Turisme, skating, gratacels i una ciutat governamental: així serà el Passeig de la Zona Franca al 2021

Victor Recacha

Arran de la Fira de Barcelona, s’han vist arribar projectes urbanístics de gran calat com ara el de Plaça Europa, una metamorfosi que, al seu torn, pretenia convertir el tram hospitalenc de Gran Via en un dels motors econòmics de l’àrea metropolitana. Ara, podem trobar un nou escenari d’aquests canvis urbans, sorgits a les portes de la Fira, a La Marina.

Concretament, l’espai comprès entre el recinte de la Fira i l’estació de metro de Foc (L10) evolucionarà amb quatre nous projectes: un skatepark, un hotel de luxe, un complex de gratacels d’oficines, i la nova ciutat administrativa de la Generalitat.

A través del Pla de Barris, l’Ajuntament ha apostat pel nou skatepark, un parc esportiu urbà que compta amb una inversió d’un milió d’euros. Estarà ubicat a la Plaça del Moviment Obrer i es preveu que les obres finalitzin aquest mateix agost.

L’hotel, de quatre estrelles, estarà situat a la mateixa illa, al Carrer dels Alts Forns. Tindrà 10 plantes i 200 habitacions. L’obra costarà 25 milions d’euros a Inmobiliaria La Campana, promotora del projecte. Sants-Montjuïc és una de les zones on el PEUAT municipal (Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics) permet construir nous hotels.

Al davant del futur skatepark, Iberdrola està aixecant un complex de quatre gratacels d’oficines. El primer, ja acabat, és Torre Esteve: la farmacèutica catalana hi ha establert la seu corporativa amb 400 empleats, que ocupen 10 de les 13 plantes de l’edifici. A les primeres tres, hi trobem els Registres de la Propietat de Barcelona (270 funcionaris) i el Deganat Autonòmic de Registradors. A l’exterior, hi ha dos bars: un Viena i un Faborit. També finalitzada es troba la Torre Auditori, de 21 plantes, que el fons d’inversió Aberdeen va comprar el mes passat. Allotja oficines de 23 empreses (Maersk, Philips, Ferrovial, Asus i Mémora, entre d’altres). Segons la recepció de l’edifici, hi treballarien unes 5.000 persones. La resta de torres (Llevant i Ponent, molt semblants a l’actual Torre Auditori) s’enllestiran el 2021 per acollir la seu d’empreses com Cellnex Telecom, operador en la gestió d’infraestructures de telecomunicacions.

Completa la bateria de transformacions la Generalitat de Catalunya: a principis del 2020, haurà posat en funcionament el nou campus administratiu, a tocar de la Fira. Hi aniran 2.600 funcionaris, que se sumaran als 300 que ja té l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) al barri. Es mudaran a la nova ‘ciutat dels funcionaris’ (de Batlle i Roig Arquitectura) els departaments d’Economia, Justícia i Polítiques Digitals, així com els organismes que en depenen.

 

Els sindicats denuncien frau

Malgrat tot, segons el diari Ara, UGT i CCOO han acusat de “manca de transparència” el pla del Govern per a erigir la seva nova seu. De fet, CCOO va portar davant d’Antifrau l’exdirector de Patrimoni de la Generalitat per muntar un concurs a mida de la promotora de l’obra. D’acord amb la denúncia, Salvador Estapé hauria venut presumptament el terreny a Axa des d’una societat pública que presidia per a llogar-lo un mes després des de la Generalitat per una quantitat de 120 milions d’euros a 20 anys. La inversió d’Axa en el projecte és de menys de la meitat: 50 milions. La investigació resta oberta.

D’altra banda, segons informa Crónica Global, les constructores contractades pel Govern des d’Infraestructures.cat, per a finalitzar l’obra són Comsa, FCC i Vopi 4, empreses esquitxades pels casos de corrupció Pujol i 3%. Comsa, el director de la qual, Josep Miarnau, està imputat pel cas 3%, s’endú el contracte més suculent (16 milions). FCC presumptament hauria pagat 710.000 euros de comissions a Jordi Pujol Ferrusola, segons les investigacions policials. I, finalment, la seu de Vopi 4 va ser registrada el febrer de 2017 per ordre de la Fiscalia Anticorrupció en el marc de la investigació sobre presumptes comissions de CDC en les obres d’ampliació del Port.

 

Com es viu des del barri l’arribada dels nous projectes

Des de l’Associació de Veïns i Veïnes Sant Cristòfol, consideren que els nous edificis poden aportar beneficis al barri, però alerten que també comportaran un “peatge”. El seu president, Fernando Abad, espera que, si més no, “el barri es beneficiï de la reparació” dels carrers, transport i projectes que “ara estan oblidats”. Montse Plans, vicepresidenta de l’AVV, relata que tant els preus de compra com de lloguer d’habitatge al barri “han pujat notablement”. “Ja van pujar amb els pisos turístics; ara han tornar a pujar a causa de la demanda dels que vindran a treballar.”

L’Alicia Sorribas (de 78 anys) i la Celia González (88), veïnes de la zona afectada, valoren positivament la construcció dels nous edificis perquè donen valor a un barri que, tot i així, “està molt deixat”. Reivindiquen construir també equipaments pendents com ara la residència i més autobusos.

Des dels comerços també perceben un cert estímul, encara que suau. “Alguna cosa s’ha notat; molt, no”, apunten des del Bar Restaurant Núria, a tocar de la futura ciutat administrativa. “Quan vinguin [els funcionaris], ja veurem”. A la Farmàcia Barenys, al Passeig de la Zona Franca, també detecten “més activitat”. “S’ha notat un increment, és clar, ve més gent ara. Tampoc no molta, però sí alguna més.”

Sigui com sigui, s’apropen dos anys de canvis profunds a la zona. Resta per veure si s’assolirà l’equilibri entre els estímuls a inversors i visitants i els beneficis pel veïnat.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada