L’activitat econòmica al Prat Vermell, una oportunitat compartida

Botiga de queviures, un dels serveis al Prat Vermell que celebra l’augment del dinamisme econòmic arran l’arribada de nous veïns i veïnes.

El Reportatge

Fer l’exercici de veure el Prat Vermell al mapa permet entendre com d’estratègic n’és per la seva ubicació a tocar del port, l’aeroport, de Montjuïc, del Llobregat i al cor de l’àrea metropolitana. També per la contribució econòmica a Barcelona derivada de l’activitat que s’hi fa.
Al llarg dels anys, oficis ancestrals com els de pescadors i pagesos convivien amb les instal·lacions portuàries. Més endavant, amb l’arribada de la indústria, sobretot als anys 60, oficis i paisatge s’aniran transformant per acollir nou veïnat i noves infraestructures. S’hi instal·len empreses tèxtils i manufactures que produeixen tot tipus de productes i que requeriran molta mà d’obra. Hi neixen també les colònies fabrils.
A poc a poc i ja al segle XXI aquesta realitat canvia novament, i a hores d’ara la zona continua oferint oportunitats econòmiques extraordinàries: 211 empreses operen en l’espai comprès entre el Prat Vermell, Porta Fira i el Districte 38, la majoria de les quals en la branca de la distribució i del comerç a l’engròs (sense incloure les de comerç en detall i la restauració). 137 d’aquestes empreses estan assentades al Prat Vermell i en destaquen les del sector de la tecnologia de la informació i la comunicació (TIC), agrupades principalment a l’edifici Sertram.
I encara més. Si obrim la mirada, al mapa hi trobem les 250 empreses que operen al Polígon de la Zona Franca i les 47 que ho fan a la Marina de Port. En conjunt, més de 8.500 persones hi treballen diàriament, la meitat de les quals –prop de 4 mil treballadors— aplegades en 12 empreses com Suez, TechData, Esteve o en edificis de servei públic com l’Agència Tributària. A més a més, s’hi ha instal·lat Wallbox.
Aquest nombre de treballadors creixerà, segons l’Oriol Ollé, tècnic especialista en sectors estratègics de Barcelona Activa, qui declara: “s’està atraient activitat econòmica a la zona i encara té molt de potencial per desenvolupar”.
La previsió és que en les pròximes dècades a l’espai en transformació s’apleguin entre 8 i 10 mil llocs de feina. Es treballa des d’ara i durant els pròxims anys en diverses actuacions per millorar els serveis a les empreses i els seus treballadors i amb l’objectiu de contribuir a consolidar la zona com a pol tecnològic de referència.
Iniciatives de territori com la Taula d’Empreses, la Taula d’Economia Social i Solidària i la Taula Socioeconòmica en què participen actors socials, empresarials i institucionals coincideixen en aquest objectiu. “Arran la pandèmia les trobades es van aturar però aviat reprendran activitat. La mobilitat i el desplaçament de les plantilles o la formació, l’ocupació i les necessitats que tenen les empreses, són entre els temes immediats de l’agenda compartida”, explica Roger Chiva Blanch, tècnic Coordinador Desenvolupament de Proximitat Sants-Montjuïc de Barcelona Activa.
Una bona mostra de les empreses i les oportunitats que hi ha al Prat Vermell és el cas de V.I.Serveis, cooperativa dedicada a la reparació i manteniment de vehicles industrials, sobretot d’autobusos híbrids i elèctrics, així com a la recàrrega dels mateixos.
Inicien l’activitat fa 9 anys a causa del tancament del taller mecànic en què treballaven l’Antonio Agüera i la Mónica Gutiérrez, dos dels quatre socis fundadors que en veure’s a l’atur es reagrupen en la cooperativa.
El 2015, amb el taller en marxa, TMB aposta per vehicles sostenibles amb un projecte de busos elèctrics. La cooperativa ho aprofita i ara com ara compta amb més de 40 professionals en plantilla i amb bones perspectives de creixement. Formen els seus treballadors en aliança amb institucions com l’Institut la Mercè. “Hem enviat nois de 18 anys a formar-se a Polònia i unes 25 persones de la plantilla s’han quedat amb nosaltres després d’haver cursat la formació professional dual”, diu l’Antonio. Electricista industrial, informàtic, tècnic de sistemes i tècnic en híbrids són alguns dels perfils que sol·liciten, i prop d’una desena dels seus treballadors són veïns de la Marina.
Estan situats al carrer Acer, 26, a l’edifici Sertram, i els preguntem per què són a la Marina? “Perquè és una zona estratègica, té bon accés des de Gavà, Viladecans i hi és el Port, comenta l’Antonio. I com hi contribueix la transformació urbana? La zona és residencial i dissenyada amb criteris de sostenibilitat, per tant, és possible que s’obrin altres oportunitats de negoci per a nosaltres. Serà un barri innovador en aquest sentit i ho afavoreix el fet que hagi empreses que hi estem apostant”, afegeix la Mònica.
Altrament, l’altra cara de l’activitat econòmica al Prat Vermell és el comerç de proximitat. De mica en mica s’obren més serveis. Al nucli d’Eduard Aunós hi ha bars i restaurants i també una carnisseria, una farmàcia, un servei de fisioteràpia i la cooperativa Keras Buti que ofereix productes ecològics i de proximitat a l’edifici de la Chalmeta.
“La zona va guanyant dinamisme i és innegable que ens estem beneficiant; però encara serà millor quan la resta de comerços també s’hi instal·li”, apura la Laura Campo, dependenta de l’única farmàcia situada al carrer de Sovelles. L’associació de comerciants de la Marina també està animant els seus socis a arribar-hi amb els seus serveis ja que la planificació urbana ha reservat els baixos dels edificis, i a la ciutat hi ha diversos incentius per a botigues i iniciatives comercials.
S’hi fa feina perquè l’activitat econòmica repercuteixi més, i positivament, entre el veïnat i perquè la Marina del Prat Vermell i la Marina de Port es mantinguin connectades també en l’àmbit econòmic.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.