Aula d’acollida, un tast de diversitat al Domènech

Aula de l'Institut Lluis Domènech i Montaner
Estudiants durant les classes. A la dreta, la Sirine (amb la samarreta més clara) amb la seves companyes Daha- ra, Maria Montserrat i Sofi a.

Per si no ho sabeu, instituts com el nostre tenen aula d’acollida (AA). És un recurs creat per la Generalitat l’any 2009 en el que s’ofereix un servei extraordinari a l’alumnat nouvingut a Catalunya. Durant dos anys, l’alumnat rep un horari especial i canvia algunes assignatures troncals que s’imparteixen en català per unes classes particulars, realitzades en grup reduït, que serveixen per acollir-los al seu nou país i millorar el seu nivell de català.

Tot i que la majoria del nostre alumnat prové de països llatinoamericans de parla castellana com Colòmbia, Xile, Perú, Paraguai, Veneçuela, República Dominicana, Hondures, El Salvador, Equador o Argentina, també tenim alumnes de Rússia, Ucraïna, Marroc, Brasil, Xina o la Índia. Una magnífica barreja de llengües, cultures i noves perspectives que hem pogut conèixer de primera mà.

Malgrat les dificultats de les famílies i del mateix sistema educatiu, l’aula del Domènech, que compta amb 41 alumnes, s’ha convertit en un espai de treball, aprenentatge i acollida gràcies a l’esforç de l’alumnat i el professorat. N’és exemple l’estudiant de 1r d’ESO Pedro Antonio Estrada, d’Hondures, que destaca l’ajuda que rep a l’aula d’acollida, on se sent “segur i cuidat” gràcies als seus companys i professors.

Tanmateix, un altre cas interessant de la nostra aula d’acollida és el de la Sirine Azzaoui de 4t d’ESO, que ve del Marroc, i va ser seleccionada per participar en el programa d’aules d’acollida accelerades (AAA). Es tracta d’un servei pensat per l’alumnat provinent de països de parla no-llatina. Comencen el curs en centres específics de tota Catalunya, i durant la seva jornada escolar només fan classe de català. Al cap de cinc mesos, l’alumnat s’integra a l’institut que li correspon.

Així, tot i estar matriculada al nostre centre des de setembre, la Sirine va començar el curs a l’Institut Lluís Vives de Sants, i va aterrar al Domènech el gener de 2024. Admet que el primer dia “estava espantada”, ja que no coneixia els companys ni els professors, però el nivell de català que va poder obtenir a l’AAA la va ajudar a integrar-se de forma ràpida i eficaç, comprèn totes les converses en català, el parla i va guanyant fluïdesa dia a dia.

Ens explica que hi ha bastanta diferència entre l’AAA i l’AA del nostre institut. Per exemple, a l’AAA treballaven la llengua de forma més intensiva que a l’institut, on també fan altres activitats. També destaca que actualment parla millor el castellà que el català, perquè per desgràcia fora de l’institut tothom li parla en castellà.

Amb experiències com les del Pedro i la Sirine queda palès que l’aula d’acollida és un recurs essencial per a la integració de l’alumnat nouvingut. A través d’un esforç conjunt, es crea un entorn que facilita l’aprenentatge i promou la diversitat cultural, demostrant que la inclusió és una realitat enriquidora per a tota la comunitat educativa que conformem les persones.

INS Lluís Domènech i Montaner

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.