Les visites programades a les quals no s’hi presenta la gent perjudiquen altres usuaris

Per: Unitat Atenció al Ciutadà – Cap la Marina

El Departament de Salut va aprovar al 2015 la Carta de drets i deures de la ciutadania, en relació amb la salut i l’atenció sanitària. En el punt 3 es refereix l’Accés al Sistema Sanitari.
Les persones tenen dret a accedir als serveis i pres­tacions sanitàries públiques necessàries per promoure, conservar o restablir la seva salut, comptant amb una oferta integrada de serveis en el marc del sistema sanitari públic.
Així mateix, les persones tenen dret a disposar de flexibilitat horària per ser ateses pels seus pro­fessionals de referència d’atenció primària.
Les visites a la consulta d’un metge de família, d’un metge especialista, d’una infermera o la citació de qualsevol prova, són espais de temps del professionals sanitaris reservats pels pacients.

Tots els anys es perden milers de visites als centres de salut com a conseqüència de que l’usuari no es presenta i no ho comunica; això genera demora i té un cost tant en temps dels professionals com econòmic.

L’any 2017,  al CAP la Marina, no es van presentar a consulta 5.204 usuaris que estaven programats per Medecina de Família i 2.296 usuaris programats per Infermeria. Això representa aproximadament un 15% de les visites ofertades. Equival a dir que durant l’any 2017 es van perdre 6 setmanes de programació de metge de família i 7 setmanes de programació d’infermeria, que altres persones podrien haver aprofitat.

En la carta de drets i deures del usuaris de la sanitat es contempla en el seu punt 3.2.2:
“La persona té el deure de respectar els horaris de programació i d’avisar, amb la màxima an­telació possible, en cas de no poder assistir a qualsevol cita programada.
La persona, o qui en ella delegui, té el deure d’avisar en temps i forma de la impossibilitat d’assistir a una cita programada, sempre que per causes de força major ho impossibilitin. La corresponsabilització de l’ús adequat de l’aten­ció sanitària contribueix a la sostenibilitat del sistema sanitari i facilita un millor funciona­ment dels serveis.”

La Unitat d’Atenció al Ciutadà (UAC) agraeix i fa la reflexió de recomanar als usuaris que no puguin venir a la visita, que ho facin saber, ja sigui a través de cita prèvia, al telèfon 93 326 89 01, a través d’internet (www.gencat.cat/ics) o presencialment. D’aquesta manera, queda anul·lada la visita i  donem la possibilitat d’atendre a un altre usuari.
Entre tots hem de vetllar per un bon ús de la sanitat pública per conservar-la, millorar-la i a la vegada  fer un ús responsable dels serveis.

FES UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.