Joan Barutel: “La fusió dels mitjans ens permet oferir una cobertura millor i més dinàmica”

Redacció | La Marina i La Marina FM es fusionen i creen lamarina.cat per fer front als reptes del futur, parlem amb Joan Barutel, president de l’Associació de Mitjans de Comunicació Local, l’entitat sense ànim de lucre que gestiona tant l’emissora com el diari.

Quin és l’objectiu de la fusió dels mitjans?
Doncs, així pretenem centrar tota la nostra atenció en els esdeveniments que tenen lloc al barri, sense oblidar la informació del districte, però deixant clar que la màxima prioritat és informar als habitants de la Marina del dia a dia dels nostres carrers. I així la fusió permet oferir una cobertura millor i més dinàmica i ens exigeix una entrega total a l’actualitat de la Marina.

S’ha fet pensant en el futur del diari?
Hem pensat en el present, en el futur i sobretot en el passat, en aquests 25 anys que portem treballant en aquest projecte i que es
mereixen que el nostre esforç sigui cada cop més gran. És el tresor i el referent per millorar i continuar endavant, tot i les dificultats. Però no només hem pensat en la nostra història, sinó que també en les projeccions de futur del barri de la Marina i en les noves dinàmiques que exigirà el gran creixement que veurem de la Marina del Prat Vermell. La fusió és cohesió de continguts
i dinamisme en la metodologia de treball.

Ha suposat un canvi en el funcionament?
Ara som un únic mitjà amb tres plataformes: el web, els informatius radiofònics i l’edició mensual de la Marina en paper. I aquesta forma d’entendre el mitjà implica una cohesió total dels continguts i dinamitza la metodologia de treball. Per exemple, una companya va a cobrir un esdeveniment concret i hi va amb la gravadora per fer un tall de veu per l’informatiu, amb la càmara de fotografia perquè hi vagi a la versió impresa i amb el mòbil per anar pujar la informació a Internet. Això significa coordinar les plataformes tenint en comptes la necessitat de cadascuna i que tenen ritmes diferents.

És la web el gran repte?
La nova Marina és en sí un gran repte, i sempre ha estat una lluita la supervivència d’un diari local, però ara les noves tecnologies ens insten a una dinàmica de instantaneïtat que fa que els esforços es multipliquin i no ens deixa baixar la guàrdia mai. Les xarxes socials, també potencien aquesta dinàmica d’informació ràpida que no ha d’estar mai en contradicció amb la informació veraç i transmesa amb rigor.

Com ha incorporat La Marina les xarxes socials? S’han d’entendre en cap cas com una competència o com a una eina d’ajuda?

Per a nosaltres ha estat, sense dubte, una eina ens ha ajudat a millorar la visibilitat en l’esfera del barri. Més seguidors a les xarxes socials signifiquen al cap i a la fi més lectors pel diari i pel web i el nostre desig és ampliar la nostra audiència, tenint en compte la nostra dimensió local.A part, no és el què del periodisme sinó el com. És una forma més de transmetre la informació i com a mitjà de comunicació local i amb la nostra pretensió de ser un referent per la gent de la Marina, en cap cas ens podem quedar al marge.

Però no tothom té Internet i utilitza el Facebook
i el Twitter…
Això ho tenim molt clar. La cultura digital d’avui dia sempre ha de ser una eina per informar a la població i en cap cas pot suposar un mecanisme d’exclusió social d’una part del veïnat que per circumstàncies diferents no estan en aquesta dinàmica. És per
això que, tot i la feina que significa cada mes treure aquesta publicació, ens sentim en l’obligació moral d’informar a aquells que
porten molt de temps llegint La Marina i que no s’han pujat a l’esfera digital.

És aquest el sentit actual de la publicació mensual de La Marina?
Doncs sí. Tots els mitjans de comunicació d’arreu del món han hagut de replantejarse els seus formats i d’incorporar-se a l’era digital per continuar sent un referent mediàtic. Jo crec que no hi ha debat digitalpaper, potser té lloc quan tota la població tingui accés a Internet, però fins aleshores no hi ha competència perquè tenen diferents públics. A més, com som una publicació gratuïta necessitem els ingressos de publicitat que ens entren a partir del diari imprès bàsicament per sobreviure. Així que ha canviat el
sentit de la Marina en paper: abans de l’era digital era una publicació d’actualitat i ara ha de ser una publicació d’anàlisi. Els esdeveniments concrets ha de ser matèria de la cobertura del web, mentre que el diari, com permet treballar amb més temps, ha d’estar orientat a un anàlisi més profund de la situació al barri, centrant-nos en les causes i les conseqüències dels esdeveniments.

Aquesta simultaneïtat de plataformes ha canviat però l’essència de la publicació?
La nostra raó de ser és la informació local, són les coses dels barris el
nostre material de treball i les preocupacions del veïnat, el motor per treballar. Està clar que no podem competir amb els grans mitjans, els seus recursos es troben a molta distància dels nostres, però nosaltres tenim més a prop que ells una realitat que ens afecta cada dia i això juga a favor nostre. Sovint passen pel barri de la Marina, sota el nom de la Zona Franca, caient en les etiquetes negatives, però nosaltres valorem aquesta situació i mirem els trets que en té de positiu. Així que en realitat, la nostra mirada és única.

El passat 26 de juny l’AMCL va renovar el seu acord de col·laboració amb el districte de Sants- Montjuïc. L’objecte d’aquest conveni és donar suport a l’entitat per a la realització de les tasques que desenvolupa a la ràdio i premsa escrita per tal de fomentar el fet de donar identitat a la convivència i al veïnat.

1 COMENTARI

  1. Crec que falta indicar quin càrrec ocupa el senyor Barutel, no? Per altra banda haurieu de revisar la justificació del text, sembla tot copiat i enganxat i queda molt poc professional.

    salut

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.