L’Ajuntament i el Port de Barcelona acorden una nova ordenació dels espais portuaris de la ciutat

Pas endavant en la relació entre la ciutat de Barcelona i l’àmbit portuari. L’alcaldessa, Ada Colau, i el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, han assolit un seguit d’acords que permetran avançar en la integració dels espais estratègics del front litoral, guanyar espais per a l’ús veïnal i millorar la gestió de la mobilitat i la reducció d’emissions.

Limitació i trasllat per etapes de les terminals de creuers

Un dels punts clau és la gestió dels creuers que arriben i surten de la ciutat. El Port de Barcelona és el quart a nivell mundial en nombre de creueristes –en rep 2,6 milions l’any–, fet que obliga a vetllar perquè aquesta sigui una activitat sostenible per a la ciutat. Per garantir-ho, el consistori i l’Autoritat Portuària han acordat limitar el nombre definitiu de terminals marítimes internacionals a 7, que es concentraran al moll Adossat seguint un pla d’etapes. Així, es retiraran totes les terminals de creuers del ‘port ciutat’ i també la terminal de ferris de Drassanes i s’obriran les zones que ocupen a l’ús ciutadà.

Cap a la reducció de les externalitats mediambientals del tràfic de creuers i la mobilitat

En el marc d’una estratègia orientada a l’ambientalització del tràfic de creuers, el Port sol·licitarà l’elaboració d’un informe sobre el sistema de control actual de les emissions dels vaixells, els protocols i els resultats obtinguts. D’altra banda, encarregarà un estudi específic de l’impacte de la contaminació al port a llarg termini, amb especial èmfasi en les partícules en suspensió i l’impacte als barris de proximitat, i concretament als districtes de Ciutat Vella i Sants-Montjuïc. I sol·licitarà a Barcelona Regional l’actualització de l’informe “Anàlisi de la contribució en emissions i immissions del Port de Barcelona l’any 2013”.

A la vista dels resultats d’aquests treballs, el Port formularà un pla d’etapes per a l’ambientalització del tràfic de creuers per a la reducció de les externalitats mediambientals. Paral·lelament, el Port elaborarà un Estudi d’Avaluació Generada de la Mobilitat amb origen i/o destinació al moll Adossat, i formularà un pla de gestió sostenible de la mobilitat terrestre de creueristes amb la voluntat d’evitar la congestió viària a la plaça de les Drassanes i reduir la saturació de la Rambla com a zona de vianants.

La Nova Bocana: un nou àmbit ciutadà guanyat al mar

Un altre dels acords importants fa referència a la tercera modificació del Pla Especial de la Nova Bocana. El pla preveu augmentar l’espai públic d’aquest àmbit en 14.000 metres quadrats addicionals. L’ampliació es concentra, principalment, a la zona perimetral de la futura Marina Vela, on es generaran dos trams de passeig públic equivalents en extensió a la Rambla de Barcelona. La modificació suposa que el 100% dels espais que envolten el mirall d’agua de la marina i dels seus entorns sigui d’ús públic.

Els acords també inclouen com a novetat destacada el desplegament d’un nou node formatiu i tecnològic a la Nova Bocana que acollirà diversos serveis educatius i professionals vinculats a l’àmbit de la nàutica, entre ells, l’Institut de la Nàutica de Barcelona.

Omplir de vida veïnal el moll de la Fusta

El Port dona suport a la iniciativa de l’Ajuntament d’impulsar la reforma integral de l’àmbit del passeig de Colom i el moll de la Fusta per augmentar els espais de parc i jardí urbà i ús públic al servei de la ciutadania. La futura remodelació afavorirà la connexió i la permeabilitat transversal entre la trama urbana i el moll Bosch i Alsina, amb especial intensitat als àmbits de l’edifici de Correus, la plaça del Duc de Medinaceli i el Portal de la Pau.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.