Dia mundial del dol perinatal

El 15 d’octubre és el Dia Mundial del Dol Perinatal, un dia on es recorda a tots aquells nadons que no van arribar a néixer i a aquells que van néixer però ens van deixar de forma prematura.

És un dia per donar visibilitat al dolor de les famílies que han patit aquest procés. Parlem de mares i pares, però també parlem de germans i d’avis. Moltes vegades, les famílies no troben un espai segur on poder compartir aquest dolor, i es troben molt sols. És un tema tabú en la nostra societat, es parla ben poc daquestes morts, motiu que dificulta encara més poder expressar els sentiments que provoca aquesta pèrdua.

Gràcies a associacions com La Capsa dels Records, Petits amb Llum, Umamanita, Llum de Doula o Duelo Perinatal Elche, entre d’altres, es dóna suport a les famílies en aquests moments tan difícils. Són equips de professionals que ajuden i acompanyen a transitar aquest dol, i són veritable llum per a les famílies que acaben de perdre el seu fill/a. Aquest acompanyament es realitza sense importar la setmana de gestació on s´ha patit la pèrdua.

En aquest sentit, és molt important donar visibilitat a la pèrdua gestacional precoç, que és la pèrdua de lembaràs en les primeres 12 setmanes de gestació. Segons les dades reportades per l’evidència disponible, entre el 10 i 20% dels embarassos confirmats acabaran en un pèrdua, per tant, és una complicació habitual de la gestació.

A continuació, es transcriu un article publicat a Instagram per lassociació Duelo Perinatal Elche, on es fa referència a la pèrdua gestacional precoç.

“Cuando hablamos de duelo perinatal, tendemos a pensar en momentos como el final de la gestación o poco después del nacimiento.

Sin embargo, lo cierto es que la muerte perinatal puede darse, desgraciadamente, en cualquier momento del embarazo: abortos espontáneos o inducidos, embarazos ectópicos, interrupciones por causas médicas, muerte de un gemelo durante la gestación, muertes intraútero o durante el parto, del prematuro o del neonato…

Todas las muertes gestacionales conllevan un proceso de duelo y por ello es importante que se dé voz a todas las familias, también a todas las que han pasado por un duelo durante el primer trimestre del embarazo.

Quienes viven esta situación tan dolorosa, pasan por la ilusión de crear una vida nueva y un proyecto de futuro a experimentar la incomprensión del entorno, la soledad, el tabú y la pérdida de la autoestima al atribuirse la responsabilidad de la muerte del hijo/a que estaba de camino. Muchas de ellas ni se atreven a anunciar la gestación por si tiene ese doloroso desenlace… No debemos pasar por esto solos/as.

Se sienten además desautorizadas por el resto, con la justificación de ser un bebé de pocas semanas de gestación y con la frase que acompaña de “ya volverás a quedarte embarazada”. Cada bebé que se pierde solo existe una vez.

Es fundamental que la sociedad no invisibilice ni minimice los duelos del primer trimestre de embarazo, para que las madres y los padres puedan expresar su tristeza y sentir el apoyo necesario para transitar el duelo.” @dueloperinatalelche

Lara Arévalo Blanco

Infermera CAP Doctor Carles Ribas

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.