Un any de la Línia 10 Sud: els veïns i veïnes fan balanç de l’arribada del metro al barri

Text: Alejandra Sánchez / Fotografia: Alejandro Flores

El passat 8 de setembre, les estacions de Foneria i Foc han complert el seu primer any de vida. Des del diari La Marina hem sortit al carrer per preguntar als veïns i veïnes quina opinió tenen, un any després, de l’arribada del metro a la Zona Franca per la qual el barri ha estat lluitant més de 30 anys.

L’opinió dels veïns i veïnes

Tot i la gran fita i alegria inicials que va suposar l’arribada del metro al barri, un any després, la majoria de veïns i veïnes no acaben d’estar del tots satisfets.  No obstant això,  l’opinió predominant entre els usuaris és positiva i de reconeixement d’un avenç important, encara segueixen reclamant insistentment que el metro s’acabi i que connecti el barri amb el centre de Barcelona.

És el cas de l’Esmeralda Lozano, jubilada de 67 anys per a qui “el metro no serveix de molt perquè, per anar a qualsevol lloc, has de fer molts transbordaments”, opinió que també comparteixen la Matilde Delgado i en Jordi Pintó, un matrimoni de jubilats de 69 anys, que afirma que “el metro ha servit de molt poc a la Zona Franca” i que “si hagués connexió directa amb el centre de la ciutat sí que l’utilitzarien”.

Tant l’Esmeralda com la Matilde segueixen utilitzant l’autobús com a principal mitjà de transport habitual. Hi coincideix el Pablo Gutiérrez, mecànic de 24 anys, que defensa amb reserves el nou mitjà: “el metro està bé, però com que treballo al centre estic obligat a agafar el bus si vull arribar relativament ràpid”.

Una altra de les principals reclamacions dels veïns i veïnes de La Marina és la freqüència de pas dels busos que, segons la percepció del veïnat, és menor des que va entrar en funcionament la Línia 10, tot i que en realitat el servei d’autobús s’ha mantingut i la línia V5 ha connectat i millorat en velocitat molts trajectes. A més, no ha caigut gaire bé el que s’hagin suprimit diverses parades d’autobús del Passeig de la Zona Franca, fet que ha dificultat la mobilitat per alguns consultats per aquest reportatge.

Precisament en aquesta línia, el president de la Coordinadora d’Associacions de Veïns i Comerciants de La Marina, l’Abdó Florencio, fa un balanç “positiu” d’aquest primer any amb la L10 al barri, però diu que “encara queda mig metro per fer”. Florencio assegura que el veïnat no ha de “baixar la guàrdia” i ha de seguir reclamant millors infraestructures pel barri. El president de la Coordinadora explica que ara les reclamacions se centren en què la Línia 10 s’acabi – ja que “falten les estacions del Carrer Motors i dues altres que connectin amb la Zona Industrial” – i, una vegada la L10 estigui completa, el que es plantejarà a l’Ajuntament serà la prolongació de la Línia 2, per connectar el barri amb Paral·lel i Plaça d’Espanya.

Una reivindicació històrica

Amb l’arribada del metro al barri el 8 de setembre de 2018 es tanca una etapa de reivindicacions a La Marina que es remunta a la dècada dels 70. Va ser l’any 1971 quan es va configurar el primer projecte de la Línia 10 que, en el seu origen, estava integrada dins la Línia 9. L’any 1992, el projecte va quedar paralitzar ja que la Generalitat considerava prioritari fer altres ampliacions a l’àrea metropolitana de la ciutat. Set anys més tard, al 1999 es va aprovar el projecte de construcció de la L9 (ara també L10). Al 2001, aquest projecte inicial va començar a agafar forma mitjançant el Pla Director d’Infraestructures 2001-2010, on apareix per primera vegada la L9 i es preveu la creació d’un corredor l’Hospitalet de Llobregat-Zona Franca-Aeroport, a més “d’una connexió entre totes les línies ferroviàries existents a través de potents intercanviadors”.

Les obres es van iniciar l’any 2002, quan les perforadores van començar a fer els túnels de la que en aquell moment es projectava com a L9 Sud, però no es van habilitar les estacions perquè els usuaris les fessin servir. Va passar el mateix a La Marina en començar a perforar els túnels, el 2005.

Quan semblava que les obres a La Marina prenien volada, la Generalitat va aturar de nou els treballs, i al 2011 l’executiu d’Artur Mas va prioritzar l’arribada del metro a l’Aeroport del Prat.

D’aleshores ençà, es van succeir les mobilitzacions per part de les associacions veïnals de La Marina, destacant les manifestacions del 2014, sota el lema “Metro ja!”.

L’any 2016 els Comuns havien incorporat al seu programa municipal la promesa de l’arribada del metro a la Zona Franca. Així que en guanyar l’Ajuntament van impulsar un acord amb la Generalitat, liderada per Esquerra Republicana i el PdeCat, mitjançant el qual el govern català va obtenir recursos a canvi de la sessió de diverses finques al municipi. L’acord establia que els diners havien de fer possible l’obertura de les estacions de Foc i Foneria. 

Finalment, va ser així, el 8 de setembre del 2018, durant la inauguració de les estacions de Foneria i Foc, l’alcaldessa Ada Colau i el president de la Generalitat, Quim Torra, van agrair els veïns i veïnes de La Marina les seves històriques reivindicacions i els hi van demanar perdó pel retard viscut amb les obres del metro.

Què queda per fer?

Actualment, la Línia 10 Sud consta de 5 estacions, dues a La Marina (les de Foc i Foneria) i la resta a l’Hospitalet de Llobregat (les de Can Tries-Gornal, Torrassa i Collblanc), que comparteixen infraestructura amb les línies 1,5 i 9.

Segons l’Ajuntament de l’Hospitalet, la següent estació en inaugurar-se serà la d’Ildefons Cerdà-Ciutat de la Justícia i entrarà en funcionament a partir del novembre d’aquest mateix any.

Tot i així, com es pot veure al plànol, encara queden per fer les estacions del Carrer Motors –l’única que de moment està projectada – i les parades del teixit industrial de la Zona Franca.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.