Nou carril bici al passeig de la zona franca, llums i ombres…

Texte: Emili Hormias, Jaime Pérez, arquitectes
Foto: Alejandro Flores

Ja ha arribat el carril bici al Passeig de la Zona Franca, alliberant les voreres del trànsit de bicicletes i de vehicles de mobilitat personal. Al Passeig, amb més de 20m d’amplada, el carril bici es podia resoldre de dues maneres: carrils centrals o carrils laterals. Moltes veïnes i veïns veien millor la primera opció, seguint l’exemple del Pg. Sant Joan i Paral·lel, perquè genera menys interferències entre vianants i bicicletes donant continuïtat al carril bici existent sota el tram elevat del metro al Polígon Zona Franca, així com al del c/Mineria, que ja són centrals.

Finalment, l’opció adoptada per l’Ajuntament de dos carrils laterals no esta exempta de llums i ombres. La col·locació de l’aparcament en línia 2m cap al centre de la via, amplia la percepció de vorera i allunya la circulació de cotxes dels vianants. En canvi augmenten les interferències entre vianants i bicicletes, al creuar-se en diferents punts: parades de bus, abocament d’escombraries i accés als cotxes aparcats.

En relació a les parades d’autobús, en un barri on tot i l’arribada del metro, el bus encara és el mitjà de transport públic més utilitzat, el carril passa per davant de les parades, amb el consegüent conflicte entre vianants i ciclistes. A més, falten al carril bici els senyals de cedir el pas que indica el “Manual de disseny de carril bici de Barcelona”.

En el cas de les deixalles, actualment la nova ubicació dels contenidors obliga al vianant a creuar el carril bici, sense garantir l’accés a les persones amb mobilitat reduïda, ja que s’ha de salvar la vorada de 15cm. Alhora no hi ha cap element o senyal que obligui a la bicicleta a cedir el pas. En aquests casos, la fitxa “T-5b” del Manual abans esmentat, proposa col·locar una plataforma a nivell de vorera fins als contenidors, que resol l’accessibilitat i redueix la velocitat de les bicicletes. El mateix manual també recomana per seguretat dels vianants i ciclistes que el carril de servei, estigui separat del carril bici 70cm, però només està entre 30 i 40cm. Aquest espai tan petit redueix la seguretat en el moment d’obrir la porta dels cotxes aparcats o de llançar les escombraries, accions que el vianant a de fer envaint el carril bici.

Un dels aspectes positius és la creació de dos carrils de servei i aparcament a tots dos costats del Passeig, incrementant places d’estacionament, així com ampliant alguns trams de vorera. La solució adoptada elimina un carril de cotxes a banda i banda del Passeig, seguint l’estratègia de l’Ajuntament de pacificació del trànsit. Tot i això, amb la intervenció realitzada de moment hi ha mes congestió, soroll i contaminació. Una de les causes són els girs a l’esquerra existents al Passeig, que tenen una àrea d’espera molt reduïda, per 2 o 3 cotxes, de manera que els vehicles que volen girar col·lapsen de seguida l’únic carril de circulació, bloquejant el trànsit i envaint el carril bus. Caldria ampliar els carrils d’espera de la mediana per resoldre el problema.

El nou carril bici, un cop resoltes les mancances identificades i de fàcil solució, ha d’afavorir la interrelació dels usuaris de bicicleta amb el comerç del barri. Un bon projecte futur per connectar el barri amb la ciutat també seria recuperar per vianants i bicicletes la connexió del barri amb Ciutat Vella pel Morrot.

 

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.