau i el moll Barcelona.
Per fer-ho, s’ha creat un passeig central pavimentat amb granit natural i amb mobiliari urbà per acollir elements vegetals, delimitant la zona peatonal del moll i els vials. Aprofitant els treballs de reurbanització s’ha renovat l’asfalt del vial per a vehicles que separa el moll de l’edifici de la Duana i s’hi ha instal·lat un nou enllumenat públic així com una illa climàtica. Aquest espai, el vuité que s’instal·la al Port Vell, combina mobiliari urbà amb materials de baix índex tèrmic i vegetació per proporcionar un punt de trobada amb condicions d’ombra i confort climàtic per als vianants.
L’actuació, però, no s’han limitat a retirar l’equipament de l’antiga terminal i refer el paviment i el mobiliari urbà. L’espai es troba just a sobre de la Ronda Litoral, fet que ha obligat a extremar la cura en les tasques de demolició i retirada de l’antic paviment per no malmetre la llosa que cobreix la via. També s’ha aprofitat per impermeabilitzar-la, ja que el nou paviment es troba a entre 24 i 40 centímetres de la llosa. Els treballs, executats per l’empresa Voltes Connecta SL, han durat sis mesos, en els que també s’han renovat la xarxa de serveis del moll.
El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, destaca el valor urbanístic d’aquest espai: “Unint la plaça de Portal de la Pau i el moll Barcelona apropem encara més el Port de Barcelona a ciutadania, doncs ens permet donar continuitat a la Rambla fins a l’interior del port”.
L’obertura es produeix després del trasllat de l’antiga terminal de Balearia al moll Adossat, com a part de l’estratègia del Port de Barcelona per allunyar l’activitat portuària de la ciutat.
L’obertura del moll Drassanes és fruit de l’estratègia del Port de Barcelona d’allunyar l’activitat portuària del centre de la ciutat, alliberant espais per a la ciutadania. El trasllat de la terminal de Baleària al moll Adossat, executat a principis de 2023, és un exemple d’aquesta estratègia però no l’únic, ja que a l’octubre de l’any passat també es va tancar la terminal de creuers del moll Barcelona Nord.
Així, el moll Drassanes se suma a l’àmplia llista d’espais que s’han obert o rehabilitat al Port Vell en per acollir la Copa Amèrica, que començarà en menys d’un mes. Es tracta de 23 actuacions publico-privades que deixaran com a llegat de futur un Port Vell més proper, obert i amable per als veïns i veïnes de Barcelona, amb accions com la nova Llotja de Pescadors, el nou Bus Nàutic, la urbanització de la Rambla del Rompeolas o la restauració d’edificis històrics com Portal de la Pau o els antics Tinglados del moll Oriental, entre d’altres, sumant més de 136 milions d’inversió.
69zjkn
cr0vh3